2021. 07. 27.

Újabb járműbeszerzés az RhB-nál

Úton a teljes flottacsere felé, a svájci Rhätische Bahn nem áll meg az 56 négyrészes motorvonatra leadott rendelés után sem. Kiírták a tendert a maradék régi személykocsik lecserélésére is. Az új kocsik az Albulán, a Berninán és Arosa felé kerülnek majd bevetésre néhány év múlva.





Az immáron több mint 10 éve beszerzett Allegra motorvonatok, a néhány éves Alvra egységvonatok és a még szállítás alatt lévő Capricornok után nem sok marad a régi RhB-ból, de nemsokára még annyi sem. Az összes Capricorn leszállítása után tervezetten már csak az Albula vonatok erősítéseként illetve a Bernina- és Arosa-vasutakon találkozhatunk majd hagyományos személykocsikkal. Ezek azonban a meglehetősen korosodó EW I és EW II típusok, amelyek leváltása régóta tervben van az RhB-nál.


Az 1960-1970-es években gyártott EW I és EW II-es kocsik évtizedeken át határozták meg a kedvenc kertivasutunk arculatát, hamarosan azonban már csak nosztalgiavonatokban találkozhatunk velük

A most megjelent tender szerint a svájci hegyivasút legalább 37, maximum 121 személy- és kilátókocsit vásárolna többféle kialakításban, típusonként 50 opciós járművel. Ezen leírás alapján arra lehet következtetni, hogy az új kocsik között találunk majd 18,5 méter hosszú, az Albulán és Arosa felé bevethető kocsikkal, illetve 15 méter hosszú, kifejezetten a Bernina-vasút igényeire szabott verziókkal is. Előbbiek az új Alvra vonatok erősítésére szolgálhatnak majd, hiszen itt ma is gyakran találunk 1-2 EW II-es kocsit a mozdony és az egységvonat között. Ezen túl Arosa felé is szükség van új kocsikra, amelyek a háromrészes Allegra motorvonatok és az új Bt vezérlőkocsik közé sorozhatóak.

A modern vonatban meglehetősen tájidegen a régi erősítőkocsi, ma mégis ez a megszokott látvány az Albula-vonatok esetében. Az új kocsik várhatóan nagyon hasonlítani fognak az Alvra szerelvényre, így nem fognak annyira elütni a mozdony mögött sem

A harmadik bevetési területük, az eddig az Allegra motorvonatokat kivéve semmilyen új járművet nem kapott Bernina vonal lesz. Várhatóan találkozunk majd 15 méteres első- és másodosztályú berendezésű kocsikkal is, illetve a kiírásban is egyértelműen megjelölt kilátókocsikkal. Ez utóbbiak a mostani, több mint 100 éves, teherkocsi alvázra épített sárga kilátókocsikat válthatják majd.


A Berninán is hamarosan búcsúzhatunk a hagyományos kocsiktól, de az ABe 4/4 III-as motorkocsik napjai is meg vannak számlálva. Aki ilyen és ehhez hasonló vonatokat szeretne látni annak igyekeznie kell

Az RhB szállítási határidőnek a szerződés aláírása utáni 30 hónapot jelölt meg, így nagyjából 3 év múlva már találkozhatunk majd az első új kocsikkal. A kiírásra a járműgyártók jelentkezését augusztus 6-áig várják, a pályázatokat pedig november 12-ig kell beadni. A jelenlegi piacot és az RhB eddigi beszerzéseit ismerve azért nagy meglepetés lenne, ha győztesként nem a "házigyártó" Stadler kerülne ki.

fotók és szöveg: Berky Dénes

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.