2020. 06. 19.

Hétvégi gyors – 2020. június 13-19.

Dízelből építene villanymozdonyt az SBB, amely hálózatának teljes villamosításának hatvanadik évfordulóját ünnepli. Új Spurbus Essenben. Utasforgalomban az első RhB Capricorn.





Indul a Balatoni nyár


Budapest | Magyarország – Eldördült a startpisztoly a Déli pályaudvaron: holnaptól nyári csúcsidei menetrendre vált a MÁV-csoport a Balaton körül és ezáltal az országban máshol is. Új és korábban már létezett kapcsolatokat biztosítanak, ezáltal Győr és Sátoraljaújhely kerül vissza a közvetlen vonattal elérhető városok listájába. Budapesten belül a Déli mellett a Keleti és Kőbánya-Kispest is szerepet kap a nyaralóforgalom miatt közlekedő vonatok fontos állomásaként. Összesen 51 IC-kocsi közlekedik majd a vonatokban, egy részük már IC+ lesz. A kerékpárosoknak napi 1500 férőhelyet biztosítanak majd.

A MÁV-START vezérigazgatója, Kerékgyártó József és a MÁV Zrt. elnöke, Homolya Róbert tájékoztatták a sajtó megjelent képviselőit

Egyelőre még a gyorsvonatok viszik az IC+-kocsikat, de holnaptól a Balaton Expressz lesz a prémiumvonat

Sokak számára kedvező és örömmel fogadott lépés a tavaly is nagy sikert aratott étkezőkocsi, melyet az arculatában is megújult Utasellátó biztosít majd a tavaly megszokott, jutányos árakon. A START Burger 1290 forint lesz, sültkrumplit és üdítőt tartalmazó menüben 1890-ért lesz elérhető. Desszertként tortaszeletet vagy palacsintát kérhetünk. További újdonság a Balaton 24  és Balaton 72 jegyek, melyek az előszezonban már sikert arattak. Idén is lesz Vakáció bérlet 15, 30, 60 vagy 90 napos érvénytartammal, amit a nappali vagy esti tagozatos diékigazolvány mellé vásárolhatunk meg.

A 88-44 sorozatú étkezőkocsik lesznek a balatoni vonatok egyik leglátogatottabb pontjai

Egyelőre még a szórólap méretű menüből választhatunk, de néhány héten belül elkészül az Utasellátó mobilalkalmazás, amivel akár a vonat felé tartva is rendelhetünk majd, ezáltal az étkezőkocsi kihasználtsága is egyenletesebb lehet

Természetesen megerősített pénztári szolgálattal is készülnek, de az automatából vagy mobileszközön vásárolt jegyekre adott kedvezményeket akár a gyorsabb vonatok pótdíjára is fordíthatjuk
(fotók: Adorján Péter)


Magyar mozdonyvezető Svájcban


Samedan | Svájc – A héten végezte el a másfél éves mozdonyvezetői képzést Berky Dénes Svájcban, a Rhätische Bahnnál. Ezzel ő lett a cég gazdag történelmének első magyar állampolgárságú mozdonyvezetője. A vákuumfékes sorozatunkat is jegyző szerzőtársunknak minél több sikeres évet kívánunk a legnagyobb kisvasútnál!



Forgalomba állt az első két Lajkonik


Krakkó | Lengyelország – Csütörtökön délelőtt tartották a hivatalos átadását az első két Stadler TANGO Lajkonik villamosnak, amik az RY825 és RY826 pályaszámokat kapták. Az RY825 egy E1+c3 szerelvényt az 52-es vonalról, az RY826 pedig egy NGT6-ost a 3-as vonalról váltott ki. Eddig összesen 85 ilyen villamost rendelt a krakkói közlekedési cég, amik még ebben az évtizedben megérkeznek majd.



Utasforgalmi tesztüzemben az első Capricorn


Davos | Svájc – Meglepő hirtelenséggel, június 17-én teljesítette első útját utasokkal az RhB új ABe 4/16 motorvonata. A 3111-es pályaszámú szerelvény Landquartból közlekedett Davosba, hogy másnap, június 18-án már egy teljes napi fordát teljesítsen az egyik régi Stammnetzpendel helyett Filisur, Davos és Klosters között. A végső engedélyig még jónéhány napot kell komolyabb hiba nélkül futniuk a motorvonatoknak, de utána már semmi sem áll útjában a széleskörű bevetésüknek, első sorban a Landquart-Davos vonalon.

A tavaszi virágokkal elárasztott hegyi rétek között mászik a 45 ezrelékes emelkedőn Davos felé az első teljes napján a Capricorn
(fotó: Berky Dénes)


Emeletes Vectron


Bécs | Ausztria – Az ÖBB a frissen felújított, Cityjet márkanévvel ellátott emeletes kocsijaival teszteli a nemrég érkezett Vectron mozdonyait. A próbák során elsősorban a vezérlőkocsival való együttműködést tesztelik a Bécs környéki vasútvonalakon. Tudomásunk szerint a Vectronokat az ÖBB nem tervezi fixen személyvonati szolgálatra, de egy esetleges mozdonycsere alkalmával bevethetők lesznek itt is.



Kap még egy esélyt a Spurbus


Essen | Németország – Sok dilemma után újabb esélyt kaphat Essen különleges buszrendszere, hiszen a héten forgalomba állt E-MH 2071 rendszámmal egy Mercedes-Benz Citaro 2 G MildHybrid. A busz a 2009-ben beszerzett Citaro-szériával együtt közlekedik az egyetlenként megmaradt 146-os Spurbus-vonalon. Jelenleg a mannheimi gyár szakembereivel közösen tesztelik a buszt, hogy a következő 19 darabot majd biztosan hibák nélkül gyártsák le.

A Wasserturm megállóhoz érkezik a hét elején készített képen még próbajáratként közlekedő busz
(fotó: Marcus Lehmann)


Dízelből villannyá


Svájc – Az SBB megrendelt egy tanulmányt, amelyben azt fogják vizsgálni, hogy az Am 843 típusjelű nagyteljesítményű dízelmozdonyokból lehet-e és hogyan villany-hibrid gépeket építeni. A tervek szerint a dízelmotor teljesen kikerülne a mozdonyokból, helyére pedig a felsővezetékről való üzemeléshez kellő trafó illetve a nem villamosított vonalakhoz szükséges akkumulátorok kerülnének be. A feladat valamivel bonyolultabb, mint elsőre hangzik, hiszen az Am 843-asok dízel-hidraulikus erőátvitellel rendelkeznek, amit így teljesen ki kell cserélni. Lényegesen egyszerűbb lenne az átépítés egy dízel-elektromos mozdony esetében, de az SBB így is foglalkozik a kérdéssel. A cél természetesen a károsanyag-kibocsátás további csökkentése lenne, az SBB számításai szerint a teljes flotta átépítése esetén 4 millió liter üzemanyagot és 10.000 tonna szén-dioxid-kibocsátást spórolnának meg évente.

Az Am 843-as mozdonyokkal csak kisebb-nagyobb iparvágányokat szolgálnak ki, ahol nincs felsővezeték, ide szinte biztos elég lenne az akkumulátoros üzem is. A képen látható esetben, Zürich belvárosában pedig a villamos üzemnek köszönhetően még kevésbé lenne zajos a vasúti kiszolgálás
(fotó: Berky Dénes)


60 éve villannyal


Magadino | Svájc – Hatvan évvel ezelőtt, 1960. június 17-én nyitották meg az alapos felújítás és villamosítás után a Cadenazzo-Luino vasútvonalat Svájc és Olaszország között, a Lago Maggiore partján. Ez volt az SBB utolsó, még nem villamosított vasútvonala, így az elektromos üzem felvételével a Svájci Szövetségi Vasút hálózítának 100 százaléka villamosítva lett. Ennek emlékére a Svájci Szövetségi Archívum az akkori filmhíradó beszámolóják kereste elő.



Újabb gázbuszok


Ostrava | Csehország – A héten sikerült eredményt hirdetni a DPO által kiírt pályázaton, így újabb 24 szóló, CNG-üzemű autóbusz érkezhet a következő egy évben a városba. Nem meglepő módon a Solaris Urbino lett a befutó, a buszokért 169,7 millió, az 5 éves szervizszerződésért 289,8 millió koronát fizet majd a városi cég.


Koronavírus-körkép


A RegionalBahn szerkesztőségének nem célja a koronavírus-helyzet percről percre követése, de fontosnak tartjuk, hogy összefoglaljuk az elmúlt hét fontosabb, ehhez kapcsolódó eseményeit.

Prága | Csehország – Folyamatosan nő a prágai metró utasszáma, jelenleg a márciusi napi 1 millió körüli utasmennyiség kétharmadát mérik az állomások számlálókapui. A PID már a korábbi értékek visszatérésére készül, bár az még egyelőre hónapok kérdése lehet – főleg turisták nélkül. Érdekesség, hogy az adatok alapján a hetek közepén van a legmagasabb utasszám, pedig nem feltétlenül ezt várnánk egy ekkora városban.


Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.