2020-04-15

Belpiaccal marad(t) nyitva a Škoda

Úgy tűnik, bejött a Škoda Transportation számítása és a gyártás szüneteltetése nélkül húzták ki az elmúlt hónapot. Ehhez kellettek azok a belföldi megrendelések, amiket a jelenleg fennálló korlátozások mellett is ki tudtak elégíteni.



Az elmúlt egy hónapban sem állt le a Škoda Transportation, a.s. a termeléssel, de főleg belföldi megrendelőknek adott át legyártott járműveket és bővítette a gyártókapacitását. A koronavírus-járvány miatt bevezetett korlátozások mellett is folyamatos az új munkatársak keresése és felvétele, hiszen főleg a nagyvasúti szektorban készülnek a néhány éven belül esedékes megrendelések pontos teljesítésére, de a városi piacaikat sem hanyagolják el.

Múlt héten kezdte leszállítani a Škoda Transportation Mariánské Lázně [Marienbad] számára azt a nyolc trolibuszt, ami a flotta megújításához rendeltek még 2017-ben. Ezek a Škoda 30Tr néven gyártott típus utolsó példányai, ráadásul a megszokott SOR TNB12 karosszéria csak három ajtóval rendelkezik. Az ennél újabb rendeléseken már a SOR NS12/NS18 típuson alapuló Škoda 32Tr/33Tr is van már forgalomban például Opava [Troppau] és Teplice [Teplitz-Schönau] hálózatán.

A darabonként 12,58 millió cseh koronába (~165 millió forint) kerülő trolibuszokat átlagosan 2 munkanaponként szállítják a plzeňi gyárból a rendeltetési helyükre. Érdekesség, hogy ennyi pénzért nem kért utastéri klímát az üzemeltető Městská doprava Mariánské Lázně, s.r.o., ez csak a járművezetőnek jutott. A próbajáratokat egyelőre teljesen sárga fényezéssel teszik meg, később a jelenlegi flottához hasonló kék díszítések kerülnek majd fel.

A leendő 60-as pályaszámú trolibusz egy elmúlt heti próbajáraton

A jelenlegi hét darabos, egységesen Škoda 24Tr típust tartalmazó flottából kiemelendő az 51-es pályaszámú, amely a 2003-as gyártású első Karosa Citybus alapra épült troli és az 52-es pályaszámú, 2004-ben eredetileg Zlín számára gyártott darab. Ezek már leállításra kerültek, ahogy az 54-es és 57-es, 2006-ban Irisbus Citelis alapokra épített darabok is.

Az első SOR TNB-alapú trolik 2006-ban készültek, tehát a járműváz nem igazán nevezhető korszerűnek vagy újnak. Az új járművek az 58-65 pályaszámtartományba kerülnek.

Balról jobbra: 54, 52, 57, 51. Maránské Lázně hálózatán már nem találkozhatunk velük, eladni pedig szinte lehetetlen.
(fotók: Vojtěch Cekota / Československý Dopravák)

Tavaly már vásárolt Teplice [Teplitz-Schönau] városa két szóló Škoda 32Tr és egy csuklós Škoda 33Tr típusú trolibuszt, amit a városi vonalakat üzemeltető Arriva City kezelésébe adott át. Ezek még kizárólag felsővezetékes üzemben képesek közlekedni, viszont a március közepén szállított újabb öt 32Tr már akár 12 kilométert is megtehet felsővezeték nélkül. A járművek teljesen légkondicionáltak, a környezetet és a belteret is figyelő kamerák és a lassan elmaradhatatlan USB-s töltőaljzatok is megtalálhatóak rajta.

A SOR NS12 karosszériáját használó Škoda 32Tr immár képes elszakadni a vezetékek által kijelölt területtől
(fotó: Škoda Transportation)

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.