2020. 01. 10.

Hétvégi gyors – 2020. január 1-10.

Újabb villamosokat szállít a Stadler. Zalaegerszegi IC-promóció. Fogynak a lavórfényszórós mozdonyok. Problémák és fejlesztések a cseh vasúton. Díjmentes belváros Augsburgban. Újabb repülőtéri kapcsolat kell. Teszten az akkus Desiro ML. A Pozsonyi Volán indított járatot Budapestre. Újabb szerelvénytípus az elővárosban. Évindító hírösszefoglalónk.


Stadler-hernyó Darmstadtnak


Darmstadt | Németország – Utoljára 2007-ben érkezett új villamos Darmstadtba, a legöregebbek pedig 1991-es gyártásúak és magaspadlósak. Utóbbi 10 darabos széria kiváltására szerez be 14+30 alacsonypadlós villamost az üzemeltető HEAG mobilo, hogy biztosítsa a megnövekedett igények kielégítését. Az ötrészes, 12 tengelyes, hagyományos forgóvázas és 43 méter hosszú szerelvényeket akár 284 utas is használhatja egyszerre, miközben 103-an ülőhelyet is találnak. A belső kialakítását aszerint tervezték, hogy a jelenleg használt alacsonypadlós típusokkal megegyező helyen legyenek az akadálymentes területek. A környezetbarát létet hangsúlyozóan CO2-t hűtőközegként használó klímaberendezést kap majd és a járművezetők munkáját megkönnyítő közlekedési táblákat felismerő rendszert is telepítenek majd. Az első darabot 2022 közepén kívánják utasforgalomba állítani.

Az ST12-nek nevezett széria a Waggon Union és az AEG együttműködésében épült, de lejárt a szavatossága
(fotó: Adorján Péter)

Méteres nyomtávon, szinte vonatokat idéző tengelymennyiséggel
(grafika: Stadler)


Sajtótájékoztató a zalaegerszegi IC-ről


Zalaegerszeg | Magyarország – A hazai 2019/2020-as menetrend évad egyetlen nagyobb volumenű, pozitív változását, a kétórás ütemben közlekedő zalaegerszegi Intercity-vonatokat promotálta egy sajtótájékoztatóval és a csatlakozó győzelmi jelentéssel a MÁV-START. Ezen a fejlesztésen nagyon meglepődtünk, ismerve az ex-Zala Volán-tanácsadók buszos lobbierejét, mely éveken át sikeresen bojkottált minden értelmes közvetlen budapesti vasúti projektet a zalai megyeszékhely viszonylatában. Valószínűleg maga a START is meglepődött, hiszen a zalaegerszegi pogácsázáshoz ezúttal MÁV vezérigazgató, zalaegerszegi polgármester (Balaicz Zoltán), sőt, térségi országgyűlési képviselő (Vigh László) is dukált. Ők ugyan nagy valószínűséggel soha nem fogják használni a vonatot, de az utasok minden bizonnyal értékelik majd a 17-34 perccel, 3 óra környékére csökkent menetidőt és a napi 7 vonatpárt. Sőt, azt is, hogy a szegedi (éppen kiherélés alatt álló) koncepcióhoz hasonlóan itt is hibrid-IC lesz, tehát a kötelező helyjegyes mellé lesz sima gyorsvonati kocsi is.
Az eseményen egészen komoly patronokat is ellőttek. Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója szerint a "fejlesztés a nemzeti vasúttársaságnak kiemelten fontos volt, mert régi törekvésük, hogy Budapestnek minden megyeszékhellyel kiváló vasúti összeköttetése legyen". Mi csak annyit mondanánk erre, hogy Salgótarján, Szekszárd, és persze Kaposvár... A másik bombasztikus lózungot az országgyűlési képviselő (ki más?) hozta: Vigh László azzal hívta fel a figyelmet az épülő járműipari tesztpályára, valamint a közösségi közlekedési fejlesztésekre, hogy "Zalaegerszeg a közlekedés egyik fővárosa lesz". Erős kezdés ez így 2020 első teljes hetében! A MÁV-START középkáderei viszont a jelek szerint nem érezték át a pillanat emelkedettségét, már ami a szerelvényfordulót illeti: a sajtófotón egy Szili, egy 2G IC-kocsi és két halberstadti díszeleg. Sehol egy TRAXX, egy IC+, de még egy átmázolt CAF sem... Hát hogy lesz ebből közlekedési főváros?

2020-ban még mindig a lassan 60 éves vontatójárművek jelentik a flotta gerincét
(fotó: MÁV)


Korszerűsít a PKP IC


Varsó | Lengyelország – Korszerű mozdonyokat venne a PKP Intercity, pedig még a korábban megrendelt harminc egyenáramú Griffin első 8 darabja sem érkezett meg. A két ünnep között kiírt tenderre olyan gyártók jelentkezését várják, akik négytengelyes, legalább 5,6 MW teljesítményű, akár 200 km/h sebességgel, 3 kV=, 15 kV 16,7 Hz~ vagy 25 kV 50 Hz~ táplálású felsővezetékek alatt haladni képes vontatójárműveket vásárolna a lengyel távolsági szolgáltató. A január 28-ig beadandó ajánlatokon szereplő, gyárilag ETCS L2-vel is felszerelt gépeknek Lengyelország mellett Németország, Ausztria, Csehország, Szlovákia és Magyarország területére vonatkozó engedéllyel is kell rendelkezniük. Az állami szolgáltató nem véletlenül invesztál a járművekbe ennyi pénzt: 2023-ra a kocsik 80 %-a új vagy korszerűsített lesz, 94 %-ában klímával és 77 %-ában internet-eléréssel találkozhat majd az utas.


LeoExpress gondok


Ústí nad Orlicí | Csehország – A pardubice-i kerület vezetője Martin Netolický akár fel is bonthatja az alig három hete fennálló szerződést a LeoExpress-szel. A vasúttársaság a 024-es (Ústí nad Orlicí és Mlýnický Dvůr közötti), valamint 025-ös (Dolní Lipka és Hanušovice közötti) vasútvonalakon közlekedtet vonatokat. Azonban számos alkalommal volt probléma a kerület által alkalmazott egységes tarifarendeszer (IREDO) kártyáinak elfogadásával, beolvasásával a fedélzeten, ahogy az ígért wifi sem működött, azonban nem csak egy-egy alkalommal, hanem néha napokig. A járművek fenntartása is nagyobb kihívásnak mutatkozik az előre tervezettnél, az Alstom LINT-ek nem hozzák az elvárt rendelkezésre állást. Nagyobb, kifejezetten a LeoExpress hibájának tűnik, hogy időnként jegyvizsgáló sem volt a vonaton vagy ha volt, akkor is jelentős késéssel tudott csak közlekedni a vonat, szintén személyzeti problémák miatt. A kerület vezetősége 2020. január 16-ig adott határidőt a fennálló hibák kijavítására, ellenkező esetben a gördülőállományt másik vasúttársaság üzemeltetésébe utalják. A LeoExpress szóvivője, Emil Sedlařík elmondta az IREDO kártyák és a wifi probélmája összefügg egymással, egy szoftverfrissítés érkezik a héten amely remélhetőleg megoldja a hiányosságat. A személyzethiányokat a szóvivő is megerősítette, a legutóbbi képzés tagjai hamarosan felveszik a szolgálatot, így remélhetőleg ez a kérdés is megoldódik. 


Amerikai mintájú forgalomcsillapítás


Augsburg | Németország – Január elsején bevezették Augsburgban a díjmentes belvárosi közlekedési zónát, amin belül egyedül az átutazóknak kell érvényes jeggyel rendelkezniük. Az érkező, induló és belső utasoknak a 9 megálló által meghatározott zónára nem kell jegyet váltaniuk. A még 2015 augusztusában a buszokon bevezetett irányított utasáramlást és az ezzel összefüggő járművezetői jegyellenőrzést nem adják fel a zónában sem, hiszen továbbra is szükség van rá. Az SWA szerint a könnyítés miatt csökken majd a belvárosba behajtó egyéni forgalom – tiszta Amerika, nem? – és a zónán kívül, de a szintén most bevezetett 4 megállótávra érvényes Kurzstreckenticket és a már eddig is kedvelt 10 zónányi utazásra jogosító Streifenkarte is több szolgáltatást nyújt a város távolabbi részéről csak ritkán beutazóknak.

A zölddel jelölt belvárosi zónában többnyire jegyváltás nélkül utazhatunk
(grafika: SWA)


Majd’ kétszeres sebességgel Olomouc környékén


Olomouc | Csehország – Majdnem két hónap hosszú vágányzár lesz érvényben a 290-es számú vasútvonalon Csehországban, Olomouc és Uničov között. A nagyszabású fejlesztés első lépéseként Olomouc és Šternberk között lesz a pálya kizárva a forgalomból, ahol a villamosításon felül a vonalvezetés szükséges korrekciójával jelenlegi 90-es pályasebességet 160 km/h-ra növelik. Ez lesz az első olyan kifejezetten regionális vasútvonal, ahol 160-nal lehet majd közlekedni. A járműállomány jelenleg főleg 843-as sorozatú motorkocsikból, valamint mellék- és vezérlőkocsijaikból, ezen felül két- és hárommodulos RegioNova motorvonatokból állnak, de természetesen a járműállomány teljes cseréje is megtörténik majd a felújítás végére. A pálya korszerűsítésén túl új peronok, esőbeállók, megújult információs rendszer is várja majd az arrafelé utazókat. A 29 kilométer hosszú pályarész felújítása 2021 második felére ér véget és 4 milliárd cseh koronába kerül.


Jövőbeli reptéri vasutat terveztetnek


Frankfurt am Main | Németország – Ha minden jól megy, 2023-ra készülhet el véglegesen a frankfurti repülőtér harmadik terminálja, ami újabb 20 milliós utasforgalom kezelésére teszi majd alkalmassá a mostani kiépítésben 70 milliós kapacitású és meglehetősen zsúfolt légikikötőt. Az iparág aktuális tendenciáinak engedelmeskedve harmadik éve repülnek fapados cégek is erre a meghatározó repülőtérre és ezen járatok kiszolgálása egyik résztvevő számára sem a legkényelmesebb: a 2-es terminál D részében egy szűk sarokban működik az 5 fapados beszállóhely, ahonnét 15-20 perces buszozás a jutalom a már 2015 októbere óta épül a majdani terminál és az előre elkészített állóhelyeket használva folyik a beszállítás. Ezen a helyzeten változtat majd elvileg a 2021 téli menetrendtől az eleve a fapados társaságoknak kitalált, egyszerűsített G terminálrész megnyitása. Viszont a tartományi közlekedési tárca már most a jövőbe tekint és 5,5 millió eurót bocsát a DB Netz rendelkezésére a Frankfurt–Mannheim nagysebességű vonal előzetes terveinek kidolgozására. Mivel a Zeppelinheimtól délre kétvágányú Riedbahn vágányin nincs szabad kapacitás, ezért a 3-as terminálhoz meghosszabbítani tervezett S7-es és regionális (RB60, RE60) járatok számára is szükséges lenne a nagysebességű pálya egyes elemeinek megépítése.


Próbázik a Cityjet eco


Wiener Neustadt | Ausztria – Még tavaly nyár végén szerezte meg a szükséges engedélyeket az utasforgalmi próbaüzemhez a Siemens, így szeptember 2. óta hurcolják körbe Ausztriában az ÖBB által Cityjet eco márkanéven hivatkozott elektromos-akkus hibrid motorvonatot. Január 13-tól két héten keresztül Wiener Neustadt [Bécsújhely] környékén találkozhatnak az utasok a zöld levelekkel díszített újdonsággal. A tematikus aloldalon már meg is jelentek az első vonatszámok, amiken vendégszerepel majd a 4746 049/549 pályaszámú egység.

Sajtófotó már készült az Aspangbahnhon, hamarosan utasokkal is mehet erre
(fotó: ÖBB / Lackner)

Emellett Felső-Ausztria és Salzburg tartományok területére kívánnak beszerezni 2023. december 1-jei határidővel 11 darab 75 méteres és 28 darab 100 méteres kulcsrakész motorvonatot. A járműveknek tudniuk kell közlekedni 15 kV-os és 25 kV-os felsővezeték alatt Ausztria, Németország és Csehország területén, biztosítóberendezések szintjén a PZB és az ETCS követelmény. Az utastér szempontjai között az 55 centiméteres beszállómagasság és az 1-1 akadálymentes és hagyományos mellékhelyiség mellett a soros üléseknél 850, a páholyos üléseknél 1800 milliméteres távolság került előírásra. Döntést előre láthatóan február végén hoz a beszerzési osztály.


Az SŽDC-t itt ne keressék


Prága | Csehország – Csehország vasúti infrastruktúra-kezelője a Správa Železniční Dopravní Cesty (SŽDC) új nevet kapott, január elsejétől röviden Spárva Železnic néven keresendő. A korábbi arculatváltás után most ismét változik a logó, a korábbi betűszót felváltja az új név, immár teljes hosszában. A változásról a parlament szavazott és 95 igennel nyert a rövidebb verzió. Martin Kolovratník az ANO 2011 párt képviselője elmondta, hogy a megújulásra már régóta szükség volt az immár 18 éves cég életében. A kezdetben csak 170 fővel üzemelő állami vállalat mára 17 ezer fősre duzzadt, igaz a szolgáltatások köre és a bizonyos kérdésekben az illetékesség is változott 2002 óta.


Keleti nyitás Budapestre


Bratislava [Pozsony] / Budapest [Budapešť] | Szlovákia [Slovensko] / Magyarország [Maďarsko] – Január 10-től napi három járatpárral indította el a Slovak Lines a 102830 számú vonalat. Pozsony 2017 októbere óta üzemelő ideiglenes autóbusz-állomásásról 01:00, 05:15 és 09:40, visszairányban a Liszt Ferenc repülőtérről 08:00, 10:00 és 14:25 időpontokban indulnak járatok és mindkét irányban betérnek Budapest-Népliget autóbusz-állomásra is. Az egyirányú jegyek alapárfolyama 9,90 € a két végpont és 7,90 € a két buszállomás között, de ettől magasabb is lehet.

A nyitónap második visszaindulásához érkezett meg a 2-es terminál elé a pozsonyi busztársaság tavaly áprilisban, használtan beszerzett Setra S 515 HD típusú busza
(fotó: Adorján Péter)


Nagyobb kapacítású ingavonatok


Budapest–Cegléd/Újszász–Szolnok | Magyarország – Hét eleje óta folyik a szolnoki telephelyű járművezetők típusismereti oktatása a DB-től másfél évtizede megvásárolt és sok szenvedés és többszöri nekifutás után újfent használatba vett vezérlőkocsikra. A jogosultság megszerzéséhez január közepéig van szükség a felújítása óta 80-55 821 pályaszámú vezérlőkocsira és a 480 005 pályaszámú mozdonyra, amely páros a Szolnok–Újszász–Rákos–Rákosrendező–Városligeti elágazás–Cegléd–Újszász//Szolnok útvonalon közlekedik a délelőtt folyamán. Információink szerint a KISS-ek februári érkezésével a 70-es vonalon feladatukat vesztik a mostani mozdonyos ingaszerelvények, ennek folyományaként a 100a és 120a vonalakon némi kapacitásnövelést tud majd eszközölni a MÁV-START, melyhez a halberstadti vezérlőből, Bmx és Bdmpee kocsikból és TRAXX mozdonyból álló ingaszerelvényeket is forgalomba állítanak majd. A 23,7 méter hosszú, 3 ajtós és 79 ülőhelyes Bhv-k helyett beálló 26,4 méter hosszú, 4 ajtós, a kerékpárszállítós esetében 64, a normál termes esetében 88 ülőhellyel rendelkező betétkocsikat bevetve gyorsabb utascserét várnak a szakemberek.

Oktatáshoz nem feltétlenül kell teljes szerelvény
(fotó: Adorján Péter)

Összeállította: Adorján Péter, Mellár Marcell, Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.