2019. 02. 06.

Megjött az utolsó Škoda

Átvette az utolsó Škoda 15T ForCity Alfa típusú villamosát a DPP, azaz a Dopravní podnik hlavního města Prahy, a.s. Az összesen 250 villamosról szóló szerződést még a kétezres évek közepén írta alá a közlekedési cég a gyártóval, majd 2010 októberében forgalomba is állt az első, 9201-es pályaszámot viselő jármű.



A 100. kocsi 2014. nyarán érkezett, az utolsó „hagyományos” 15T a 9325 pedig 2015 nyarán. Az ezután következőek Škoda 15T4 jelzéssel már a ráncfelvarrott kocsik, amely az újragondolt homlok- és hátfalon kívül gyárilag kaptak klímaberendezést is. A nyolctengelyes, 31,4 méter hosszú villamosok 2460 mm széles kocsiszekrénnyel épültek, a tizenhat (!) vontatómotor pedig összesen 745 kW teljesítmény leadására képes.

A pályaszám nélküli egyik prototípus a 2008-as InnoTranson – a prágai kocsikat hivatalosan azonban csak 2009-től építette a Škoda

A Škoda standján 2008-ban a 9501-re számozott makettet mutogatták – ha meglenne a 300. Škoda 15T, akkor viszont ezen a számon futhatna, így viszont nem került kiosztásra ez a szám

Jelenleg négy kocsiszín osztozik a 15T-ken (Motol, Pankrác, Vokovice, Žížkov). A fő feltalálási helyük a 9-es, 12-es, 18-as, 20-as, 22-es és 26-os villamos vonala, de szinte bárhol máshol is felbukkanhatnak a városban. Bár a 250 jármű elméletileg 500 szóló négytengelyes villamost váltott ki, a T3-asokat egyelőre nem kell búcsúztatni a cseh főváros síneiről, több mint 400 (ebből jelenleg 35 részben alacsonypadlós) kocsi marad még. Nem úgy a T6-osokat, amelyből már csak 42 maradt és a dolgok jelenlegi állása szerint a lejárt fővizsgás darabok már nem kapnak újabb esélyt és eladásra vagy szétvágásra kerülnek.

Egymás mellett a 9223-as és a 9343-as Škoda 15T. A ráncfelvarrott kocsi egyik ismertetőjele a sárga pofa

A város szinte minden részén megfordulnak az alacsonypadlós kocsik, így biztosítva az akadálymentes közlekedést a városban. A 9348-as számú kocsi már ráncfelvarrott pofát kapott és szállítása óta üzemel benne a nyáron igencsak jótékony klímaberendezés. A kép a Chotkovy Sadynál készült a 20-as vonalon közlekedő járműről

A folytatást illetően a DPP a félreállított 14T-k javításával és forgalomba visszahelyezésével foglalkozik, valamint további alacsonypadlós középrészes (hivatalosan T3.PLF) T3-asok „átalakítására” lehet számítani.

A 9450-es számú Škoda ForCity 15T4 érkeze Prágába, a közlekedési cég főműhelyébe – az utolsó a kétszázötven járműből
(fotók: DPP)

Csoportkép 2017 nyarán a barrandovi végállomáson. A kép bal oldalán a „jövőt” jelentő kocsik, a felújított T3-asok sorakoznak, a háttérben megbújva pedig a 9323-as Škoda 15T várja az indulást
(a másképpen nem jelzett képeket Halász Péter készítette)

Mellár Marcell

1 megjegyzés:

  1. Na ilyen egy következetesen végigvitt program. Kíváncsi vagyok, hogy mi vajon le bírjuk-e hívni az összesen kábé feleennyi CAF-opciónkat, vagy legalább az 1-es villamost teljesen alacsonypadlóssá tenni?

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon általában előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését jogát fenntartjuk. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.