2020. 05. 29.

Mellékvonalak: állást foglalt a MÁV

A MÁV Kommunikációs Igazgatósága szinte napra pontosan egy héttel azután, hogy megszellőztettük a járványügyi menetrend leple alatt érkező mellékvonali ritkításokat, hivatalosan is beismerte, hogy valóban változik és pont úgy változik a menetrend, ahogy azt már a közvélemény is ismerheti.



A MÁV-csoport sajtósainak tollából – nyilván az ITM nyomására – látott napvilágot az a közlemény, amelyben gyakorlatilag beismerik: valós az az intézkedéscsomag, amiről kereken egy héttel ezelőtt már a RegionalBahn olvasói is értesülhettek. A közlemény gyakorlatilag egy az egyben az általunk is publikált listát hozza, azzal az eltéréssel, hogy más szempontok szerint rendezték a sorokat. Azonban ezeken túl is van érdekesség a szövegben. Nézzük csak!
„Az ideiglenes járványügyi menetrendek bevezetése lehetőséget teremt arra, hogy a felszabaduló vasúti jármű és állományi kapacitásokat a MÁV a fővonali közlekedésre csoportosítsa át.”
Az idézett mondat némiképp meglepő. A tapasztalatlan olvasóiban talán az az érzés keletkezhet, hogy milyen roppant hatékony társaság lett ez a MÁV-csoport! Ám a valóság ezzel szemben sokkal prózaibb: a Bzmot-motorkocsik aligha fognak besegíteni a fővonalakon. Meglepő is lenne: a Budapest és Győr között sokszor kapacitásgondokkal küzdő távolsági vonatokat vajon hogyan segíti ki az egy szem motorkocsi? Vagy teszem azt Komárom és Győr között új vonatpár kerül a menetrendbe? Nyilván ez kizárt, hiszen a járványügyi menetrend kódnév alatt járatritkításokat vezetnek be, nem többletszolgáltatásokat. Ráadásul a járművek és a személyzet fordulója sem teszi lehetővé ezeket a szépen hangzó fantazmagóriákat, hiszen ahhoz a teljes rendszert kell újraírni, amire szintén vajmi kevés esély van.
Arról nem is szólva, hogy ha véletlenül nem Bzmot, hanem egy nagyobb kapacitású Usgyi szabadul fel, mondjuk Szolnokon, azzal vajon mit kezdenek? A Keleti vagy a Nyugati pályaudvar felé járó elővárosi vonatokba nem fordítható be értelemszerűen. A hatvani, békéscsabai vagy debreceni irányba még talán, de mitől lesz jobb, ha a két-három kocsis mozdonyos vonatok helyett egy szóló Usgyi kocog végig személyvonatként? Semmivel sem, sőt, inkább rosszabb lesz a szolgáltatás színvonala és megkérdőjeleződhet a vasúti közlekedés környezetkímélő mivolta. Más erőforrások pedig nem nagyon szabadulnak fel, ne is legyenek illúzióink.
A ritkítás kapcsán persze szeretnek a csökkenő utasszámokra is hivatkozni és ezt meg is teszi a közlemény:
„a MÁV-START belföldi utasforgalma 2020. március 15. és május 15. között körülbelül 70 százalékkal maradt el a tavalyi év azonos időszakának teljesítményétől, a nemzetközi forgalom pedig minimálisra csökkent.”
„a[z érintett] viszonylatokon közlekedő vonatok átlagos utasforgalma nem éri el a 10 főt, 11 vonal esetében pedig legfeljebb 2 fő.”
Ez tény, ezzel nem lehet vitatkozni, mert így van. A kérdés csak az, hogy miközben az ország vezetése szépen lassan visszaállítja a normál rendet a közlekedés által érintett ágazatokban, vajon miért kell a kifejezetten kijárási korlátozásokkal terhelt és lezárult időszakra alapozva most menetrendi változtatásokat végrehajtani? Most, amikor ismét megjelentek a munkába járók, a kirándulók és így tovább. Több, mint furcsa és nyilvánvalóan látszik: elsősorban pont, hogy nem a járványügyi intézkedés a cél, hanem a vasúti mellékvonalak közlekedési teljesítményének visszafogása. Azt meg csak halkan jegyezzük meg: a nemzetközi forgalom persze, hogy minimálisra csökken, ha egyszer az ország határait lényegében lezárták.
Ne legyenek kétségeink: járványügyi köntösbe bújtatott fűnyírózásról van szó június 6-ától. És ezt hivatalosan is beismerték. A MÁV-csoportot pedig igazából csak sajnálni tudjuk: a sajtós kollégákat ezért a közleményért, amit rájuk erőltettek láthatóan; az egész cégcsoportot meg azért, mert véletlenül sem lehet hatékonyabb a működése, csak látszatintézkedésekről van szó; koncepció nincs, csak érdekvezérelt fűnyírás.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.