2018. 10. 08.

Egy vonal, egy név

Az utolsó olyan európai országok egyike Csehország, ahol még a klasszikus vonatnevek „szolgálatban” vannak, vagyis lassan már csak voltak: a 2018/2019-es menetrendben ugyanis nem egy-egy vonatpárnak lesz neve, hanem a ČD folytatja az előző menetrendváltással elkezdett folyamatot: egy-egy viszonylat valamennyi vonala visel majd egy nevet. Hangzatos és nagymúltú elnevezések tűnhetnek el így.



Az előző, 2017-es menetrendváltás újdonsága volt a České Dráhynál, hogy a távolsági vonatok jelentős részét viszonylatszámmal látták el. Így lett az R8 a Prága–Bohumín, R9 a Prága–Havlíčkův Brod–Brno, R21 a Prága–Mladá Boleslav–Tanvald és Ex3 a Prága–Pardubice–Pozsony–Budapest. Ugyanebben az időben születtek meg a márkavédjegyes vonatok, útirány szerint elkülönítve az egyes viszonylatokat. A Magyarországon legismertebb Metropolitan is ekkor lett a prágai (onnan nézve budapesti) vonatok neve – kivéve a MÁV-START szerelvényével közlekedő Hungária EC-t. De a Linzbe közlekedő járatok megkapták a Jížní expres (Déli expressz) nevet, nem véletlenül: egyérteműen azonosíthatóvá kívánták tenni, az azonos útvonalon közlekedő szerelvényeket.

A 380 012-es pályaszámú gép Veselí nad Lužnící állomáson halad át 2018. július 25-én az Ex 1545 számú Jížní expres élén

A 2018 év végén érvénybe lévő 2018/2019-es menetrendi évad egyik legnagyobb újítása lesz, hogy a tavaly viszonylatszámot kapott vonatok idén egységes nevet is kapnak. Akik még szeretnének Petr Vok gyorsvonattal, vagy Wolfgang Amadeus Mozartról elnevezett Railjettel utazni, már nincsen sok idejük: december 8. a határidő.
Az előbbit és azonos útvonalon (Brno–Jihlava–České Budějovice–Plzeň) közlekedő társai az új menetrendben már egységesen Rožmberk néven fognak futni. Arra azért ügyeltek, hogy a vonatnevek valamilyen kapcsolatban legyenek bejárt útvonallal (ez itthonról is ismerős lehet, lásd: SzinvapatakSlepper Szinva IC, Sopianae IC, Napfény IC), így a Bécs felé közlekedő vonatok mindegyik Vindobona lesz, míg például a Pardubice–Liberec gyorsok a Ještěd nevet kapják, azután a hegycsúcs után, ahova maga a ČD is üzemeltet lanovkát. A legismertebb, tradicionális vonatnevek természetesen megmaradnak, ahogy már az előző menetrendben is szerepelt a Metropolitan Slovenská strela, de marad České Budějovice felé a Budvar, Kielbe közlekedő Porta Bohemcia, a néhai Gottwaldovként ismert, ma már névadó városba közlekedő Zlínský expres, valamint hazánk felé a Metropol és a Retropolitan Hungária.

A 239-es Pleháč az R 665 Jakub Krčín élén várja az indulást České Budějovice állomáson 2018. július 29-én. A villanygép Jihlaváig most is megmarad, a vonat neve azonban a menetrendváltástól (a viszonylat többi vonatával együtt) Rožmberk lesz

A ČD szerint az a cél, hogy az utasok a lehető legkönnyebben tudják azonosítani az úticéljuknak megfelelő vonatot, valamint az ahhoz tartozó szolgáltatási szintet. Ugyanis a átnevezéseken túl az is cél, hogy egy bizonyos név alatt ugyanolyan szerelvények közlekedjenek, ahogy történt a Metropolitanok esetében is – igen, tudjuk, hogy volt benne nem olyan régen „hagyományos” B249 kocsi, de hát kivételek természetesen mindig mindenhol előfordulhatnak. Igaz, a gyorsvonatok esetében már eleddig is egységesnek tűnt a kínálat az adott viszonylatokon: a leendő Rožmberk járatok esetében a poggyászkocsi szinte mindig klímás, felújított Bbdgmee236 sorozatú kocsi volt; ahogy a leendő Vysočína járatokon (Prága–Kolin–Havličkův Brod–Brno) pedig az elsőosztályú kocsik ritkán A149-esek, jobbára inkább Aee145/152 sorozatú járművek voltak eddig is. Ahogy mondjuk szinte biztos volt, hogy a Prágából Tanvald felé közlekedő gyorsvonatok esetében (a jövőben: Jizera) 854-es motorkocsi és a hozzátartozó Bdtn757 sorozatú betétkocsik álltak a kínálatban.

Új viszonylatnevek a 2018/2019-es menetrendtől


Viszonylat száma

Viszonylat neve

Útvonal


SC (IC) Pendolino

(Fr. Lázně/Cheb –) Praha – Ostrava / Bohumín


SC Pendolino Košičan

Praha – Košice

Ex 1

Ostravan

Praha – Bohumín / Návsí /Žilina

Ex 1

Opavan

Praha – Opava

Ex 1

Varsovia

Praha / Ostrava – Warszawa

Ex 1

Fatra

Ostrava – Žilina – Banská Bystrica / Zvolen

Ex 2

Valašský expres

Praha – Vsetín / Žilina

Ex 3

Vindobona

Praha – Wien – Graz

Ex 3

Berliner

Praha – Berlin / Hamburg

Ex 3

Metropolitan

Praha – Bratislava – Budapest

Ex 6

Západní expres

Praha – Plzeň – München / Cheb

Ex 7

Jižní expres

Praha – České Budějovice / Linz

R 5

Krušnohor

Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb

R 8

Slezan

Brno – Bohumín

R 9

Vysočina

Praha – Havlíčkův Brod (Jihlava) – Brno 

R 10

Hradečan

Praha – Hradec Králové – Trutnov

R 11

Rožmberk

Brno – České Budějovice / Plzeň

R 11

Bezdrev

České Budějovice – Plzeň

R 12

Bouzov

Brno – Olomouc – Šumperk

R 13

Moravan

Brno – Břeclav – Přerov – Olomouc

R 14

Ještěd

Pardubice – Liberec

R 15

Ploučnice

Liberec – Ústí nad Labem

R 16

Berounka

Praha – Plzeň – Klatovy / Železná Ruda

R 17

Vltava

Praha – České Budějovice

R 17

Lužnice

Praha – Tábor – Veselí nad Lužnicí

R 18

Slovácký expres

Praha – Olomouc – Luhačovice /
Veselí nad Moravou

R 19

Svitava

Praha – Česká Třebová – Brno

R 20

Labe

Praha – Děčín

R 21

Jizera

Praha – Turnov / Tanvald / Harrachov

R 22

Bezděz

Kolín – Rumburk / Šluknov 

R 23

Střekov

Ústí nad Labem – Kolín

R 24

Lány

Praha – Rakovník

R 26

Otava

Praha – Písek – České Budějovice

R 27

Praděd

Olomouc – Krnov – Ostrava

R 27

Cvilín

Krnov – Ostrava


Mellár Marcell

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.