2020. 08. 02.

Hétvégi gyors – 2020. július 25-augusztus 2.

Önjáró és vezetékes trolik Jihlavának. Megérkezett az első pályaelem. Siklás az RhB-nál. Mozdonyt vett a CER. Új ruhát kap az S-Bahn. Megújult a BRB flottája. Megújulhat a szőlőhegyi alagút. Hírösszefoglalónk augusztus első hétvégéjén.


Hamarosan önjárva is


Jihlava | Csehország – Néhány héten belül leszállítja a Škoda a Jihlava által megrendelt 10 SOR NS12 karosszériával rendelkező Škoda 32Tr trolibuszt, melyek közül 7 akkumulátoros önjáróképességgel is rendelkezik. Az utóbbi években szinte nem is futott be olyan rendelés, ahol ne lett volna követelmény ez a képesség, hiszen baleset, felsővezetéki hiba vagy áramellátási probléma esetén sem áll le a közlekedés. A trolibuszok szeptember elején állhatnak szolgálatba és az akkumulátoros darabok akár 12 kilométernyit is mehetnek vezeték nélkül.

Opava és Teplice után Jihlava is a minden szempontból legújabb és legkorszerűbb hazai terméket vette
(fotó: Škoda Transportation)


Készül a gumivasút


Frankfurt am Main | Németország – Kedden megérkezett és helyére került a Terminal 2 és Terminal 3 közötti automata személyszállító-rendszer első pályaeleme. A hivatalos statisztika szerint a 30. naptári héten mindössze 321.746 utas fordult meg a repülőtéren, ami az előző évihez képest közel 80 százalékkal alacsonyabb forgalom. A Terminal 2 április 7. óta teljesen zárva van. Jelenleg erősen feleslegesnek tűnik egy újabb terminálépület építése és majdani beüzemelése, de az üzemeltető láthatóan bízik a jövőben.

Megalománnak tűnik, de most már valószínűleg drágább lenne félbehagyni, ezért meg kell építeni a terminálépületet


Kisiklott az RhB élményvonata


Ilanz | Svájc – Épp a legnagyobb svájci állami ünnepen, augusztus elsején siklott ki a gyönyörű Rajna-szurdokban nyári hétvégéken közlekedő Rheinschlucht élményvonat. Az Ilanzból Chur felé közlekedő RE 1758-as számú vonat, élén a 73 éves Ge 4/4 I villanymozdonnyal délután négy körül Valendas-Sagogn és Versam-Safien állomások között egy, a heves esőzések okozta sárlavinába futott, ami miatt a mozdony és az első kocsi kisiklott. Szerencsére személyi sérülés nem történt, de a vasútvonal az esti üzemzárásig Ilanz és Reichenau-Tamins között lezárva maradt. Az utasokat egy tolatómozdony segítségével a nem siklott kocsikban Ilanzba húzták vissza, a mozdonyhoz és az ottmaradt kocsihoz pedig Landquartból indult a műszaki mentést végző csapat. A menetrend szerinti vonatokat Chur és Ilanz között busszal pótolták. Vasárnap reggelre a pályát megtisztították és a forgalom ismét rendben elindult. A hírek szerint a mozdonyban és a szintén koros, középfelszállós kocsiban nem esett sok kár, így hamarosan ismét forgalomba állhatnak.

fotó: RhB


Öltözködjünk színesen!


Stuttgart | Németország – A változásra sokszor szükség van, a nagyvárosi S-Bahn-hálózatok esetében viszont általában nem várunk ilyesmit. Baden-Württemberg tartományi fővárosa esetében viszont a megrendelő Verband Region Stuttgart (VRS) kérésére 2021 végéig 58 újabb 430-as sorozatú motorvonat érkezik, melyek közül kettőt a DB Regio AG vásárol meg. Ha már új járművek érkeznek ilyen nagy számban és a régebbieknél – mind a 423-as, mind a 430-as sorozatnál – is esedékes egy nagyobb felújítás, akkor jöhet a dizájnváltás is. Az új arculat alapszíne a távolsági forgalomból ismert világosszürke (RAL 7035) lesz, ami jó kontrasztot ad majd az első osztályú részeket jelölő sárgának, a többcélú tereket jelölő kéknek és az ajtók feketésszürke (RAL 7021) színének. A funkcionális tereket jelölő színek nem csak egy csíkban, hanem viszonylag nagy felületen jelennek majd meg, a piktogramok pedig a tartományi bwegt-arculathoz illeszkednek. A színektől azt várják, hogy egyértelműbb lesz az utasoknak a tájékozódás még a zsúfolt peronokon is, így csökkenhetnek az állomáson töltött idők, tehát végső soron gyorsul a közlekedés. Természetesen nem maradhat el a díjmentes internet-hozzáférés és a távolsági vonatokról ismert, de regionalizált fedélzeti portál sem.

Valós jármű majd jövőre lesz, de a modell már sokat sejtet
(grafika és fotó: DB AG)


A megrendelő így kérte


Česká Třebová / Budapest | Csehország / Magyarország – Új mozdonnyal gazdagodott a CER Cargo járműparkja a héten. A hivatalosan CZ-CER 92 54 2 742 761-0 névre hallgató dízelmozdonyt a jihlavai üzemben vette át csütörtökön a magyar és szlovák piacon aktív áruszállító cég. A gyári nevén EffiShunter 1000M típusú, a CAT 3508 C típusú 1000 kW teljesítményű motorjával hajtott gépből kettőt rendeltek, az első Szlovákiába, a második Magyarországra kerül majd. Járműoldali biztosító berendezésként INDUSI és MIREL került felszerelésre, de az ETCS is elő van készítve.

Horváth László, a CER Cargo igazgatója és Josef Gulyás a CZ Loko vezérigazgatója az új mozdony előtt
(fotó: CZ LOKO)


A BOB ezentúl már nem Integral


München | Németország – Június közepén kezdődött és ezen a héten fejeződött be a Bayerische Oberlandbahn nevű hálózaton a flottaegységesítés és -csere. Amint azt áprilisban megírtuk, a korábbi két járműtípus helyett már csak egyet üzemeltet az 1998 óta a piacon lévő cég, aki ezzel egyidőben még arculatot is egységesített. Az új Alstom Coradia LINT 54 típusú járművek a magasabb színvonalú utastér (halkabb, tágasabb) mellett üzemileg is kívánatosak voltak, hiszen az egységes flottával könnyebben lehet a zavarokat kezelni. A mindössze 17 példányban épült, a gyártó 2001-es csődje óta viszont erősen elhasználódott Integral motorvonatok további sorsa egyelőre még nem eldöntött, az újabb TALENT-ek az Alpha Trains lízingcéghez kerültek vissza, akik az új járműveket is tulajdonolják.

Integral és TALENT helyett LINT jött
(fotó: BOB)


Felújítják az alagutat – mind a hármat


Praha [Prága] | Csehország – A Správa Železníc, a cseh pályavasút üzemeltetője tendert írt ki a prágai főpályaudvar déli oldalától induló Vinodraský Tunel felújítására. A három, kétvágányos alagútból álló komplexumot 2022 és 2028 között újítanák fel, a tervek szerint mintegy 4 milliárd koronás költségvetéssel számolnak.
A munkák során megújulna az alagutkaban a pálya és a biztosítóberendezés is, a vonatbefolyásoló rendszert pedig kiegészítenék az ETCS pályaoldali elemeivel. Az alagutak falai esetében a vízelvezést korszerűsítenék és maga a falazat is megújulna, valamint zaj- és rezgéscsillapító elemeket is beépítenének. A projekt összesen négy kilométernyi alagutat és 11 kilométernyi vasúti pályát érint.
Az alagutak, bár az elmúlt évek során némileg csökkent a jelentőségük, mégis kulcsfontosságúak a főpályaudvar tekintetében: egyrészt Vršovice, másrészt pedig Smíchov felé közlekedhetnek itt a vonatok. Előbbi irány pedig a prágai műszaki előkészítő pályaudvar, Praha ONJ elérhetőségét is biztosítja, míg Smíchovon a RegioJet vonatainak előkészítése mellett számos más államvasúti járatot is gondoznak, amelyek jellemzően Brno felé járnak. Ezen túlmenően České Budějovice és Plzeň felé is ezen a kapcsolaton keresztül haladnak át a vonatok.

Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.