2017. 08. 23.

Ütközött a Westbahn

Baleset érte a Westbahn magánvasút egyik új KISS-motorvonatát Linznél. Hárman megsérültek, a szerelvény pedig kisiklott, miután egy tehervonattal ütközött össze.







A próbafutását végző egyik új KISS-motorvonat futott bele a CargoServ tehervonatába Linzben szerda dél körül. A balesetben a négy részes motorvonat első kocsija súlyosan megsérült, a szerelvényen tartózkodók közül pedig három embert kellett ellátni a kiérkező mentőknek – közülük egy ember súlyosan megsérült. A balesetben a tehervonat több kocsija és a vonatot továbbító mozdony is kisiklott.


A balesetről egyelőre annyit tudni, hogy 20 és 40 km/h közötti sebesség az engedélyezett a rendezőpályaudvar területén, a három sérültön kívül még öt ember tartózkodott a KISS-en. A négyből három kocsi minden tengelyével kisiklott, az ÖBB Infrastruktur egy segélyvonatot küldött a helyszínre, amit szükség esetén egy daruval támogat majd. Az esemény a Weststrecke (Bécs–St. Pölten–Linz–Salzburg) közlekedését nem befolyásolja, a helyreállítással csütörtökön szeretnének végezni.


A képek alapján a KISS első kocsija bizonyossal határosan pótlásra szorul, viszont a vezetőfülke ebben az esetben megvédte a mozdonyvezető életét. A baleset okait a Sicherheitsuntersuchungsstelle des Bundes (SUB) vizsgálja.

RegionalBahn információk
Frissítve: 2017.08.23 23:15

7 megjegyzés:

  1. Nagy csapás a Stadlernek ez a baleset, mert a US DoT szerintem vissza fogja vonni a KISS import engedélyét - miután kis sebességű (vörös jelző meghaladása max. 15km/h mellett lehetséges!) tehervonattal ütközéskor a vonófej egyben lecsavarodott a motorvonat főtömegéről. Tudjuk, hogy Amerikában a vaspálya a magán tehervasutak tulajdona és a tehervonatoknak van elsőbbsége, biztber pedig vagy nincs, vagy régi, PTC nélküli. Emiatt eddig "guruló páncélszekrény" szintű személyvagon összenyomódás-állóságot írt elő a szabványuk, kasztni sok acélból, kicsi ablakok, csatahajó gerincnek beillő vázkeret. Kifejezetten a könnyű európai motorvonatok kedvvért tettek tavaly enyhítést az ütköztetési szabványban, de ez a látvány vállalhatatlan! Az USA-ban nem 80 tonnás, 8000 lóerős, hanem 180t, 4000le mozdonyok közlekednek, gyakran triplán csatolva húzzák a 8000 tonnás tehervonatokat. Ha az így kifacsarja a KISS-t, micsoda katasztrófa lenne abból csúcsidei utasforgalomban? Európai oldalról meg a KISS/FLIRT rokon Stadler Giruno (max. sebesség 250km/h!) töréstesztje biztos újra lesz vizsgálva. Azt se feledjük, hogy hazánkba is jönne ugyanez a KISS, a mi számos egyvágányú (magasabb találkozási kockázatú) villamosított vasútvonalunk mellett. Foglalkozik az üggyel az NKH utódja?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Apró kiegészítés: a német és az osztrák szabályok szerint a vörös jelző mellett hívójelzéssel vagy anélkül akár 40 km/h-val is lehet haladni, nem csak 15 km/h-val, mint Magyarországon.

      Törlés
    2. Szerintem ennél összetettebb az ügy és sok itt a féligazság.
      1. Szemantikai dolog, de importengedélyről nem sok értelme van beszélni, a Caltrain KISS szerelvényei az USA-ban kerülnek összeszerelésre, vö. törvényi előírások az amerikai értékhányadról. A US DoT pedig inkább FRA ebben az esetben - ez a járműengedélyeztetési hatósági jogkör tudtommal az FRA hatásköre.
      2. Nem tudjuk biztosan, mennyivel történt az ütközés - így felesleges azon spekulálni, hogy miért tört ropira 15 km/óránál, ha az a 15 nem is annyi volt. (ld. HP kolléga megjegyzését fentebb.)
      3. Amerikában a pályák többsége valóban a teherszállító vasutak tulajdona, de a Caltrain pont egy kivétel, ráadásul egy nagyon korlátozott teherforgalmat (UP tolatós tehervonatok) bonyolít.
      4. Az "Amerikában a tehervonatoknak van elsőbbsége" tényszerűen nem igaz, ld. 1970-es Rail Passenger Service Act, mely garantálja a személyszállítás elsőbbségét. Ha a fals feltételezés igaz lenne, az Empire Builder egy hét alatt sem érne Chicagobol Portlandbe, illetve a Metra sem tudna napi 70-80 vonatot leközlekedtetni Chicago és Aurora között a BNSF fővonalán. Vannak problémák a személyvonatok előnyben részesítésével (mi is írtunk róla), főleg egyes problémás vonalakon, de nagy vonalakban és rendszerszinten működik a dolog.
      5. A "biztber nincs, PTC nincs" is egy régi axióma, de soha sem volt teljesen igaz (ld. Chicago & North Western "cab signaling", UP hasonló megoldásai, stb.) ma már pedig főleg nem, miután törvény kötelezi a vasutakat a PTC felszerelésére a legtöbb fővonalon. A Caltrain vonalán pont a mostani Stadler járműbeszerzéssel párhuzamosan építik ki a PTC-rendszert, ahogy a személyszállító elővárosi vonalak is élen járnak ebben máshol is.
      6. Az amerikai járműszilárdsági szabványok csakugyan drákóiak, de a szabványban nem az európai vonatok két szép szeméért tettek engedményt, hanem elég sok háttérszámítás alapján - a modern energiaelnyelő elemekkel szerelt jármű nem feltétlenül rosszabb, mint a merev, amerikai dizájn. Utóbbi nem deformálódik annyira, viseli az erőhatást - aztán határterhelésen majd eltörik ott, ahol jól esik neki (vö. programozott energiaelnyelés) és vége a dalnak. Kellő erőhatás esetén egy Amfleet-kocsi is ropira tud törni, a merevség nem minden.
      7. Még ha az FRA tényleg egy fénykép alapján, bemondásra döntene is, akkor is van pár opció a KISS-vonatok közlekedtetésére. Az egyik kézenfekvő megoldás a teherforgalom időszakos elkülönítése az adott vonalakon - ilyenre jó példa a New Jersey Transit Trenton-Camden vonala, ahol sima Stadler GTW-kkel gurigáznak nappal, éjszaka meg jöhetnek a jó kis jenki nagyvasak a teherkocsikkal. A Caltrain simán meg tudna egy ilyet csinálni a napi 1-2 pár tolatós tehervonat mellett.

      Törlés
  2. Meglepő módon van egy multimédiás PR cikk a weben arról, hogy a Stadler cég a KISS típus törésteszt-szimulációját a Dassault cég Simulia 3DS Abaqus nevű végeselem-analízis szoftverével bonyolította le:

    http://blogs.3ds.com/simulia/stadler-rail-simulates-train-safety-with-fea/

    vagy másolat a WayBackMachine archívumban:

    https://web.archive.org/web/20170825093150/http://blogs.3ds.com/simulia/stadler-rail-simulates-train-safety-with-fea/

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A Caltrain KISS kapcsán részletesen foglalkoztunk a CEM-rendszerrel szerelt járművek "alternatively compliant" követelményrendszerével, ott is vannak jó források a témában: http://www.regionalbahn.hu/2016/11/Caltrain-KISS.html

      Törlés
  3. A Vectron 1650 tonnás vasérc vonatot húzott, szóval nagyon gyorsan nem mehetett - de szerintem ebben az ügyben a sebességnek nem is volt különösebb szerepe, mert a pusztítás nem lendületből, hanem nyomatékból történt. A KISS eleje valahogy beakadt és a tehervonat oldal irányban, illetve óramutató járással kicsavarta a nyakát, mint Toldi Miklós a bikának. Ez történhetett kvázi lépés tempóban is. Sajnos a KISS nem rendelkezett elegendő szerkezeti szilárdsággal az egyben maradáshoz. Angol fórumokon bizalmatlanságukat hangoztatják a típus brit importjával kapcsolatban.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mindezt az ajtók vonalában, ahol szinte alig van oldalfal.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.