2020. 08. 21.

Hétvégi gyors – 2020. augusztus 15-21.

Már látszik a fény a Ceneri-bázisalagút végén. Tesztüzemben a G1. Indulhat a Nordwestbahnhof bontása. Wrocław felújíttat 42 villamost. Fekvőhelyes és hálókocsikat bérel az SBB.



Indulhat a tesztüzem a Ceneri-bázisalagútban


Lugano | Svájc – A NEAT svájci szakaszának utolsó eleme a Ceneri-bázialagút Giubiasco és Lugano között már nagyon közel van a megnyitáshoz. A szeptember negyedikén tartandó hivatalos átadóünnepség előtt három héttel a svájci közlekedési hatóság, a BAV augusztus 17-én megadta az engedélyt a próbaüzem felvételére. Ez azt jelenti, hogy mostantól a decemberi menetrendváltásig egyes személy- és tehervonatok már az új alagúton át fognak közlekedni. Ebben a fázisban a normál üzemi körülményeket fogják vizsgálni és az utolsó simításokat, optimalizálásokat elvégezni az infrasturktúrán. Ezután, a december 13-án esedékes menetrendváltástól a korábban részletesen bemutatott 2020/2021-es menetrend szerint közlekednek majd a vonatok a Ceneri-bázisalagúton át. Ezzel lezárul az évtizedek óta tartó vasútfejlesztés, a Neue Alpentransversale (NEAT) svájci szakaszának építése és Bázeltől Chiassóig illetve Domodossoláig komolyabb hegyek megmászása nélkül haladhatnak át a teher- és személyvonatok.



Próbázzák a G1-et


Nürnberg | Németország – Augusztus 19-én megtörtént a hivatalos átadása, másnaptól pedig 10 és 18 óra között utasforgalmi tesztüzemben közlekedik az új G1-sorozat első szerelvénye az Aufseßplatz és Fürth Stadthalle között, mint extra járat. A 417-420 pályaszámú egység az ötödiként legyártott, de az elsőként forgalomba állt metró.

A Bayerische Rundfunk már az első utasok véleményét is megkérdezte: a nagy ablakok miatti világos és tágas utastér egyértelmű kedvenc.


Éjszakai kocsikat bérel az SBB


Bern | Svájc – Érdekes jelentésre lettek figyelmesek az ilyesmiket olvasók a svájci tendereztetési portálon, miszerint az SBB 2021-től négy évre, opciósan egy év hosszabbítással háló- és fekvőhelyes kocsikat fog bérelni a németországi RDC-től. A specifikációk annyit mondanak, hogy a kocsiknak RIC-engedéllyel, klímával, többáramrendszerű vonatfűtéssel, zárt vécével, tűzjelző berendezéssel és NBÜ-vel kell rendelkezniük illetve legalább 160 km/órás végsebességet írnak még elő. A hálókocsik legalább 30, a fekvőhelyesek legalább 60 féróhelyeseknek kell lenniük. Ezek teljesen megfelelnek a mai standardoknak, így a hamburgi székhelyű RDC Asset GmbH-val meg is kötötték a szerződést a kocsik bérletéről.
Az egész persze alapvetően azért izgalmas, mert az SBB több mint 10 éve, 2009-ben szállt ki az éjszakai vonatok piacáról, azóta csak az ÖBB-vel társult a Nightjetek üzemeltetésében, de saját kocsiállománya nem volt. A mostani trendekről azonban a svájciak sem akarnak lemaradni és 2021 decemberétől ismét beszállnak a piacra. Hivatalos tájékoztatást a bérleményekről, az új útvonalakról és a szolgáltatási koncepcióról az őszre ígértek, de nagyobb tételben fogadnánk a Zürich - Amsterdam útirányra, hiszen ez a CNL leállása óta nagyon hiányzott a svájciaknak. Azon sem lepődnénk meg, ha ezek a kocsik is a Nightjet égisze alatt közlekednének majd az ÖBB állományával vegyesen, hiszen a NJ kocsikon már most is szerepel az SBB logója is.


Optikailag is megújulnak


Wrocław [Breslau, Boroszló] | Lengyelország – Összesen 42 villamos, 25 Protram 205WrAs a poznańi Modertrans által és 17 Škoda 16T a varsói STAAZ által újul meg 13 évnyi üzem után darabonként 3-3,5 millió złoty ellenében. Az utastéri klíma beszerelését is tartalmazó felújításra azért van szükség, mert a villamosok lefutották a fővizsga által engedett fél millió kilométerüket. Ezen felül 25+21 teljesen alacsonypadlós villamost is vásárol majd a helyi közlekedési vállalat, bár a Modertrans és a PESA közötti döntés majd csak a szerződés szeptemberi aláírásával lesz biztos.

A Porsche Design által jegyzett formatervet kissé átalakítja majd a fővizsga


Itt hamarosan egy új városrész nyílik


Bécs | Ausztria – Az osztrák főváros és az ÖBB az elmúlt években, évtizedekben komoly hangsúlyt fektetett a régi, mára kihasználatlan vagy egyszerűen rossz helyen lévő vasúti területek várossá alakítására. Gondolhatunk itt a Südbahnhof környékére, amely mai arca már nyomokban sem emlékeztet a 10 évvel ezelőttire, de akár a Praterstern környékére is. Most a 20. kerületben található Nordwestbahnhof van soron. Az azonos nevű vasúttársaság által 1872-ben épített és az évtizedek során hatalmasra nőtt fejpályaudvar sokáig szolgálta nem csak az utasokat, de rengeteg áru is érkezett itt a városba. A személyforgalom 1959-es teljes leállítása után egyre nagyobb szerepet kapott a teherforgalom, így a Nordwestbahnhof területe a mai napig fontos csomópont a bécsi áruforgalomban. A szinte belvárosi teherpályaudvarnak azonban mennie kell, a város és az ÖBB is szívesebben költöztetné ki ezeket a funkciókat a város szélére, melynek értelmében most meg is kötötték a kötelezettségvállalási szerződéseket az infrastruktúrafejlesztés kapcsán.

Az ÖBB vizualizációján jól látszik, mekkora helyet foglal el most az ipari zóna a város közepén. Egy évtized múlva helyét már egy teljes új városrész foglalja majd el

Az Augarten, Taborstraße, Dresdner Straße és Hellwagstraße által határolt 44 hektáros terület egy hatalmas, a városlakók számára akadályt és használhatatlan területet jelentő ipari zóna. Azonban már nem sokáig, hiszen hamarosan megindulnak a bontási munkálatok, hogy 2033-ra egy teljesen új lakóövezet épülhessen itt parkokkal, bevásárlóutcával, iskolával és mindennel ami egy modern városhoz kell. A munkálatok során a vasúti kapcsolatot a lehető legtovább meg tervezik tartani Brigittenau állomás felől, hogy a törmeléket és az új építőanyagokat is a környék közútjainak terhelése nélkül, vasúton lehessen szállítani.


Fejlődik a Můj vlak


Prága | Csehország – A héten frissült a České Dráhy okostelefonos alkalmazása, így már nem csak a ČD által közlekedtetett, hanem az egyéb vasútvállalatok által elnyert minisztériumi vagy kerületi közszolgáltatás keretében közlekedő vonatok menetrendi és valós idejű adatai is láthatóak a programban.

RegioJet a ČD appjában? A hét eleje óta már nem lehetetlen, ha közszolgáltatási vonatról van szó.

Bár a tavalyi Czech Raildays alatt még csak ígéret volt, de június 14-én publikus tesztüzemben elindult a OneTicket/JednaJízdenka koncepciója. Két hónapnyi hagyományos, papír alapú jegyértékesítés után kiterjesztették a tesztüzemet az elektronikus jegyekre is, így már a ČD alkalmazásából is vehetünk jegyet a tesztben részt vevő vonalakra.

Egyelőre még csak tesztelik, de a végcél az országos lefedettség
(grafika: CENDIS)

Egy apró visszalépés viszont történt: megszűnt a MasterPass fizetési mód, bár ezt eddig is csak csehországi bankkártyával tudtuk igénybe venni.


Újabb Flugzug a Swisstől


Genf | Svájc – A svájci Swiss International Air Lines már eddig is adott el bizonyos SBB-vonatokra csatlakozó repjegyeket két vonalon, Basel SBB illetve Lugano felől a zürichi reptérre. Most, mivel a Swiss a koronavírus okozta leállás után elsőként inkább a zürichi bázisát éleszti fel megint és a belföldi járatok egy jó része sem üzemel még, kiterjeszti ezt a szolgáltatást a Genf-Zürich vonalra is. A Swiss utasok a Zürichből induló repülőjükhöz így már Genfből is választhatnak csatlakozást, amely utat azonban nem repülővel, hanem az SBB egyik távolsági vonatával teszik meg akár a genfi reptérről, vagy a városi főpályaudvarról. Ennek megfelelően az IC 1-es vonal napi tíz vonatpárja kap majd repülős járatszámot is, de ez csak az adminisztrációhoz kell, a menetrendekben nem jelenik meg. Az ilyen irányú fejlesztéseket csak üdvözölni tudjuk, ugyanis gyakran csak azért közlekednek belföldi vagy nagyon rövid távú repülőjáratok, hogy biztos csatlakozást adjanak a távolságiakhoz, hiszen ha az ember külön veszi meg hozzá a vonatjegyét, egy késés esetén senki nem garantálja az átszállást. Ebben az esetben viszont az utas kizárólag a légitársaságtól veszi a jegyét, a reptéren is tudnak a vonattal érkező utasokról és egy késés esetén sokkal könnyebb az intézkedés. A legnagyobb nyertes pedig természetesen a környezetünk, amelyet a vasúti utazás sokkal kevésbé szennyez, mint a rövidtávú repülés.


Új vonathoz új csarnok


Bécs | Ausztria – Karbantartó csarnokot épít az ÖBB Simmering kerületben, hogy a 13 megrendelt új nightjet-garnitúrák is "saját otthont" kapjanak. A 40 millió eurós beruházás keretében megvalósuló fenntartóhely két 235 méter hosszú vágányt kap, amik alatt át lehet majd járni és több ponton is lesz a tengelyek vagy forgóvázak kiszerelését megkönnyítő vágányszakasz, mozgatható tetőpódiumok, valamint a kocsik különböző tartályainak ürítését és feltöltését végző berendezések. A 2022 tavaszára projektált üzembe állításkor az is megoldott lesz, hogy a szerelvények helyben előfűtötten és élelmiszerekkel is feltöltve álljanak forgalomba. Az üzemben évi 25 railjet-garnitúra és 130 egyéb személyszállító kocsi főviszgáját is elvégzik majd, hiszen a kapacitásokat erre is méretezték.
Az ÖBB jelenleg az éjszakai vonatok piacán a legnagyobb szolgáltató, 19 vonalon közlekednek a nightjet márkanevű vonatok. Bécsből jelenleg a normál nyomtávon elérhető fontosabb városok legtöbbjébe eljuthatunk, amihez decembertől csatlakozik Amszerdam is.

Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.