2016. 05. 30.

Balatoni nyár – Évről évre ugyanaz?

Évről évre érdemes megnézni a MÁV-START nyári idénymenetrendjét, hiszen újabb és újabb csemegéket kínálnak. Hogy persze kinek, az már kérdés, de az idei minden tekintetben különös nyári menetrend lesz, hiszen nem csak a vasúttársaság, hanem az infrastruktúrát fejlesztő NIF is kőkeményen belekavar az ügyekbe. Nézzük hát, mire számítsunk a nyári idénymenetrend idején!


Északi part


Az északi és a déli parti menetrend egyik alapvetése, hogy Székesfehérvár állomásával természetesen nem készül el a NIF, hiszen sikerült megint nem megfelelően (át)ütemezni a különféle munkákat, így továbbra is csak négy vágány marad a vonatoknak. Ez önmagában nem is lenne baj, hiszen nem lenne gépcsere az északi parti vonatokon.
Ám ez csak álom, ugyanis a vasúttársaság vezetői közül némelyeknek nagyon nem tetszik, hogy a drótot összekormozzák a dízelmozdonyok, így az eddig éveken át működő rendszer megint nem működik majd, mert a tapolcai gyorsokra kell a gépcsere eme igen magas vezető beosztású vasutas szerint. Így hát az a megoldás született, hogy ha a négyvágányos fehérvári állomáson talán nem kellene erőltetni ezt a műveletet, akkor tegyük át a helyszínt az északi part szempontjából a „drót végére”, az átmenő jellegű és megfelelően hosszú állomásra, Szabadbattyánba. Igaz, hogy az állomás adottságai miatt jó ideig eltart majd a gépcsere és értékes percek vesznek el, de ez nem számít... Nézzük hát, hogy eme remek döntés miatt mivel szembesülhetnek az utasok!

Elfogadhatatlan, hogy dízelmozdonyok járjanak fel Budapestre a tapolcai gyorsvonatokkal. Így ismét gépcserések lesznek a vonatok, de nem a négyvágányos fehérvári állomáson, hanem a lehető „legjobb” helyen, Szabadbattyánban

A Kék Hullám gyorsvonatok gépcseréjéhez szükséges 14 percet csak a székesfehérvári megállás kivételével lehet kigazdálkodni, így viszont „csak” öt perccel kerül távolabb az északi part a fővárostól – de 35 perccel nő a székesfehérváriak utazási ideje. Székesfehérvártól Balatonfüreden túlra ugyanis a reggeli két személyvonat után csak a 9 óra előtti Tekergővel, majd 13 óra körül a záhonyi fürdőssel és végül este tízkor egy személyvonattal lehet eljutni átszállás nélkül. A hétvégék picit jobbak lesznek majd, 11 óra körül is lesz majd vonat, délután pedig 15, 17 és 19 óra körül lesz még három Tekergő gyorsvonat, ami megáll Székesfehérváron. Ellenkező irányban hasonló lesz a helyzet, a reggeli személyek után lesz egy gyorsvonat, majd csak délután lesz 15 óra körül egy közvetlen gyors, a záhonyi fürdős és este 19 óra körül egy Tekergő, majd egy késő esti személvonat áll az átszállás nélkül utazni vágyók rendelkezésére.
Írásunk megjelenése után érkezett a hír, ami szerint – alighanem a hirtelen jött nyilvánosság hatására is – egy hét eleji értekezleten meglepő döntések születtek: mégis lesz fehérvári megállása a Kék Hullám gyorsvonatoknak és a MÁV-START első emberének elképzeléseivel ellentétben mégis mehet a drót alatt dízelmozdony, azaz elhagyható a gépcsere Szabadbattyánban legalább ezeknél a vonatoknál.
A Tekergő gyorsvonatok elmúlt években megszokott rendszere is változik majd, több vonat kikerül a kínálatból. Ami megmarad: a 972-es (Budapest-Déli induk: 08:00), a 973-as (Tapolca indul: 19:59) és az egy pár záhonyi fürdős vonat négy órával később, illetve előbb. A többi vonat csak hétvégéken jár majd: 10:00-kor Budapestről és 17:59-kor Tapolcáról indul majd gyorsvonat. A pénteki napokon Budapestről Tapolcára 14, 16 és 18 órakor is lesz majd mentesítő vonat, amik vasárnap az ellenkező irányban közlekednek, az utolsó járattal éjfél körülre lehet majd visszatérni a fővárosba.

Közvetlen Katicából alig lesz, köszönhetően a rendkívül körültekintő és takarékos pazarló fordatervezésnek

A legnagyobb visszalépés a Katica sebesvonatok teljes szétverése lesz. A MÁV-START első emberének döntése szerint csak Székesfehérvár és Balatonfüred között járnak majd a járatok pár kivételtől eltekintve: szombaton délelőtt fél 9-kor és fél 11-kor Budapestről indul majd két vonat, vasárnap pedig szintén Budapest-Déli pályaudvarig megy majd a Balatonfüredről 17 és 19 órakor induló Desiro motorvonat. Már persze, ha Desiro lesz... A hírek szerint a minisztérium háttérintézménye, a KTI próbál azért harcolni, hogy legalább hétvégén legyen valamennyi Katica budapesti vonat, de a pazarló fordák miatt hétvégén is pont annyi vonat kell, mint hétközben, így nincs elegendő Desiro az ötlet megvalósításához.
Eredetileg úgy volt, hogy a nyári időszakban lesz majd elég Desiro az északi parti vonatokhoz, mivel arról volt szó, hogy a Budapest–Esztergom vasútvonal villamosítását a nyáron elvégzik, a vágányzár miatt pedig nem kellene annyi piros motorvonat a 2-es vonalra. Ám a 2-es vonalon a felsővezeték kiépítése egyelőre nem tudni, mikor kerül majd sorra, így hát marad az a helyzet, hogy megannyi Desiro kell majd Esztergomba is a rendkívül jól és takarékosan megszerkesztett fordák miatt, az északi partra viszont nem jut elegendő.

Déli part


A déli parton talán egy fokkal jobb a helyzet. A téli gyorsvonatok helyén nyáron expresszek járnak majd, talán egy halberstadti kocsi majd IC-kocsi lehet, de a vonatok hosszát nyolc (!) kocsiban maximalizálták. A keresztek tervezetten Balatonmáriafürdőn lesznek majd.
A Déli → Parti, illetve párjuk a Parti → Déli sebesvonatok a tervek szerint egész nap kétóránként járnak majd, este viszont kiesik az utolsó vonat az ütemből, 20:05 helyett 20:40-kor indul majd a Déli pályaudvarról és Fonyódig lesz majd meghirdetve.
Az Agram EC Budapestről ütemben jön majd, de ellenkező irányban viszont ütemen felül gyorsvonatként közlekedik majd.
Az átlós, fürdős vonatok esetén is lesznek változások az elmúlt évhez képest. A miskolci és a záhonyi vonat expresszkét, ritkított megállási renddel közlekedik majd Budapest térségében. A vonatok 4-5 ex-ÖBB-s Inlandswagenből és egy nagy poggyászkocsiból állnak majd. A szegedi expressz is megmarad hétvégente, de a Balaton felé fél órával később, ellenkező irányban pedig fél órával korábban indul majd, így az alap expresszvonatokat is tehermentesíti majd a járat. A hétvégi szolnoki fürdős vonat idén Fonyódig megy majd.

A By sorozatú személykocsikkal már aligha találkozunk a Balatonnál idén, egyre több motorvonat és használt osztrák személykocsi járja majd a tópartot
(fotók: Halász Péter)

A keszthelyi FLIRT-es gyorsvonatokból a tervek szerint lesz két pár, ráadásul ezek napközben nem nem csak Siófokig, hanem Budapestig jönnek majd vissza Keszthelyről és este fordulnak a szerelvények még egyet, immáron kiürített WC-tartályokkal – Keszthelyen erről a műveletre nincs lehetőség, a Déliben viszont igen.
Egy komoly újítás is bekerül a menetrendbe: hétvégente lesz három pár olyan, Budapestről három egységgel induló vonat, amelynek az első két egysége Balatonszentgyörgyre, a hátsó vonat pedig Balatonszemesre közlekedik. A vonatokat Siófokon osztják meg, a balatonszentgyörgyi vonat lényegében gyorsított személyvonatként közlekedik majd, a balatonszemesi motorvonat pedig a kisebb megállókat is kiszolgálja. Ez az újítás kifejezetten ígéretesnek tűnik, kérdés, hogy az Európában bevetett csatolgatásos rendszert képes-e rendesen kezelni a MÁV-csoport?
A nyári menetrend idén nem hagyományosan, a 2-es pótlékkal együtt jelent meg. A menetrendet a vágányzári hirdetményekre érvényes szabályok szerint, külön hirdeti meg a MÁV-START, így a június 18-ától érvényes közlekedési rendről a jogszabályok szerinti 14 napos határidő szerint tájékozódhatunk majd.

RegionalBahn összefoglaló

7 megjegyzés:

  1. Végre expressz vonat lesz a vállalhatatlan menetidejű Záhony-Keszthely maratoni sebesből. Kellett ez már nem kicsit, nagyon.

    VálaszTörlés
  2. Igazán feltehetnétek a myári menetrendet mert a start hétpecsétes titokként örzi!

    VálaszTörlés
  3. A desirok botrányos rendelkezésre állásáról megfeledkeztetek, amit a MÁV hanyag karbantartása okoz. Egyébként a vesszőparipám, hogy már mindenhova Flirt jár, csak Veszprémbe nem, ami Várpalotával együtt nagyobb, mint az egész déli part, vagy az egész északi. Ráadásul kb. 110 km Budapesttől és a Fehérvár-Veszprém szakaszon el van vágva a vonal olyan szempontból, hogy ezen a szakaszon nincs személyvonat, csak gyors.

    VálaszTörlés
  4. Szerintem a jelenleg is járó Bp 29-05-ös kocsikkal jobban jársz!

    VálaszTörlés
  5. "a drótot összekormozzák a dízelmozdonyok"
    Vajon az áramszedő grafit saruja nem keni össze szénnel a drótot?

    Székesfehérváron "továbbra is csak négy vágány marad a vonatoknak"
    Per pillanat csak 3 átmenő vágány van, meg két, a Balaton felé nyitott csonka - ahová mondjuk be tudnak állni a csak idáig közlekedő Katicák. Kérdés, hogy vajon idén nyáron sem fér be a G43 Fehérvárra? Az év elején volt erre egy jó megoldás: Siófokig járt a G43.

    "kérdés, hogy az Európában bevetett csatolgatásos rendszert képes-e rendesen kezelni a MÁV-csoport"
    Pusztaszabolcson menetrend szerint csinálják. Valószínűnek tartom, hogy az ott szerzett pozitív tapasztalatok alapján döntöttek így. Egyébként tényleg ésszerű elképzelés.

    VálaszTörlés
  6. Határidő böven lejárt,de a nyári menetrend sehol,ilyenkor mi van?

    VálaszTörlés
  7. A csatolgatás akkor lenne az igazi, ha Nagykanizsáig és Keszthelyig menne 1-1 rész, a 3. pedig Siófokon leakadva Fonyódig. Gondolom a fordák miatt lettek ezek a végállomások...

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.