2021. 04. 30.

Hétvégi gyors – 2021. április 24-30.

Budapest–Tiszafüred átszállás nélkül. Elektromos buszok vontatási akkumulátorainak is van második élete. Használt buszok érkeznek Liberec elővárosába. A mozdony is halkabb lesz a tehervonatok élén. Akkumulátorral remotorizálnak Long Island-en. Motorkocsi utazik a San Bernardinón át. Folytatódik Moszkva buszainak villamosítása.


Közvetlen vonat a Tisza-tóhoz


Budapest | Magyarország – Újabb, a belföldi turizmust segítő változásokat jelentett be a MÁV-csoport. A Balaton mellett egyre fontosabb szerepe jut a belföldi idegenforgalomban a Tisza-tónak és térségének. A vasúti közlekedés eddig nem nagyon kényeztette az erre kirándulókat, ám az utóbbi időszakban felértékelődött területre az idei nyáron már vonattal is könnyebb lesz eljutni – Debrecen felől a BMW-gyár építéséhez kapcsolódó vágányzár miatt persze csak kerülve, a 100-as vonal felé.

Kilátás a Tisza-tóra a vonatablakból Tiszafüred és Poroszló között
(fotó: Halász Péter)

A MÁV-csoport közleménye szerint május 1-jétől hétvégente; május 22-étől pedig naponta közlekedik majd Budapest-Keleti pályaudvar és Tiszafüred között a Tisza-tó Expressz. A járat Budapestről 7:55-kor indul és Gödöllő, Hatvan, Füzesabony érintésével 10:07-re ér Tiszafüredre. Ellenkező irányban 17:45-kor indul és 20:05-kor érkezik a vonat, amiben az ígéret szerint 32 darab kerékpár szállítására alkalmas kerékpárszállító kocsi is közlekedik majd, de szükség esetén akár 80 kerékpár befogására alkalmas kocsi is kerülhet a vonatba, amely azonban a menetrend alapján Füzesabonyban gépcserézik majd, nem dízelmozdony csattog be a Keleti pályaudvarra.
Bővítik a térségében közlekedő többi vonat kapacitását is: Karcag és Tiszafüred, valamint a Kál-Kápolna–Kisújszállás vonalon is fejlesztések várhatók. A Tisza-tó térségébe a kerékpár olcsón, egységesen 420 forintba kerülő túrajeggyel fuvarozható el.
A MÁV-START bejelentette azt is, hogy hét darab Bzx sorozatú mellékkocsit nagy kapacitású kerékpárszállító kocsivá alakítanak – feltehetően hasonlóan a České dráhy által átépített kocsikhoz, azaz az egyik üléssor helyett kerékpárszállító lehetőséget kialakítva. A kocsik a nyár folyamán fokozatosan állnak majd csatasorba a Tisza-tó környékén és a Börzsönyben, a Vác és Balassagyarmat közötti vonalon.


Vándorútra megy a polip


Hongkong | Kína – Egységes közlekedési kártyáról itthon is hallottunk már sokszor, de Kínában még ezen év végén vagy jövő év elején bevezetik. A technológiát az 1997 óta működő hongkongi Octopus szállítja, a meglévő kártyák használhatóak maradnak, ezáltal felhasználói oldalon 300-nál is több újabb város közlekedési szolgáltatása válik elérhetővé. Eddig Kína szárazföldi részén az Alipay és a WeChat Pay megoldásai voltak használhatóak ilyesmire, de a közlekedési minisztérium által alapított T-Unionba belépve az Octopus is használhatóvá válik.


Élet a halál után


Hannover | Németország – Elsődleges hasznos élettartamuk utáni felhasználhatóságuk miatt sok kritika éri az akkumulátoros buszokat, de a Daimler AG és az ÜSTRA válasza erre a GUW+ envű projekt, aminek keretében az egyik energiaellátó gépházat akkumulátoros tárolóegységgel egészítik ki. Az akkumulátorok korábban eCitaro buszokban szolgáltak, de a kezdeti kapacitásuk 80 százaléka alatt ezek már nem biztosítják az elvárt hatótávot, viszont a Stadtbahn-hálózat és az elektromos járművek töltőpontjait is ellátó áramátalakítóban elhelyezve a rekuperáció és a csúcsterhelés esetében is képesek garantálni az ellátás-biztonságot. Egy ilyen energiatároló egység 500 kWh kapacitású és 20 akkupakkot tartalmaz.

Buszban már nem teljesítene jól, de az áramátalakítóban még évtizedekig tökéletesen végzi a dolgát
(fotó: Daimler AG)


Kicsi busz, nagy változás


České Budějovice | Csehország – Változik a díjszabás České Budějovice 23-as vonalán. Az eddig egy, a tágabb értelemben vett belváros szélén lévő P+R parkolót a város közepével összekötő viszonylat teljesen ingyenes volt, ám 2021. június 1-től csak azoknak nem kell fizetni érte, akik az említett P+R parkolóban hagyják az autóikat. Ők a kapott parkolójeggyel 24 órás időtartamban utazhatnak a Škoda 29BB jelzésű elektromos midibuszokkal kiszolgált vonalon. A díjmentes utazás csak egy főre szól, tehát hiába érkeznek többen is egy autóval, nem utazhat mindenki az egyetlen szelvénnyel.


Vidéki villanyos


Deurne/Holbæk | Hollandia/Dánia – Idén októberi szállítással vásárolt kettő 12 méteres buszt a Movia megrendelésére közekedő DitoBus. Az egyik a teljesen sárga helyközi, a másik pedig a városi járatokra jellemző pirossal tarkított színezésben épül. Az Ebusco 2.2 típusú buszok 432 kWh kapacitású akkumulátort kapnak, amivel 300 km lesz a hatótávjuk. Skandináviára jellemzően Low Entry kialakítással 80 utas kényelmes elszállítására tervezik őket, amit az USB-csatlakozók és a díjmentes WIFI egészít majd ki.

Rekordgyors szállítással készülnek majd a buszok
(grafika: Ebusco)


Mégsem lesz magánvasúti átvétel


Trutnov | Csehország – Nem született megegyezés a hradec karlové-i kerület és a GW Train Regio között a Trutnov és Teplice nad Metují közötti vonatok közlekedtetéséről. Bár a kiírást a narancssárga-zöld járművekkel operáló magán vasúttáraság nyerte, ám a részletekről az elmúlt öt hónapban nem sikerült megegyezésre jutni. Ezzel egyidőben egy másik, szintén Trutnovból, ám nem túl hosszú útvonalon, Svoboda nad Úpouig közlekedő vonatok üzemeltetési jogát is elveszíteti a GW Train Regio, azonban a két dolognak nincs köze egymáshoz: utóbbi esetben egyszerűen lejár a szerződés menetrendváltással és nem indult a versenyben újra a jelenlegi szolgáltató.


Nem lehet eléggé halk a mozdony sem


Berlin | Németország – A teherkocsik lehalkítása után 2025-ig halkabbá teszi a DB Cargo a teherszállításban résztvevő villanymozdonyait, hiszen még a mostani 850 darab 10 százaléka nem tárcsafékes. Emellett a szovjet gyártású 232-es és 233-as sorozatú Ludmillák napjai is megszámláltattak: kivonásukra 2030 a céldátum.


Régi-új buszok Liberec környékén


Liberec | Csehország – Használt buszokkal bővít flottát a ČSAD Liberec. A 2009-es gyártású Solaris Urbino 18-asok korábban Ostravában közlekedtek, ám ott a nagymértékű alternatív hajtású buszbeszerzés nyomán a dízelmotoros járművekre egyre kisebb szükség van. Ezt jelzi az ára is: 272 ezer cseh koronáért (kb. 3,7 millió forintért) cseréltek gazdát a kocsik. A ČSAD Liberec állományában még található Karosa B961-es, ám azt már csak csúcsidőszakban használják. A jelenlegi beszerzéssel már csak alacsonypadlós jármű marad az észak-csehországi város elővárosi járműparkjában.


Alternatív hajtással a jövőbe Ostravában is


Ostrava | Csehország – Ostrava lehet az első cseh város, ahol üzemanyagcellás autóbuszok állnak forgalomba. 2021. április 29-én került kiírásra a tender 10 darab, hidrogénnel üzemelő busz beszerzésére a DPO (Dopravní podnik Ostrava) által. A város egyébként elég jól áll alternatív hajtású buszokkal: bár kampány szinten már beharangozták, hogy dízelmentes a flottájuk, azonban akad még néhány ilyen busz a napi forgalomban, főleg a 10 méteres méretosztályban. De nem csak a város, hanem a régió is érdeklődik az üzemanyagcellás hajtás iránt: ők szintén 10 ilyen buszt vennének Ostrava és Havířov közé, melyeket 2023-tól állítanának forgalomba. A járművek töltése a DPO Hranečník garázsában történne majd.


Villamosított buszgarázs


Hamburg | Németország – Felavatta a Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH (VHH) az első elektromos buszoknak (részben) átépített garázsát. Összesen 12 töltőpontot alakítottak ki, amik egyenként 150 kW-os teljesítménnyel képesek tölteni az elektromos buszokat, amikből folyamatosan szerez be Észak-Németország második legnagyobb szolgáltatója. A legújabb beszerzés keretében 17 MAN 12C NL367 Lion's City 12E érkezik, amiből 10 járja majd folyamatosan a vonalakat, ezzel éves szinten 600 tonna CO2-kibocsátástól kíméli meg Hamburgot és környékét.

Az új villanycicák a garázsban
(fotó: VHH)


Szemmel látható beszerzés


Toronto | Kanada – A Toronto Transit Commission (TTC) 300 darab elektromos buszt szerezne be 2023 és 2025 közötti szállítással, hogy 2040-re már biztosan teljesen emissziómentes lehessen a nagyváros közlekedési hálózata. Erre 300 millió kanadai dollárt (körülbelül 200 euró) fordítanak majd és az összeg magában foglalja a telephelyek átalakítását is. Az előzetes piacfelmérés és a minősítési rendszer alapján egyelőre csak a New Flyer XE40 felel meg a kívánalmaknak, de alapvetően nyitottak bármilyen gyártó megoldására. Kanada egyébként egészen komolyan gondolja az elektromos üzemre átállást, hiszen a következő 5 évben 2,75 milliárd kanadai dollárt (körülbelül 1,8 milliárd euró) ellenében kívánják 5000 emissziómentes busz beszerzését támogatni.


Közelebbi végszerelés


Москва [Moszkva] | Россия [Oroszország] – Új üzemet hozzott létre a КамАЗ [KamAZ] a moszkvai elektromos buszok gyártására a СВАРЗ [SzVARZ] területén, ami a Мосгортранс [Moszgortransz] főműhelye. 325 millió rubelből felújítottak egy csarnokot, ahol már el is készült 11 busz összeszerelése, forgalomba állításuk pedig májusban esedékes. Jelenlegi kiépítésben évi 500 busz a kapacitás, 2023-ra pedig egy másik 3000 m²-es csarnokot felújítva további 200-zal nő a gyártási darabsám. Idei szállítással 400 autóbuszt rendelt a város közlekedési társasága, amik egy töltéssel 40-50 kilométert tudnak megtenni és már a város 100-nál is több vágéllomásán tölthetőek gyorstöltővel. Természetesen 30 százalékkal olcsóbb a beszerzési áruk a hasonló német és lengyel típusoknál, az üzemeltetésük során pedig 97-98 százalékos a rendelkezésre állásuk – ezeket a kiváló adatokat azért fenntartásokkal olvastuk mi is. Viszont a járművek és a töltőpontok fenntartása a gyártók felelőssége 15 éven át, ezzel a szolgáltató pénzt takaríthat meg. Az eddig teljes mértékben Tatrföldön készülő buszok immár 40 százaléknyi helyi munkát tartalmaznak.

Сергей Собянин [Szergej Szobjanin], Moszkva polgármestere is megtekintette az új üzemegységet
(fotó: В. Новикова / Moszkva város Sajtószolgálata)


Akkumulátoros motorkocsit fejlesztenek


New York, NY | Amerikai Egyesült Államok – A közel 20 éves, Bombardier gyártmányú M7-es sorozat egyes darabjait okosítaná fel akkumulátoros önjárási képességgel az Alstom, hogy a Long Island Railroad (LIRR) olyan helyeket is kiszolgálhasson, ahova már nem ér el a harmadik sín. Egyelőre még csak egy 8 hónapos idótartamra kötött megvalósíthatósági vizsgálatra szerződtek a felek, de az egyre szigorodó kibocsátási normák miatt hamarosan pótolni kell majd a hasonló korú EMD DE30AC és DM30AC típusú kettős üzemű mozdonyaikat is.


RhB motorkocsi a San Bernardino-hágón


Grono, Landquart | Svájc – Az egykori Bellinzona - Mesocco vasútvonal, amely 1942-től a menetrend szerinti üzem leállításáig, lévén ez is nagyrészt Graubünden kanton, a Rhätische ahn része volt. Sokáig egy helyi egyesület tarotta fenn a nosztalgiaüzemet egy egyre rövidülő szakaszon, de 2013-ban, különböző útépítések és a falvak hosszútávú megújulásának tervei miatt szintén ellehetetlenült. A Gronóban kialakított kocsiszínben azóta állt a 491-es pályaszámú egykori RhB-motorkocsi. Ezt most az RhB és a Historic RhB egyesület együttműködésében Gronóból közúton szállították a landquarti főműhelybe, ahol egy alapos takarítást és kisebb felújítást fog kapni, de nem teszik üzemképessé. A cél ugyanis a motorkocsinak a Bergünben található Albula-vasútmúzeum előtt való kiállítása. Itt aztán már idén nyáron megtekinthetjük majd, belterében pedig a mesoccói vonal történetéről tanulhatunk majd. Később a következő években létrehozni tervezett LGB kertivasút-hálózat része lesz a motorkocsi, benne a kertivasút részleteiről tudhatunk majd meg többet illetve egy kis büfé kialakítását is tervezik.

Vasúti kapcsolat híján a motorkocsit közúton, a San Bernardino alagúton át szállították Gronóból Landquartba. A képen épp a felrakodás folyamatát láthatjuk.
(fotó: Bahnmuseum Albula)

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.