2018. 09. 11.

Akkumulátoros Cityjetet fejleszt az ÖBB és a Siemens

Az ÖBB egy komoly innovációs projektbe fogott a Siemens-szel karöltve, az egyik már meglévő Cityjet motorvonat tetejére telepítettek több nagy akkupakkot, amivel felsővezeték nélkül is tud közlekedni. Ha ez bejön és a projekt sikeres lesz, az alaposan átformálhatja a villamosítatlan vasútvonalak járművilágát.




Egy-egy rövidebb hír vagy facebook-poszt érkezett már arról a fejlesztésről, amit igazán a jövő heti Innotrans-szon fog bemutatni az ÖBB és a Siemens, most azonban már hivatalosan is bemutatják a Cityjet eco-t, azaz az akkumulátorokkal szerelt Desiro ML motorvonatot.


A projekt során egy Cityjet motorvonat (4746 049) középkocsijának tetejére szerelnek az ÖBB üzemében a Siemens szakembereinek segítségével három akkupakkot, transzformátorokat, hűtőket és egyéb elektronikai berendezéseket. Ezek lehetővé teszik, hogy a motorvonat a villamosított szakaszon a hagyományos áramszedős üzem mellett az akkumulátorokat is töltse, amelyek aztán a villamosítatlan vonalra érve az energiát szolgáltassák a teljes üzemhez. Az ÖBB állítása szerint ezzel elég kapacitást tudnak biztosítani egy ma még dízeles vonal oda-vissza bejárására, ezzel a helyi szén-dioxid kibocsátást megszüntetve és összességében is a felére csökkentve.

A 049-es Cityjet mostantól eco, ezt jelezvén mindenféle zöld növényeket matricáztak az oldalára.

A technológia a villamosüzemek tekintetében már világszerte ismert, egyre több olyan vonalat építenek, ahol egy szakaszon a villamosok felsővezeték nélkül közlekednek. Ehhez azonban jóval kisebb kapacitás is elég, a nagyvasúton egész más dimenziókban kell gondolkozni. Az eddigi nagyvasúti akkumulátoros járművek eddig nagyrészt tolatómozdonyok voltak, ahol vagy a felsővezeték nélküli vagy más áramrendszerrel villamosított szakaszokon használták a technológiát.

Ezt viszi most tovább az akkumulátortechnológia fejlesztésével az ÖBB és a Siemens a vonali, ráadásul személyvonati szolgálatokra. Az ilyen, villamosítatlan vonalak Ausztriában jellemzően elég nagy ellenállással rendelkeznek, szűk ívek és meredek emelkedők tarkítják a sűrű megállások és gyorsítások által amúgy sem könnyű szolgálatot. Hogy hogyan teljesít a prototípus a menetrend szerinti üzemben, azt 2019 második felében tudhatjuk majd meg, valószínűleg valahol Linz és Salzburg környékén.

A különböző, jól csengő, de nem sok valódi jelentéssel bíró angol kifejezések sem hiányozhatnak a prototípus oldaláról.
(fotók és videó: ÖBB)

Addig is azonban a jármű megtekinthető lesz az idei Innotrans-szon is, ahol szerkesztőségünk fel is fogja tenni az érintett társaságok képviselőinek a felmerülő kérdéseket. Erről és az összes többi izgalmas témáról is naponta fogunk jelentkezni a szeptember 18. és 21. között Berlinben rendezett vásárról.

Berky Dénes

3 megjegyzés:

  1. A 29-es vonal problémájára a legjobb válasz.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem, mert nem Stadler és így ugye az a bizonyos tanácsadó, aki máshol is ~700 ezerért tanácsad, nem járna jól. :)

      Törlés
    2. Mondjuk tegyük hozzá, hogy 1) tényleg jó megoldás lenne a 29-esre, 2) a Stadler bármit IS gyárt, amit rendelnek 3) egy dízelmodullal rendelkező Flirt is kiváló megoldás lenne.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.