2017. 03. 22.

FLIRT-pótló nosztalgiavonat

Több mint egy éve történt Bad Aibling mellett a szembeközlekedés miatt történt súlyos vasúti baleset, amiben többen meghaltak és a Bayerischer Oberlandbahn, a BOB két FLIRT-motorvonata is megsemmisült. A kiesett szerelvényeket pótolni kellett, mivel a magáncégek általában elég kicsire szabják a tartalékok számát – a megoldás ezúttal is a mozdonyos vonat lett.



A mozdonyos vonatok nem idegenek a BOB által üzemeltetett Meridian-járatokról: a München és Salzburg, illetve Kufstein között közlekedő regionális vonatokat alapesetben a szolgáltató több különféle konfigurációjú FLIRT-ből állítja össze, ám ezek a 2013 decemberében sem álltak már rendelkezésre megfelelő számban, így más járművekhez kellett nyúlnia az operátornak, ahogy arról a színes pótlásról mi is beszámolhattunk annak idején.
Ám a Bad Aibling mellett 2016. február 9-én történt balesetben egy rövid és egy hosszú FLIRT  3-as is megsérült pótlásáról gondoskodni kellett, hiszen a magánszolgáltatók nem engedhetik meg maguknak, hogy ilyen mennyiségű tartalék legyen a rendszerben – cserében a komolyabb hibák esetén előkerülnek a különféle pótló szerelvények és ezzel együtt a tárgyalási kényszer a megrendelőszervezettel, hogy lesz-e kötbér és ha igen, akkor milyen mértékű lesz mindez, hiszen nem az elvárt, megrendelt szolgáltatást teljesítik – ráadásul jó eséllyel hosszú távon. A BOB időközben döntött arról, hogy felújíttatja a megsérült motorvonatokat, de ez nem olcsó és közel sem rövid ideig tartó folyamat. Addig pedig egy forduló erejéig marad egy tartalékszerelvény is forgalomban.
Hogy az utasok számára csökkentsék az eltérő szintű szolgáltatásból eredő kényelmetlenségeket és persze ezzel a kötbért, elsősorban a tartalékszerelvény olyan fordulókat jár, hogy csak kevésszer kelljen útnak indítani és lehetőség szerint peremidőszakban, amikor kevés utasa van a vonatoknak.
A BOB a National Expresstől bérelt ki egy szerelvényt, amely régi DB-s és DR-es kocsikból áll – a vonóerőt pedig különféle mozdonyok, jobbára bérelt gépek, de ritkábban a National Express saját 110-ese, a 110 043-as pályaszámú mozdonya is felbukkan a szerelvény élén. A tartalékvonat amúgy egy teljes kört teljesít München és Kufstein között: hétköznap reggel Kufsteinből Münchenbe, este az ellenkező irányban közlekedik – hétvégén pedig Kufsteinben tárol a szerelvény. A forduló egészen pontosan:
M 79406 Kufstein indul: 6:29, München Hauptbahnhof érkezik: 7:42 
M 79401 München Hauptbahnhof  indul: 17:11, Kufstein érkezik: 18:25

A FLIRT-motorvonatok többcélú terét a pótló szerelvényben az 50 80 84-33 282-6 pályaszámú, Bduu497.2 sorozatú kocsi pótolja. A kocsitípust az ezredfordulón alakította ki a DB Regio a korábbi poggyászteres, fülkés gyorsvonati kocsikból. A jármű utastere termes és a kerékpárok mellett a kerekesszékes utasok is igénybe vehetik a járművek

Jól látható a Bduu-n a széles rakodótér-ajtó, ami kívülről is nyitható, így gyorsan megoldható a kerékpárok rakodása

A vonat többi kocsija – egy kivétellel – a DB Regio egykori n-Wagenjeiből, az egykori Silberlingekből áll. A képen az 50 80 31-34 413-0 pályaszámú, ABnrz471.6 sorozatú kocsi látható

A nagykapacitású kerékpárszállító kocsi mellett egyes köztes kocsikban is lehetséges a kerékpárszállítás, az egyik ilyen jármű az 50 80 84-34 315-3 pályaszámú, Bnrdz447.7 sorozatú n-Wagen

A vonat másik végén egy kakukktojás, az egykori DR számára épített halberstadti gyorsvonati kocsi. Az 55 80 30-33 750-2 pályaszámú, ABomz512 sorozatú kocsi a szintén a FLIRT-ek egyik elsőosztályú kocsirészét hivatott pótolni (fotók: Berky Dénes)

A fenti képeken látható szerelvény teljes összeállítása az alábbi volt. Valamennyi jármű besoroló társasága a D-TRAIN, azaz a TRI Train Rental GmbH, Tobias Richter cége. A kocsik a National Express fényezését viselik, amelynek egyik partnere a TRI Train Rental GmbH. Valamennyi kocsi honállomása Köln.
50 80 84-33 282-6 Bduu497.2
50 80 22-35 819-8 Bnrz450.3
50 80 31-34 413-0 ABnrz417.6
50 80 84-34 315-3 Bnrdz447.7
50 80 22-35 881-8 Bnrz450.3
50 80 84-33 260-2 Bduu497.2
55 80 30-33 750-2 ABomz512
A szerelvény összeállítása azért is érdekes, mert csak a legutóbbi időben fordulhatott elő, hogy a Deutsche Bahn AG a saját járművei közül az üzemképeseket belföldön is értékesíti, ráadásul a versenytársainak.
A National Express egyik németországi partnere, az IntEgro Verkehr pedig annak idején alaposan bevásárolt, ahogy a cég mögött álló Tobias Richter is megtette magánszemélyként, így számos régi államvasúti kocsi magánkézben, felújítva várja, hogy valahol bevessék operatívan, pótlásként. Így tett maga a National Express is, de a BOB-val együtt a Transdev-csoporthoz tartozó Mitteldeutsche Regionalbahn is a Drezda és Hof közötti viszonylaton, nem túl jól muzsikáló Alstom Coradia Continentalok pótlására. De régebben így tett az Abellio is, ők ráadásul még Abellio Classic márkanéven büszkén hirdették is a közönségnek a régi járműveket – azóta erre nem volt példa a vasúttársaságoknál, bár az esetek nagy többségében nyíltan felhívják a figyelmet arra, hogy adott vonatoknál nem a megszokott (motorvonati) komfortot kínálják, hanem attól eltérőt: sok utas szerint még a mai napig is kényelmesebbek ezek a járművek, mint a számok bűvöletében agyonszékezett motorvonatok.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.