2016. 12. 08.

Új teher-főpályaudvar Bécsben

Az elmúlt években fokozatosan üzembe helyezett új bécsi főpályaudvarhoz hasonlítják, és ebben van is valami: hétfőn adták át Bécs déli határában az új kombinált fuvarozási terminált, mely a személypályaudvarhoz hasonlóan komoly lökést adhat a hatékonyabb, vasutat is érintő nemzetközi árufuvarozási útvonalak kialakításához a régióban. 55 hektáron 246 milliós beruházás és nagyra törő jövőkép - részletek a hajtás után!





Bécs már eddig is több vasat tartott a kelet-közép-európai régió áruszállításának tüzében, így például a hatalmas klederingi rendezőpályaudvar mellett folyami viszonylatban komoly és modern kikötői kapacitás is kiépült a Duna mellett. Az ÖBB most újra igyekszik szintet lépni, és a Bécs környéki vasúthálózat hosszú évek óta tartó fejlesztésének újabb elemeként hétfőn átadták a város déli határában, Inzersdorf település mellett létesített kombinált fuvarozási terminált, melynek építését 2013-ban kezdték meg. Az ÖBB illetékesei a bécsi főpályaudvarhoz hasonlítják a beruházást, és ez nem is teljesen túlzás: az Északi-tenger, a Fekete-tenger és az Adria közötti szárazföldi árufuvarozási útvonalak metszéspontjában kiváló helyszínt találtak egy komoly potenciállal bíró terminálhoz, mely az osztrák import-export egyik kulcsfontosságú kapuja is lehet egyben. Az 55 hektáros alapterületű pályaudvarra 246 millió eurot költöttek, melyet a közlekedési minisztérium és az ÖBB áruszállítási leányvállalata közösen finanszírozott, az Európai Unió TEN-korridorokra szánt forrásaival kiegészítve. (Az építkezésről kiváló film tekinthető meg a projekt honlapján.) Az új létesítmény fő profilja a közúti-vasúti konténerátrakás, mely az intermodális megoldásokon belül is a legnagyobb hányadot adja. A helyszín kiválasztásában ennek megfelelően fontos szempont volt az S1-es gyorsforgalmi út, az észak-déli és kelet-nyugati tranzitforgalom legfontosabb ütőerének közelsége, valamint az, hogy a terminálhoz vezető közúti- és vasúti tranzitútvonalak szinte mindegyike elkerüli Bécs sűrűn lakott részeit, így csökkentve a belváros forgalomterhelését, illetve az áruk tranzitidejét. A tervezés és kivitelés során kiváló együttműködés alakult ki az ÖBB és a közútkezelő, az ASFINAG között.
A terminálon túl számos kapcsolódó beruházás is az új átrakó üzembe helyezésével nyeri el teljes értelmét:
  • az Inzersdorf és Wiener Neustadt (Bécsújhely) közötti Pottendorfer Linie kétvágányúsítása;
  • Inzersdorf Ort állomástól keletre a Donaulaendebahn és a Pottendorfer Linie közötti deltavágány hiányzó ágának megépítése;
  • a Bécsi Erdő alatt húzódó alagutak legdélebbi szakasza, azaz Lainzer Tunnel Inzersdorf állomás közelében felszínre bukkanó ága;
  • az Ostbahn, azaz a Bécs–Hegyeshalom vonal Lanzendorf-Rannersdorf állomás kezdőpontjának közelében kialakított deltavágánya a klederingi rendezőn át a Donaulaendebahn felé.

Akcióban a daruk - az új létesítményt reklámozó konténereket emelnek az átadóünnepség során

Az iparági vezetők és politikusok pózolnak egy sajtófotó erejéig az új terminálon - másnap már a szürke, ámde annál dolgosabb hétköznapok vártak a pályaudvarra

Az átadás előtt a „bécsi BILK” két hónapig tesztüzemben üzemelt - ennek során a Rail Cargo csoport napi egy vonatot indított, melynek ki- és berakodása során a teljes üzembe helyezés előtt élesben próbálták ki a munkafolyamatokat. Az átadással egyibőden várhatóan tovább csökkent az egykori Nordwestbahnhof helyén megmaradt teherpályaudvar szerepe, ahol valószínűleg ingatlanfejlesztés céljából fel is szabadítanak majd területeket. Ezt Maria Vassilakou, Bécs városának zöldpárti alpolgármestere, mint a közlekedésért felelős városvezető, külön is kiemelte beszédében.
A távlati cél a vasút mostani 30%-os részarányának 40%-ra emelése az Ausztria területén zajló árufuvarozásban. Jörg Leichtfried közlekedési miniszter az ünnepségen kiemelte: már 2017-ben nagyjából 60000 tehergépkocsis fuvart takaríthatnak meg Ausztriában az új terminállal, a végső cél pedig évi 220000 közúti fuvar vasútra terelése.

Látkép portáldarukkal - a hazai hozzáadott érték tapintható, ugyanis az ilyen daruk világszinten is vezető gyártójának számító Künz cég otthona Ausztriában van
(fotók: ÖBB / Rail Cargo Group)


Magyarics Zoltán


Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.