2020. 11. 03.

Újra gyorsan közlekedhetünk

November 1-jére elkészült az 1991-ben átadott nagysebességű vasút felújítása Mannheim és Stuttgart között, meglepő módon költség- és időhatáron belül.






Eredetileg a '70-es évek végére kellett volna elkészülnie, de a korszellemnek megfelelően tiltakozásokkal hátráltatott előkészületek és építkezés csak 1991-re készült el. Az összesen 99 kilométer hosszú, 31 kilométernyi hosszban alagutakkal is tarkított nagysebességű pályán akár 280 km/h-val is közlekedhetnek személyszállító vonatok, de a teherforgalom is használja a szakaszt.

A Zigeunergraben feletti völgyhídon dolgozott az RM 801-2 típusú ágyazatcserélő

A felújításra mindössze 205 nap és 183 millió euró állt rendelkezésre, ebbe a keretbe pedig belefért a kivitelező és pontosan tudta visszaadni a megújult vasútvonalat a forgalomnak. Immár újra csak 37 perc távolságba került Baden-Württemberg két fontos városa, Mannheim és Stuttgart.

A Mannheimtól 40 kilométerre fekvő Überleitstelle Forst [Forst forgalmi kitérő] 41-es számú váltójának összeszerelését láthatjuk

A forglmat a régi pályára terel(hel)ték, ahol "csak" 200 km/h a legnagyobb sebesség

Az április 10-én megkezdett munkálatok idején 190 km sín, 54 váltó és 300 ezer betonalj került kicserélésre. Az ágyazatba 200 ezer tonna új anyag mellett 240 ezer tonnányi régi is visszakerült, természetesen megtisztítva. A DB közlése szerint mintegy 23.000 vonat lemondását sikerült elkerülni a korszerű technológiák alkalmazásával, ami a lezárás időtartamát is csökkentette.

Nem csak nappal, hanem éjjel is dolgoztak a szűkös határidő miatt

A felsővezetékrendszer is alapos karbantartást kapott
(fotók: Markus Kehn / Deutsche Bahn AG)

Csak ezt a szakaszt évi 24 millió utas használja, de a '90-es évek közepéig átadott nagysebességű szakaszok élettartamuk vége felé közelednek, ezért jövőre a 44 km hosszú Göttingen–Kassel szakasz lesz soron. Erre a szakaszra az április 23. és július 15. közötti 85 napot szánja a DB Netz.

A legöregebb és legfontosabb vonalakat 2024-ig korszerűsítik
(grafika: Deutsche Bahn AG)

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.