2018. 06. 19.

Trendi a retro

A České Dráhy újabb személykocsi-felújításba kezd, ezúttal azonban nem teljes rekonstrukcióról van szó, hanem valóban inkább „csak” szépészeti beavatkozásról. Az égető kocsihiányt így is lehet kezelni, úgy tűnik.






Komoly kocsihiánnyal nem csak a MÁV-START, hanem más vasutak is küzdenek, nem kivétel ezek közül a ČD sem. Az állami vasúttársaság így arra szánta el magát, hogy nem selejtezi a lassan fél évszázados járműveket, hanem az A, AB, B és BDs sorozatú kocsik felújításába fognak bele. Igaz, ez nem teljes rekonstrukció lesz, hanem inkább csak egy alapos fővizsga, némi szépészeti beavatkozással összefüggően. Mindenesetre az biztos, hogy a műbőr lassanként eltűnik a kínálatból.
A ČD eredetileg lassan selejtezni szerette volna azokat a kocsikat, amiket most végülis felújít. Az idei év során mintegy ötven járműre kerül majd sor, a munkákat a pilzeni, brünni és Hradec Králové-i telephelyen végzik majd el.

Egy Prága és Brünn között közlekedő gyorsvonatba sorozott, frissen felújított B kocsi Havlíčkův Brod állomásán

A felújításra azért is szükség van, mert az eredetileg tervezett nagy főjavítások nem készülnek el időben egyes kocsitípusoknál, emiatt például kocsik bérlésére van szükség bizonyos esetekben, illetve a futást nem tudják kiegyenlíteni a csehek – ennek egyik „áldozata” a német Länderbahn, akivel közösen üzemelteti a ČD a Prága és München közötti vonatokat és jelenleg vegyesen, közösen állítják ki a szerelvényeket.

A műbőr helyett szövetbevonatot kapnak a felújított kocsik ülései

A felújítás során a kocsik új üléshuzatokat kapnak, búcsúznak a műbőr ülések, „szőrös” ülésre cserélik őket. A kocsik alapos takarításon esnek át, ahol szükséges, cserélik a beltéri burkolatok paneljeit, kiigazítják az ablakok, ajtók hibáit. Megújulnak a WC-k, új burkolatokat és felszerelést kapnak ezek a mellékhelyiségek.

Az NDK eredetű elővárosi kocsikban még van műbőr ülése – 2019-2020 után már ez is a múlt lesz
(fotók: Halász Péter)

A ČD tervei szerint a kocsik nem egy adott viszonylaton közlekednek majd, hanem mindenütt bevetik őket, ahol szükség van rájuk – elsősorban persze erősítésként. A felújításon átesett kocsiknak köszönhetően eltűnik tehát a sokak által nem kedvelt műbőr ülés a távolsági forgalomból. Egyedül immáron csak az 1980-as évek végétől beszerzett, ma Bdmtee sorozatú, elővárosi személykocsikban maradnak meg ezek a huzatok. De nem sokáig, a ČD tervei szerint 2019 után sor kerül ezen járművek felújítására is.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.