2019. 12. 18.

Fejlesztéssel a jövőért

Súlyos százmilliókat pumpál a közösségi közlekedésbe Hannover és környékének legnagyobb szolgáltatója az üstra. Elektromos fordulat és egyre növekvő színvonal a cél, már öt éven belül.





Múlt héten fogadta el az ÜSTRA Hannoversche Verkehrsbetriebe AG (üstra) felügyelőbizottsága a következő 5 évre vonatkozó üzleti tervet, melyben összesen 396 millió eurónyi fejlesztést részleteznek. Természetesen nem csak 2024-ig, hanem azon túl is gondolkoztak, így egyes fejlesztések távolabbra mutatnak.

Gyorsan megvalósítható és viszonylag olcsó beruházás lesz, hogy 2021-ig megújulnak és korszerűsödnek a jegykiadó automaták. 2023-ra már minden járműben szolgáltatás lesz a díjmentes internetelérés – szerkesztőségi véleményünk szerint erre már most is legfeljebb a turistáknak lehet szükségük.

Ennél sokkal fontosabb és hosszabb időtávú fejlesztés lesz az új 275 darabos TW 4000 típus kifejlesztése és forgalomba állítása 2025 és 2035 között, hogy a jelenleginél nagyobb kapacitást, kisebb követési időközöket és a tervezés alatt álló új vonalak (például Hemmingen felé) járműigényét biztosíthassák. Ennyi járművel biztosan kiváltható lesz az a megmaradt 40 darab TW 6000-es, ami idén kapott fővizsgát. Az első 75 darabért a nyertes pályázó 2022-ben és 2023-ban összesen 165 millió eurót kap majd, miután 2020-ra elkészül a végleges dizájnterv és feltételfüzet.

A TW 6000-esek napjai erősen megszámláltattak

Már 20-23 éves a TW 2000/TW 2500 sorozat, legalább ugyanennyi még van nekik

A legújabb TW 3000 sorozat nagyobb problémák nélkül üzemel hatodik éve

2023-ra a város környezetvédelmi zónájában közlekedő autóbuszok lokálisan emissziómentes elektromos Mercedes-Benz eCitaro buszok lesznek, ehhez a 100-as és 200-as vonalon gyűjtöttek üzemeltetési tapasztalatokat az elmúlt években. A januártól érkező 18 csuklós és 30 szóló autóbuszra 47 millió eurót fizetnek majd a gyártónak. Miután az akkumulátoros busz önmagában sokat nem ér, további 23 milliót költenek a töltési rendszerre.

A végállomásokon 450 kW teljesítményű töltőoszlopok biztosítják majd, hogy a 7-11 perces végállomási tartózkodás alatt feltöltődhessenek a buszok az újabb 16-34 kilométeres körre. Mittenfeld és Vahrenwald telephelyek kapják majd az akkumulátoros buszokat, ahol 6 tartalékkal számolnak és lehetőség lesz a kisebb teljesítményű telephelyi töltésre.

Egy  dízelüzemű Solaris Urbino, ami néhány év múlva már csak a vállalati történelemkönyv lapjain lesz megtalálható
(fotók: Pordán László)

Ütemterv is van a belváros buszainak villamosításáról
(grafika: ÜSTRA)

Bármilyen komplex és jövőbemutató lehet egy terv, ha az üzemirányítás és a járműfenntartás nem képes kezelni a fellépő problémákat. Ezért az 1961-ben épült Glocksee telephely – ahol a központi forgalomfelügyelet is található – erős átalakításra készülhet föl: folyamatos üzem alatt tűnik majd el a mostani épületegyüttes és épül fel egy teljesen új és korszerű telephely 2028-ig. A jövőben nem csak a városi, hanem a városkörnyéki vonalak felügyeletét is innét látnák el, ehhez összesen 100 millió eurót allokáltak.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.