2019. 02. 11.

Megújul Prága fiókállomása

Prága főpályaudvarát szinte mindenki ismeri, ám a cseh főváros másik fontos és nagy forgalmat lebonyolító állomását legfeljebb csak a vonatablakból látta a budapesti utas. A Praha-Masarykovo néven a menetrendben szereplő fejpályaudvarral hosszú távon is számol a cseh vasút, mivel a pályavasút a felújítása mellett döntött.



A cseh vasúti infrastruktúra üzemeltetője, a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) hosszú távon számol a legöregebb, ma is üzemelő prágai vasútállomással. A köznyelvben az első csehszlovák elnök, Tomáš Garrigue Masaryk nevét viselő és emiatt csak TGM-ként emlegetett Praha-Masarykovo állomás ugyanis még 1854-ben épült és a legutóbbi nagy rekonstrukcióra az 1930-as években került sor. Utána csak a háború okozta károkat javították és az éppen aktuális igényekhez szabták a pályaudvart apró lépésenként, ahogy azt az akkori források engedték.
Az SŽDC tervei szerint a következő évek során teljesen megújul a pályaudvar: a műemléki szempontokat is figyelembe vevő átépítés terveit a Sudop Praha mérnöki cég és a Jakub Cigler Architekti építészei jegyzik.

Praha-Masarykovo, vagy Praha-TGM, ahogy sokan emlegetik, hatalmas hivatásforgalmat bonyolít le a főpályaudvar árnyékában

A Negrelli-viadukt elkészültével az állomás kapacitásain ismét osztozni kell a kelet és az észak, a Moldva és az Elba völgye felől érkező vonatoknak. A motorvonatok mellett a mozdonyok is részt vesznek a hivatásforgalomban, részben ingavonati üzembe, részben körüljárós módban

Marek Illiaš, az SŽDC szóvivője a projektről a sajtó képviselőinek elmondta: az állomásból nem csak az épület újul meg, hanem a teljes vágányhálózatot is felújítják. A peronos vágányok számát hétről kilencre bővítik, új csarnokot építenek a Na Florencí, a Hybernská és az Opletalova utcák felé. A felújítás után a mai 40 km/h-s tempó helyett a Libeň felé tartó vonatok akár 100 km/h-val, a Negrelli-viadukt és így Bubny, illetve a távlati tervek szerint a Václav Havel repülőtér felé vezető vonalon 60 km/h-s sebességel közlekedhetnek a vonatok. A pályafelújítás itt egészen Libeň bejáratáig terjed, a TGM-re vezető vágányokhoz ugyanis csak minimális mértékben nyúltak hozzá tíz éve, amikor a Libeň és a főpályaudvar közötti új pálya és alagút, a Nové spojení elkészült.

A ČD vonatai mellett a KŽC Doprava járatai is rendszeresen használják a pályaudvart. Utóbbiak a prágai városon belüli forgalomban jeleskednek

A teljes felújításra, amely várhatóan még az idei évben elkezdődik és 2022-ig tart, mintegy kétmilliárd koronát költ az SŽDC.
A vasútállomás területe mellett a környék is megújul: a korábbi raktárak helyén építendő új irodaépületek és bevásárlóegységek a pályaudvar felújításával hangoltan épülhetnek meg a Penta-csoport gondozásában. A városrészt a híres brit építész, Zaha Hadid tervei alapján építik meg. A Penta-csoport 2016-ban vette meg a mintegy 15 ezer négyzetméternyi területet az SŽDC-től 235 millió koronáért.

A vasútállomást a Negrelli-viadukt felújítása után ismét használni fogják a ČD vasúti múzeumának is otthont adó Lužná u Rakovníka és Prága között hétvégéken közlekedő nosztalgiavonatok. A felvételen a 477.013-as „Papagáj” érkezett meg Lužná felől a TGM-re 2017. május 14-én

A régi, műemléki védettségű csarnokot már a vonatok helyett csak az utasok használják, a vágányok a függöny előtt véget érnek
(fotók: Halász Péter)

TGM, a másodhegedűs

A prágai Masaryk-pályaudvar eredetileg 1845. augusztus 20-án nyílt meg, ekkor a cs. és kir. Északi Államvasút Prága és Olmütz közötti vonatai használták az állomást. Az állomásépületet a Lanna és Klein-testvérek jegyezte cég építette empír stílusban 1844-1845 során. A vasútállomás a mai főpályaudvar 1871-es átadása után sokat vesztett jelentőségéből, de teljes egészében nem tudták nélkülözni, elsősorban az elővárosi forgalom és a Prágától nyugatra eső kisebb jelentőségű fővonalak forgalmát bonyolította a hozzá kapcsolódó vontatási teleppel együtt. Vágányait az 1950-es években 3 kV-os egyenárammal villamosították. Érdemes kitérni arra is, hogy az állomás volt talán Prága legtöbb nevet viselt vasútállomása is: Praha / Prag (1845-1862), Praha státní nádraží / Prag Staatsbahnhof (1862-1919), Praha Masarykovo nádraží (1919-1940), Praha Hybernské nádraží / Prag Hibernerbahnhof (1940-1945), Praha Masarykovo nádraží (1945-1952), Praha střed (1953-1990) neveket viselte. Az első csehszlovák elnökre utaló nevét 1990. március 7-én kapta vissza, az ünnepségen Anna Masaryková, az egykori elnök unokája is jelen volt. A prágai köznyelv csak Masarykovo vagy TGM néven emlegeti a pályaudvart általában. A pályaudvar manapság az Elba-völgye és Kolín, illetve Mladá Boleslav felé tartó regionális vonatokat szolgálja ki elsősorban.
Egy képeslap a „boldog békeévekből”, 1902-ből. Ekkor a vonatok a fentebb látott csarnokba is bejártak még
(forrás: www.starapraha.cz)

Halász Péter

1 megjegyzés:

  1. Némi guglizással se jöttem rá a Hybern feloldására, de legalább kijött ez: https://m.facebook.com/neviditelnypes/photos/masarykovo-n%C3%A1dra%C5%BE%C3%AD-d%C5%99%C3%ADve-tak%C3%A9-n%C3%A1dra%C5%BE%C3%AD-praha-st%C5%99ed-jeho%C5%BE-provoz-byl-slavnostn%C4%9B-za/1407342469293688/

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon általában előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését jogát fenntartjuk. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.