2017. 05. 18.

Kényszerfelújításba kezd az S-Bahn Berlin


Elhibázott járműgazdálkodás, évtizedes szériahibák és pontatlanság sújtja a berlini S-Bahnt. Az idő és a megrendelőszervezet pedig benyújtja a számlát, amit közvetetten az adófizetők kénytelenek kiegyenlíteni.



Ugyan a városvezetés által büntetésként kitalált üzemeltetési tender hamvába holt, az S-Bahn Berlin GmbH nem nyugodhat bele a jelenlegi helyzetbe. A decemberben életbe lépő Ring/Südost koncessziót elvileg új járművekkel kellene kiszolgálni, viszont az elhúzódó folyamat miatt nem maradt idő a szerelvények legyártására, így a már többször kidobásra ítélt sorozatokat kell továbbüzemeltetni. A megrendelő tartományokat képviselő közlekedési szövetség (VBB) és az üzemeltető S-Bahn Berlin 150 millió eurós felújítási csomagot dolgozott ki, amit 4 év alatt kívánnak megvalósítani. A felújításba az 1988 és 1994 között gyártott 480-as ("Toaster") és 485-ös ("Coladose") sorozatok még meglévő egységei kerültek bele, az 50 pontból álló program megvalósításhoz 70 szakembert vettek föl és 4 millió eurót invesztáltak a telephelyek technikájába. A munkák oroszlánrészét a Mehdorn-érában bezárásra ítélt, de az S-Bahn-krízis idején újragondolt koncepció szerint megtartott schöneweidei főműhely végzi majd.

A macskák kilenc életével ugyan még nem összevethető, de már a harmadiknál járnak a rendszerváltáskori szerelvények. A 2014. szeptember 28-i felvételen Tempelhof állomásra érkezik a Bundesplatz felől Flughafen Schönefeld felé tartó S 45-ös Vollzug. A fasor mögött az azóta is épülő tárolóvágányok találhatóak.

A fenti képen látható kelet-német szerelvények esetében a kocsik közötti elektromos csatlakozásokat és azok szigeteléseit javítják, valamint a fékellenállás konténerét teszik ellenállóbbá a nedvességgel szemben. A kerékpárokat a DB cottbusi üzemében javítják föl, mert így tartományi szinten jobb kapacitás-kihasználást ért el a cégcsoport.

Az alapvetően a BVG kívánalmai szerint épült sorozat egyidős az NDK-s társaival és akár egyetlen Viertelzugként is közlekedtethető. A 2015. június 28-i felvételen az Ostkreuz átépítése miatt Flughafen Schönefeld és Pankow között ingázó S 9-es vonal egyik Dreiviertelzugja látható Ostkreuz állomás 12. vágányán. (fotók: Adorján Péter)

A nyugat-német egységek alaposabb beavatkozást kapnak, holott egy pár évvel fiatalabbak. A forgóvázkeretek, kerékpárok és hajtásházak felújításával halkabbak lesznek, a zárjelző fények rendszeres meghibásodását LED-panelek beépítésével orvosolják. Az elektromos csatlakozásokat és hajtáskonténereket tömítetlenség miatt, a kocsivégeknél lévő akadálymentességet biztosító rámpákat az elhasználódás miatt kell cserélni.

A 2018 végén általánosan bevezetendő GSM-R miatt mindkét sorozat megkapja a megfelelő fedélzeti berendezéseket is, de a 2023-ra mindenhol kiépülő ZBS vonatbefolyásoló rendszer elemei a mostani tervek szerint továbbra sem kerülnek beépítésre. A 70 Toaster és 80 Coladose a Stadler-Siemens konzorcium által 2021-től szállítandó 483-as és 484-es sorozat forgalomba állásával vonul majd végleg nyugdíjba.

Ringbahn PLUS Berlin, a csodafegyver

A Ringbahn és a kapcsolódó dél-keleti vonalak okozzák a legtöbb problémát a berlini hálózaton, így a következő három évben erre a hálózatrészre nagyobb erőket koncentrál majd az üzemeltető. Az óránként egy teljes kört megtevő S 41-es és S 42-es vonalak gyakorlatilag nem rendelkeznek végállomással, időkiegyenlítő pontjuk tervezetten Gesundbrunnen állomás. A velük részben párhuzamos dél-keleti és észak-keleti (S 8, S 9, S 45, S 46, S 47, S 85) vonalak kisebb késései akár az alapviszonylatok menetrendszerűségét is alááshatják. A pontosságot pedig szigorúan veszik, a máshol megszokott 5-6 perc helyett a berlini S-Bahn esetében a 3:59-nél nagyobb eltéréssel közlekedő járatok késettnek számítanak. A csúcsidőben akár 2-3 perces követést is adó hálózatrészeken az utasok ezt már járatkimaradásnak érzékelik. Az elvárt pontossági mutató 96 százalékos értékét legutóbb 2015 februárjában tudta teljesíteni az üzemeltető. A 2016-ban lemondott 6000 járat és 44.000 késési perc alapján minden 20. járat kimaradt vagy késett, az elvárt értékhez legfeljebb 40 szerelvény állhatna a telepeken.
A probléma megoldására az összes kitérőt diagnosztikai rendszerrel szerelik föl, hogy a zavarokat előre tudják jelezni. A biztosító- és kommunikációs rendszerek korszerűsítése mellett a kapcsolódó vonalakon lévő egyvágányú szakaszok kiépítése és a beépítettség által szabott lehetőségek mentén további peronos vágányok építése is tervben van. Peter Buchner, az S-Bahn Berlin vezérigazgatója bízik az újonnan kiképezendő járművezető- és irányító személyzetben, de minden harmadik zavarhelyzet külső okokra vezethető vissza. Ezen okok között a rongálás vezet, amit az orvosi és rendőrségi segítségnyújtás követ.


Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.