2019. 03. 19.

Moin, MOIA!

A neves autógyártók egyre inkább már nem csak autógyártók, nem is olyan régóta a megtépázott hírnevű Volkswagen AG is már inkább a jövőre koncentrál és mobilitási szolgáltatóként kívánja pozicionálni magát.



A három évvel ezelőtti dízelbotrány hatásait még mindig nem heverte ki teljesen a Volkswagen AG, de egy erős tendencia figyelhető meg az járműgyártók esetében. Szinte minden nagy gyártó elmozdult a hagyományos belső égésű felől az elektromos hajtás felé, néhányan a teljesen elektromos, mások a különböző mértékben hibrid megoldások felé. Viszont az elektromos gépek lényegesen egyszerűbb felépítésűek, ezért a javításból kieső bevételt más módon kell pótolni, erre pedig a jelenleg legjobb megoldásnak a közösségi taxiszolgáltatás elindítása látszik. Valódi két legyet egy csapásra jellegű a dolog, hiszen speciális kialakítású járművek kellenek hozzá és hatékonyan lehet beárazni a felhasználók időegyenértékét.

Hannoverben tavaly július óta elérhető a MOIA névre keresztelt szolgáltatás, amely decemberben ünnepelte az 50.000. utazást, idén februártól pedig a teljes város területén igénybe vehető. Itt még hagyományos kialakítású, hatodik generációs Volkswagen Transporterek alkotják a flottát. A koncessziót az alsó-szászországi tartományi főváros egyelőre 150 járműben határozta meg a flottanagyságot, amit csak a kapcsolódó kutatás eredményei alapján lehet megemelni 250 járműre 2020 nyarán, amennyiben a hagyományos közösségi közlekedést nem érinti hátrányosan az új szolgáltatás. A tesztfázisban 3.500 fő vett részt, jelenleg 150 ezer a maximális létszám, akiket a 140 járművezető a 35 járművel szállít. A tervek szerint 2020-ra a flotta fele, 2022-től minden jármű elektromos meghajtású lesz. Közösségi taxiról lévén szó, ezért a rendszer több utazást kombinálva szállítja az utasokat, de az utazás kezdete és vége néhány perc gyaloglást tartalmaz. A díjszabás tisztán távolságalapú, de a napszaktól és a leterheltségtől függ, a végleges árat a foglalás során adja meg a rendszer.

Hannoverben még hagyományos Transporterek futnak, amibe legfeljebb négy utast kombinál a rendszer.

A fél milliós lakosságú és 90 négyzetkilométeres Hannover tökéletes volt a tesztelésre, de egy nagyobb városban több haszna van ennek a szolgáltatásnak. Az Ole Harms által vezetett cég ennél céltudatosabb, így április 15-től Hamburgban is elérhető lesz a szolgáltatás. Ennek bejelentésére múlt pénteken került sor és az első 5.000 felhasználónak felajánlott díjmentes utazást alig 12 óra alatt aktiválták, ami jól mutatja a szolgáltatásban rejlő potenciált.

Hamburgban már egy lépéssel előrébb járnak, hiszen tisztán elektromos meghajtású járművekkel kezdenek. A január óta folyó zárt tesztelésen 10 kisbusz vett részt, áprilisban pedig 100 darab, immár hat utas szállítására alkalmas kisbusz áll majd rendelkezésre. A szolgáltatás itt nem is kíván versenyezni a hagyományos közösségi közlekedéssel, hanem azt kiegészíteni kívánja. Ezt mutatja, hogy még 2017-ben kötött megállapodást a MOIA és a Hamburger Hochbahn AG, hogy a switchh nevű utazástervező alkalmazásban is elérhető lesz a közösségi taxi a hagyományos taxi és az autó- és kerékpármegosztó szolgáltatások mellett.

Elsőre nem feltétlenül látszik, hogy ez is egy Transporter, de teljesen elektromos

Prémium minőségű, egyedi fotelek várják az utasokat – egyszerre akár hatot

Az esetleges csomagoknak is jut hely az anyósülés helyén

Kezd alapfelszereltséggé válni az USB-csatlakozó, hiszen ez a szolgáltatás is mobiltelefonos applikációval vehető igénybe

Az elektromos hajtású közúti járművek viszont ma még nem igazán létező problémákat is generálnak: ilyen például a telephely energiaigénye vagy az akkumulátorok töltésének időszükséglete. A méretgazdaságosság miatt Fuhlsbüttel kerületben épült ki az első, 180 jármű karbantartására alkalmas bázis, de előkészítés alatt van Horn kerületben egy második telephely is.

Szabadtéri tárolóhelyek a napi üzemhez

Fedett javító- és töltőcsarnok, ahol a műszakok között a takarítást is elvégzik

Kezdésként 200 négyzetkilométeres területen lesz elérhető a rendszer, egy év alatt pedig a város mind a 300 négyzetkilométerére kiterjesztik a szolgáltatást és addigra már 500 kisbusz kapacitását biztosítják a felhasználóknak.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.