2018. 10. 17.

Tátrai villamost szállít a Stadler

A svájci Stadler Rail szállíthatja a Tátrai Villamosvasút, a Tatranské Elektrické Železnice (TEŽ) járműtenderét. A svájci járműgyártó 2022-re öt új motorvonatot egy és egy mozdonyt szállít a hálózatot üzemeltető ZSSK számára.




Talán nem is annnyira meglepő, hogy a svájci Stadler Rail nyerte meg a ZSSK által kiírt járműbeszerzési tendert, amin a Tátrai Villamosvasút új járműveit keresték. Arról már a RegionalBahn is beszámolt korábban, hogy a szlovák vasút tervei szerint hamarosan összekötnék és utasforgalomban is átjárhatóvá tennék a jelenlegi Štrba–Štrbské Pleso (Csorba–Csorbató) közötti fogaskerekű vasutat (Ozubnicová Železnica, OŽ) és a TEŽ hálózatának maradékát. A járműbeszerzés azért is időszerű volt már, mert a fogaskerekű vasút járművei igencsak csereérett korba értek, így a szlovák vasút két legyet is üthetett egy csapásra.

Az új motorvonatok elsősorban a fogaskerekű vasút szerelvényeit váltják majd ki, de így összeköthetik a két üzem viszonylatait, átszállásmentes kapcsolatot kínálva az utasoknak

A ZSSK számára a Stadler Rail a szlovák igényekre szabott változatát ajánlotta a bevált GTW-járműcsaládnak. Az adhéziós üzem mellett fogasléces segédlettel való közlekedésre is alkalmas motorvonatokból öt darab érkezik a Tátrába, a vonatokon 91 ülőhely lesz. Ezen kívül a többcélú terekben két kerekesszékes utas is utazhat, valamint elegendő hely lesz a sílécek, babakocsik számára. A klimatizált utasterű vonatokban wifi is várja az utasokat majd, a szerelvények pedig alacsonypadlós kialakítású járművek lesznek.

A vasútüzem működtetését egy új, többcélú és bimodális mozdony is segíti majd 2022-től
(grafika: Stadler Rail)

Az öt motorvonat mellett egy multifunkciós mozdonyt is rendelt a ZSSK. A villamos hajtás mellett a mozdony dízelmotorral is rendelkezik, ez utóbbi a legszigorúbb károsanyag-kibocsátási előírásokat is teljesíti. A mozdonyt a fogas és az adhéziós üzemben is lehet használni. A vezetőállás klimatizált lesz, emellett pedig rádiós távvezérléssel kívülről is irányítható majd a jármű, így az anyagvonatok közlekedtetése is könnyebb lesz majd.
A járműveket a Stadler Rail 2022-re szállítja majd. A svájci járműgyártónak már van tapasztalata a szlovák féllel, a TEŽ jelenleg is üzemelő motorvonatait a ŽOS Vrútkyval közösen építették az ezredforduló után.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.