2019. 11. 01.

Hétvégi gyors – 2019. október 26.-november 1.

Hűtött-fűtött S-Bahn. Sebességemelés Ostravában. Leköszöntek a villanybuszok Berlinben. Ünnepnapi hírcsokrunk következik.


Gyorsabb villamosok Ostravában


Ostrava | Csehország – A helyi közlekedési társaság, a DPO (Dopravní podník Ostrava) a villamosközlekedés gyorsítása érdekében megnöveli a pályasebességet a hálózat egyes szakaszain. Az aktuálisan legújabb Stadler Tango NF2-es villamosok érkezésével már lehetségessé vált a korábbi 65 km/órás végsebesség megemelése. Tavaly decemberre készült el egy kockázatelemző jelentés, amely alapján végül elkezdődhetnek a kisebb munkálatok (pályarészek részletesebb vizsgálata, dilatációs elemek cserélje, felsővezeték-rendszer megerősítése), ami után akár 80  km/h-val suhanhatnak a villamosok a következő szakaszokon:

  • Důl Zárubek és Hranečník között, itt a 4-es, 10-es, 12-es és 14-es villamosok közlekednek, a közúti forgalomtól független pályán
  • Nová Ves vodárna és Zahrádky megállóhelyek között az 479-es főút közepén, zárt pályán, a közúttól nagyjából 3 méteres elválasztással közlekednek a villamosok
  • Dolní Vítkovice és Kolonie Jeremenko között a néhai vítkovice-i vasgyár mellett
  • Josefa Kotase és Václava Jiřikovského megállóhelyek között, a Dubina városrészben található, építéskor is gyorsvillamosnak épült szakaszon.
A kiválasztott szakaszokon jellemzően nincs szintbeli közúti kereszteződés, így már az építéskor (az 1970-es évek közepén) minimalizálták a balesetveszélyt és a gyorsvillamossá fejlesztés költségét.


Kapott hideget és meleget


Bécs | Ausztria – Az IC+ kapcsán már általunk is meglátogatott Rail Tec Arsenal vendégszeretetét élvezhette 12 héten keresztül a 484 005 számú egység. A -25 és +45 °C közötti hőmérséklet-tartományban elvégzett kísérletek eredményeiről annyit írt a DB AG közleménye, hogy az előzetes várakozásoknak megfelelően teljesített a próbaszerelvény, az esetleges hibákról homályosan annyit olvashattunk, hogy a klímarendszernél lehetnek még apróbb teendők.

Extrém időjárási körülmények szimulálása az RTA fő profilja. A berlini utasok pedig másfél év múlva mondhatnak véleményt az új típusról először.
(fotók: Markus Schneider / Konsortium Siemens–Stadler)


A soha el nem tűnő forma


Prága | Csehország – 34 évvel a ČKD T3-asainak első selejtezési hulláma (1985) után, még mindig a megszokott formával szinte teljesen megegyező villamosok beszerzésére írt ki közbeszerzési pályázatot a cseh főváros közlekedési társasága, a DPP. Bár az elmúlt évtizedben érkezett a cég állományába 250 darab teljes hosszában alacsonypadlós villamos (Škoda 15T), ami elvileg nagyjából 500 darab T3-ast váltott ki, de ennek ellenére még mindig alap típusnak számítanak a villamosközlekedésben. A hagyományos, ČKD által gyártott, magaspadlós kiviteleken kívül jelenleg 35 T3R.PLF típusú villamos van Prágában, amelyből 33 darab 2006 és 2009 között készült a Pragoimex gyárában, bordó-szürke fényezéssel. További két kocsi készült 2017-ben, ezt a flottát bővítenék még további 65 kocsival az elkövetkezendő években, erre a pályazatot 2019. december 2.-áig kell benyújtani. A tervek szerint az utolsó „új” T3-as 2028-ban állna forgalomba, mintegy 68 évvel az első tétrojka után.


Falbontó jegyek


Berlin | Németország – 30 éve történt Németország Újraegyesítéséhez vezető egyik legfontosabb momentum, amit Günther Schabowski, a Német Szocialista Egységpárt Központi Bizottságának tagja egy félresikerült mondatával indított el. A Berlini Fal megnyitására emlékezve a VBB, a BVG és az S-Bahn Berlin különleges jegyeket árul. A 30 € névértékű Berlin AB zónára érvényes 7 napos jegyek november 4 00:00 és november 10. 23:59 között érvényesek, október 28. óta a BVG-s automatákkból és S-Bahnos ügyfélszolgálatokon szerezhetőek be. További különlegesség, hogy akár 2 felnőtt is utazhat a jeggyel.
Egy 1000 darabos széria darabjai november 4-től vásárolhatóak meg az S-Bahn ügyfélszolgálatokon, amelyek holografikus nyomata egy '80-as évekbeli és egy 481-es sorozatú szerelvényt tartalmaz.


Kerítés mellé kerültek


Berlin | Németország2015 nyarán szerezte be a BVG jelentős állami és tartományi támogatással azt a négy elektromos üzemű Solaris Urbino 12 III típusú járművet, hogy a hivatalosan egy éves tesztüzem keretében vizsgálják a vezeték nélküli töltés technológiáját a napi üzemben. A kiválasztott 204-es vonalra korábban a Hartmann biztosította a járműveket, de a teszt miatt a BVG kapta meg. Időközben sok problémát tapasztaltak a nem teljesen szériaérett technológiával, amivel tavaly még folyt a teszt, de a töltőpontok műszaki hibája miatt néhány hónapja már nem tudták használni a buszokat. A héten az alig 3 és fél éves járműveket kivonta a forgalomból a BVG és az Indira-Gandhi-Straße telephely szélére kerültek a többi kivont jármű mellé.


2016-ban magunk is megtapasztalhattuk a "kifordított trolibuszt" Berlinben, amikor még nagy reményeket fűztek a kísérlethez. (fotók: Adorján Péter)

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon általában előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését jogát fenntartjuk. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.