2017. 08. 23.

Ütközött a Westbahn

Baleset érte a Westbahn magánvasút egyik új KISS-motorvonatát Linznél. Hárman megsérültek, a szerelvény pedig kisiklott, miután egy tehervonattal ütközött össze.







A próbafutását végző egyik új KISS-motorvonat futott bele a CargoServ tehervonatába Linzben szerda dél körül. A balesetben a négy részes motorvonat első kocsija súlyosan megsérült, a szerelvényen tartózkodók közül pedig három embert kellett ellátni a kiérkező mentőknek – közülük egy ember súlyosan megsérült. A balesetben a tehervonat több kocsija és a vonatot továbbító mozdony is kisiklott.


A balesetről egyelőre annyit tudni, hogy 20 és 40 km/h közötti sebesség az engedélyezett a rendezőpályaudvar területén, a három sérültön kívül még öt ember tartózkodott a KISS-en. A négyből három kocsi minden tengelyével kisiklott, az ÖBB Infrastruktur egy segélyvonatot küldött a helyszínre, amit szükség esetén egy daruval támogat majd. Az esemény a Weststrecke (Bécs–St. Pölten–Linz–Salzburg) közlekedését nem befolyásolja, a helyreállítással csütörtökön szeretnének végezni.


A képek alapján a KISS első kocsija bizonyossal határosan pótlásra szorul, viszont a vezetőfülke ebben az esetben megvédte a mozdonyvezető életét. A baleset okait a Sicherheitsuntersuchungsstelle des Bundes (SUB) vizsgálja.

RegionalBahn információk
Frissítve: 2017.08.23 23:15

8 megjegyzés:

  1. Nagy csapás a Stadlernek ez a baleset, mert a US DoT szerintem vissza fogja vonni a KISS import engedélyét - miután kis sebességű (vörös jelző meghaladása max. 15km/h mellett lehetséges!) tehervonattal ütközéskor a vonófej egyben lecsavarodott a motorvonat főtömegéről. Tudjuk, hogy Amerikában a vaspálya a magán tehervasutak tulajdona és a tehervonatoknak van elsőbbsége, biztber pedig vagy nincs, vagy régi, PTC nélküli. Emiatt eddig "guruló páncélszekrény" szintű személyvagon összenyomódás-állóságot írt elő a szabványuk, kasztni sok acélból, kicsi ablakok, csatahajó gerincnek beillő vázkeret. Kifejezetten a könnyű európai motorvonatok kedvvért tettek tavaly enyhítést az ütköztetési szabványban, de ez a látvány vállalhatatlan! Az USA-ban nem 80 tonnás, 8000 lóerős, hanem 180t, 4000le mozdonyok közlekednek, gyakran triplán csatolva húzzák a 8000 tonnás tehervonatokat. Ha az így kifacsarja a KISS-t, micsoda katasztrófa lenne abból csúcsidei utasforgalomban? Európai oldalról meg a KISS/FLIRT rokon Stadler Giruno (max. sebesség 250km/h!) töréstesztje biztos újra lesz vizsgálva. Azt se feledjük, hogy hazánkba is jönne ugyanez a KISS, a mi számos egyvágányú (magasabb találkozási kockázatú) villamosított vasútvonalunk mellett. Foglalkozik az üggyel az NKH utódja?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Apró kiegészítés: a német és az osztrák szabályok szerint a vörös jelző mellett hívójelzéssel vagy anélkül akár 40 km/h-val is lehet haladni, nem csak 15 km/h-val, mint Magyarországon.

      Törlés
    2. Szerintem ennél összetettebb az ügy és sok itt a féligazság.
      1. Szemantikai dolog, de importengedélyről nem sok értelme van beszélni, a Caltrain KISS szerelvényei az USA-ban kerülnek összeszerelésre, vö. törvényi előírások az amerikai értékhányadról. A US DoT pedig inkább FRA ebben az esetben - ez a járműengedélyeztetési hatósági jogkör tudtommal az FRA hatásköre.
      2. Nem tudjuk biztosan, mennyivel történt az ütközés - így felesleges azon spekulálni, hogy miért tört ropira 15 km/óránál, ha az a 15 nem is annyi volt. (ld. HP kolléga megjegyzését fentebb.)
      3. Amerikában a pályák többsége valóban a teherszállító vasutak tulajdona, de a Caltrain pont egy kivétel, ráadásul egy nagyon korlátozott teherforgalmat (UP tolatós tehervonatok) bonyolít.
      4. Az "Amerikában a tehervonatoknak van elsőbbsége" tényszerűen nem igaz, ld. 1970-es Rail Passenger Service Act, mely garantálja a személyszállítás elsőbbségét. Ha a fals feltételezés igaz lenne, az Empire Builder egy hét alatt sem érne Chicagobol Portlandbe, illetve a Metra sem tudna napi 70-80 vonatot leközlekedtetni Chicago és Aurora között a BNSF fővonalán. Vannak problémák a személyvonatok előnyben részesítésével (mi is írtunk róla), főleg egyes problémás vonalakon, de nagy vonalakban és rendszerszinten működik a dolog.
      5. A "biztber nincs, PTC nincs" is egy régi axióma, de soha sem volt teljesen igaz (ld. Chicago & North Western "cab signaling", UP hasonló megoldásai, stb.) ma már pedig főleg nem, miután törvény kötelezi a vasutakat a PTC felszerelésére a legtöbb fővonalon. A Caltrain vonalán pont a mostani Stadler járműbeszerzéssel párhuzamosan építik ki a PTC-rendszert, ahogy a személyszállító elővárosi vonalak is élen járnak ebben máshol is.
      6. Az amerikai járműszilárdsági szabványok csakugyan drákóiak, de a szabványban nem az európai vonatok két szép szeméért tettek engedményt, hanem elég sok háttérszámítás alapján - a modern energiaelnyelő elemekkel szerelt jármű nem feltétlenül rosszabb, mint a merev, amerikai dizájn. Utóbbi nem deformálódik annyira, viseli az erőhatást - aztán határterhelésen majd eltörik ott, ahol jól esik neki (vö. programozott energiaelnyelés) és vége a dalnak. Kellő erőhatás esetén egy Amfleet-kocsi is ropira tud törni, a merevség nem minden.
      7. Még ha az FRA tényleg egy fénykép alapján, bemondásra döntene is, akkor is van pár opció a KISS-vonatok közlekedtetésére. Az egyik kézenfekvő megoldás a teherforgalom időszakos elkülönítése az adott vonalakon - ilyenre jó példa a New Jersey Transit Trenton-Camden vonala, ahol sima Stadler GTW-kkel gurigáznak nappal, éjszaka meg jöhetnek a jó kis jenki nagyvasak a teherkocsikkal. A Caltrain simán meg tudna egy ilyet csinálni a napi 1-2 pár tolatós tehervonat mellett.

      Törlés
  2. Meglepő módon van egy multimédiás PR cikk a weben arról, hogy a Stadler cég a KISS típus törésteszt-szimulációját a Dassault cég Simulia 3DS Abaqus nevű végeselem-analízis szoftverével bonyolította le:

    http://blogs.3ds.com/simulia/stadler-rail-simulates-train-safety-with-fea/

    vagy másolat a WayBackMachine archívumban:

    https://web.archive.org/web/20170825093150/http://blogs.3ds.com/simulia/stadler-rail-simulates-train-safety-with-fea/

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A Caltrain KISS kapcsán részletesen foglalkoztunk a CEM-rendszerrel szerelt járművek "alternatively compliant" követelményrendszerével, ott is vannak jó források a témában: http://www.regionalbahn.hu/2016/11/Caltrain-KISS.html

      Törlés
  3. A Vectron 1650 tonnás vasérc vonatot húzott, szóval nagyon gyorsan nem mehetett - de szerintem ebben az ügyben a sebességnek nem is volt különösebb szerepe, mert a pusztítás nem lendületből, hanem nyomatékból történt. A KISS eleje valahogy beakadt és a tehervonat oldal irányban, illetve óramutató járással kicsavarta a nyakát, mint Toldi Miklós a bikának. Ez történhetett kvázi lépés tempóban is. Sajnos a KISS nem rendelkezett elegendő szerkezeti szilárdsággal az egyben maradáshoz. Angol fórumokon bizalmatlanságukat hangoztatják a típus brit importjával kapcsolatban.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mindezt az ajtók vonalában, ahol szinte alig van oldalfal.

      Törlés
    2. Ez butaság. A Kissek olyan ütközés védelmi tulajdonságokkal rendelkeznek, amelyek képesek, egy 100km/h sebességgnél egy 80 tonnás kamionnal való ütközést is teljes mértékben kibirni, olyan szinten, hogy maximum a mozdonyvezető keze törik el, egy ilyen nagy ütközésnél.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon általában előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését jogát fenntartjuk. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.