2018. 02. 23.

Közlekedési könyvajánló – Gumikerék és vaskerék a könyvespolcon

Az elmúlt időszakban megszaporodtak a közlekedéssel kapcsolatos kiadványok és örvendetesen nő az igényesen összeállított könyvek száma is. Ráadásul ezek talán nem csak egy kis csoportnak érhetők el, hanem a nagyközönségnek is. Ennek okán gondoltuk úgy, hogy közlekedési könyvajánlóval is jelentkezünk a RegionalBahn oldalán.


Előrebocsátjuk: közlekedési könyvajánlónk egyelőre legalábbis mindenképp szubjektív: a szerző vagy szerzők szubjektív, saját érdeklődésének megfelelően kiválasztott írásművekről van szó. Ezek között igazi szakkönyvek éppúgy akadnak, mint a nagyközönségnek szánt olvasmányok. Közös bennük azonban az, hogy több-kevesebb utánajárással Magyarországon is elérhetők, még ha nem is feltétlenül magyar nyelven. Utóbbi esetben persze azért a magunk módján szeretnénk jelezni a kiadóknak, hogy talán magyar nyelven is érdemes lenne elérhetővé tenni egyes olvasmányokat. Természetesen az elől sem zárkózunk el, ha egy kiadó szeretné rajtunk keresztül a közönség figyelmébe ajánlani műveit, azonban jelezzük: a szerzők kritikája és értékelése után kerül publikálásra az ilyen jellegű ajánlásunk is.

A fővárosi autóbusz-közlekedés 100 éve


Ugyan maga az évforduló hivatalosan 2016-ban volt, alighanem a BKV 50. születésnapján is ez a könyv lesz a sláger (lévén eddig nem jelentkezett másik jubileumi kiadvány). Az alapos, átfogó műben nagyon részletesen olvashatunk a budapesti buszközlekedés kezdeteiről, hőskoráról és a II. Világháború okozta megszakadásról, majd az újjáépítésről és az önálló buszüzemről is. A BKV-s korszak talán egy picit elnagyolt lett, de ezzel együtt fogyasztható, tartalmas összefoglalóról van szó. A közlekedéstörténet fejezeteit cégenként és főleg járműtípusok szerint tárgyalják, kissé talán kevesebb hangsúlyt kap a hálózattörténet, pedig a budapesti metróhálózat fejlődésével jelentőségéből hol vesztő, hol pedig felértékelődő buszközlekedés ezt azért bővebben megérdemelte volna. A kötet azonban teljes atekintetben is, hogy a 2016-ban Budapesten jelen volt szolgáltatók járműveivel is foglalkozik, de azért nem lehet nem kiérezni a sorok között azt, hogy a BKK megalakulása után sokan úgy érezték az Akácfa utcában, hogy az óvónéni elvette a kedvenc játékszerüket. De ezt a kis „kommunista nyúlfarkat” félretéve nem csak ajánlott, hanem kötelező olvasmány a fővárosi buszközlekedésben érdekelt közlekedésbarátok számára.


Fellelhető:
  • interneten: a Műsazki Könyvkiadó webshopjában
  • bolti forgalomban: a BKV Deák Ferenc téren lévő Földalatti Vasúti Múzeumában; a BKV Akácfa utcai ügyfélszolgálatán; a BKV szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeumában.
  • ár: 4900 forint (webshop: 3920 forint)
Értékelés: 8/10

Hévkönyv


A 2017-es év a HÉV-ek éve volt, már ami az évfordulókat és a változásokat illeti. A BHÉV-ből lett MÁV-HÉV, a főváros kezéből pedig átkerült a tulajdonjog mellett az ünneplés lehetősége is a magyar állam, illetve a MÁV-csoport kezébe. A hirtelen jött lehetőséggel talán picit felemás módon élt a vasúttársaság, mindenesetre megjelent Legát Tibor újabb fővárosi tömegközlekedéssel foglalkozó könyve, a Hévkönyv. Lehetne vitatkozni persze azon, hogy most „hév” vagy „HÉV” (szerintünk csupa nagybetű illendő, mert hibáa köznevesült, mint az állami vasúttársaság neve is, attól még rövidítés, mozaikszó a HÉV), de ezt most tegyük félre és nézzük meg magát a könyvet.
A kiadvány számos, ritkán látott illusztráció mellett megannyi apró pillanatot villant fel a budapesti helyérdekű vasút történtetéből, a száraz kronológia helyett inkább epizódokat kapunk a több mint száz év történetéből. Ne ettől a könyvtől várjunk átfogó és monografikus HÉV-történetet, de cserében egy mindenki számára érthető, érdekes olvasmányról van szó, könnyed szövegekkel.


Fellelhető:
  • interneten: nincs információ (eredetileg a Líra könyvhálózatáról volt szó)
  • bolti forgalomban: a MÁV Nosztalgia Kft. boltjában a budapesti Nyugati pályaudvar 10. vágánya mellett és a Gyermekvasút Múzeumában, Hűvösvölgyben.
  • ár: 4990 forint
Értékelés: 6/10

Az Oktogontól a Népligetig


A 2017 végére kiadott könyvek közül talán a Volánbusz által kiadott kötet az, ami igazán „váratlanul” került a közönség elé. Elég alapos kutatással összeállított könyvről van szó, amely a hazai távolsági buszközlekedés kezdeteitől követi az eseményeket – szépen lassan a majdani Volánbusz történetére és szolgáltatási területére koncentrálva, egészen napjainkig. A valóban páratlan és számos soha sem látott felvételt felvonultató képanyag miatt is érdemes elmélyedni az olvasásban. Sajnos azonban hálózati és típusismretetési tekintetben nem mélyülnek el a szerzők a csemegékben, például a Volánbusz által is üzemeltetett Škoda SL11-es autóbuszokról bővebben is lehetett volna szólni (pláne a beszerzésük miértjeiről) vagy éppen a különféle Ikarus-változatokról és azok beszerzéséről, üzemeltetési miértjeiről is lehetett volna (bővebben) szólni, de így is hiánypótló és nagyon is igényes kiadványt kapunk az ilyenkor szokásosnak mondható áron. Egyedül a beszerzés körülményes egy kicsit.


Ehelyütt szeretnénk köszönetet mondani a Volánbusz Zrt. sajtókapocsolatokkal foglalkozó munkatársainak, akik kalandos előzmények után egy példányt térítésmentesen bocsátottak rendelkezésünkre. Köszönjük!

Fellelhető:
Értékelés: 8/10

Halász Péter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.