2017. 05. 17.

Próbaüzemben az IC2

Egy hónapig próbaüzemben közlekedteti a Deutsche Bahn az IC2-t a Stuttgart és Singen közötti Gäubahnon, hogy az esetleges problémák a rendszeres üzem előtt a felszínre kerülhessenek.



A decemberi menetrendváltástól Stuttgart és Zürich között óránként kínál majd eljutási lehetőséget a Deutsche Bahn, bár minden második órában csak átszállással. Az átszállást Singen (Hohentwiel) állomáson biztosítja majd a DB és az SBB. A május 8. és június 2. közötti próbaüzemben a szerelvény hétköznapokon napi két fordulót teljesít egy megszokott regionális garnitúra helyett. A próbaüzemben a 4-es számú garnitúra vesz részt.

A tervezett szerelvényforduló:
  • RE 19035 helyett RE 51935 számon: Stuttgart Hbf 11:18 – 13:42 Singen (Hohentwiel)
  • RE 19038 helyett RE 51938 számon: Singen (Hohentwiel) 14:18 – 16:42 Stuttgart Hbf
  • RE 19041 helyett RE 51941 számon: Stuttgart Hbf 17:18 – 19:42 Singen (Hohentwiel)
  • RE 19044 helyett RE 51944 számon: Singen (Hohentwiel) 20:18 – 22:42 Stuttgart Hbf
A próbaüzembe bevont vonatokon minden jegyféleséget elfogadnak, az érintett közlekedési szövetségek és a DB regionális jegyeivel is megtapasztalható az alap távolsági közlekedés jövője. Érdekesség, hogy könyveléstechnikailag IC 1935, IC 1938, IC 1941 és IC 1944 számon futnak a vonatok, ami egyes beszámolók szerint néha az utastájékoztató képernyőkön is megjelenik. Az IC 1938 egy vasárnaponként Berlin Hbf – Leipzig Hbf viszonylatban közlekedő vonat száma, de ez nem zavarja a próbaüzemet.

A mostani tesztüzem burkoltan az utazók meggyőzéséről is szól, ugyanis a kicsit jobb minőségű beltér ellenére még mindig egy regionális vonatról beszélünk. (fotó: Georg Wagner / DB AG)

Baden-Württemberg tartomány Közlekedési Minisztériuma a német és svájci szövetségi kormányzattal közösen kívánja előremozdítani a többnyire egyvágányú vasútvonal modernizációját, amihez a német állam 550 millió eurót különít el a 2025-ig tartó időszakra. A problémás ICE T sorozat helyett közlekedő normál IC-szerelvények az ívekkel gazdagon megszórt vonalon 3 órás menetidővel szállítják az utasokat Stuttgart és Zürich között, ezt szeretné minden részes fél 2 és fél órára leszorítani. A pálya adottságai miatt viszont mindenképpen szükség lenne a szekrénybillentéssel rendelkező szerelvényekre, de az még kérdéses, ki fogja ezeket üzemeltetni. Bár az SBB szintén a következő menetrendváltáskor kezdi el bevezetni a WAKO-rendszer miatt három évet késő Bombardier TWINDEXX Swiss Express (SBB IC 200) járműveket, de a különböző verziók 23 szerelvénye nem elegendő a nemzetközi vonalakra. A hivatalos közlések szerint "a szerződésben rögzített minőség" szerinti járművek minden fél igényeit ki fogják elégíteni, bár pont a Bombardiernek okoz jelenleg is problémát a TWINDEXX Vario motorvonatok németországi engedélyeztetése és kiszállítása.

Az eisenbahn.tv filmjében megismerhetjük a szerelvény belsejét is.

Növekedési pályán a vasúti távolsági személyszállítás

2017 első négy hónapjában a DB Fernverkehr szolgáltatásait 45 millió utas választotta, ami 3,3 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest. Ennek örömére újabb BahnCard-verziót vezetnek be: az Aktions-BahnCard Flex nevű termék június 11. és július 31. között vásárolható meg és a kötelező három hónap után egy hónapos határidővel bármikor felmondható.
Június 27. és augusztus 15. között újra kapható lesz a Sommerticket, melyet június 27. és szeptember 28. közötti négy utazásra lehet felhasználni. 18 éves korig 76 €, 27 éves korig 96 € áron vásárolható meg június 27-től a DB értékesítési csatornáin. A távolsági és regionális közlekedés másodosztályára érvényes jegyeket a kezelést követő nap 10:00-ig lehet felhasználni a választott útvonal megjelölésével. A Sparpreis-jegyek esetében ugyan a nyárra való tekintettel a normál kontingensen felüli 1 millió utazást tesznek lehetővé, de az összes alapárat 90 centtel megemelik. Az árváltozás az 5 fő fölötti, csoportos foglalások esetében nem jelent változást.
A december óta sokat kritizált differenciált Flexpreis-jegyek (gyakorlatilag a normál ár) ±2,9 százalékos árkülönbsége megfelelően tereli az utasokat a kihasználtabbról az üresebb vonatok felé. A kritikák ellenére a tavalyinál 9 százalékkal több Flexpreis-jegy fogyott 2017 első négy hónapjában, így a berlini BahnTowerben sikeresnek látják a terméket.


Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.