2022. 01. 11.

Új város, futurisztikus villamossal

Az öböl menti arab országokról sokaknak a végtelen sivatagok, a fényűzés és a szupersportkocsik ugranak be, de a hiresebb városok felépítésén rengeteg dél-ázsiai vendégmunkás dolgozik, a kész építményeket általában európaiak vagy amerikaiak menedzselik, a tulajdonos pedig a háttérben meghúzódó helyi sejk és klientúrája. De mit tegyünk, ha mi vagyunk a sejk és kicsinek bizonyul a főváros? Építsünk egy szatellitvárost, ahova kijár a fővárosi metró is, de helyben „csak” villamosra futja.


Aki jártas a motorsportban, talán nem cseng neki ismeretlenül Lusail [لوسيل] neve, bár a motor- és autóversenypálya Losail átírásban terjedt el. Környezetbarátabb sportok kedvelői is megismerkedhetnek majd a várossal, hiszen év végén itt rendezik majd a 80 ezres kapacitású stadionban a 2022-es labdarúgó-világbajnokság egyes meccseit, köztük a döntőt is. Ahogy ezen a vidéken az ilyesmi megszokott, ezt a várost is egy valamikori gyöngyhalászfalu helyére álmodták meg, az első konkrét tervek 2005-ben jelentek meg. Az elérhető adatok szerint nem egy második Dubai megépítése a cél, a legmagasabb épületek a Lusail Towers 70 emeletes tornyai lesznek, melyet a berlini Reichstagsgebäude átéptését is jegyző Foster + Partners tervez.

Halászhajó vitorlája ihlette a formát

A tervek szerint akár 250 ezer embernek lakóhelyet jelentő városba kellett valamilyen közösségi közlekedést is tervezni a területet átszövő soksávos autópályák mellé, ezért villamost álmodtak. A teljes kiépítésben 4 vonalból álló hálózatot a „semmi nem lehet elég drága” jelmondattal írhatjuk körül leginkább, hiszen földalatti felsővezeték-sínes és felszíni felsővezeték-mentes szakaszokból épül föl. Az első 6 megállónyi szakaszt Legtaifiya [لقطيفية] és Energy City South [ومدينة الطاقة جنوب] között 2022. január 1-jén helyezték üzembe, ahol a dohai metróban is érvényes jegyekkel utazhatunk. A hálózatot a Qatar Railways Company tulajdonolja, az első 20 évben pedig az RKH Qitarat (51% Hamad Group, 49% Keolis-RATP Dev) üzemeltetheti. A hálózat elemeit az Alstom termékeiből válogatták össze: 35 Citadis X05 villamos, Urbalis 400 CBTC-rendszer, APS, komplett energiaellátás.

Villamos már van, a város még csak épül köré

A 32 méter hosszú, francia és spanyol gyárakban épített villamosok formáját a gyöngyhalászok által használt hajók vitorlája ihlette, a sötétkék fényezés a tengerre, a gyöngyházszínű csík pedig a gyöngyre utalva díszíti a járműveket. A teljes hálózat 28 km hosszú lesz, ebből 7 km kerül föld alá. A villamosok akár 60 km/h sebességre is képesek, a 209 utasból 64 ülőhelyet is találhat, a 20 USB-portért viszont kisebb küzdelmet kell folytatni. Mindenkit megnyugtatunk, hogy a villamosokat emberek vezetik és ezen nem is kívánnak változtatni, így összesen 510 ember működeti a rendszert.

A rajzon már a teljes hálózat, a depó Lusail QNB-től nyugatra fekszik
(grafika: Qatar Rail)

Az utazási jogosultságot megtestesítő kártyát fel- és leszálláskor is oda kell érinteni a leolvasóhoz, kiváltásához 10 katari rial (~867 forint), az utazáshoz utanként 2 (~173 forint), de legfeljebb napi 6 rial (~520 forint) költség járul, melyet előre fel kell tölteni. Az üzemidő érdekesen alakul, hiszen vasárnaptól szerdáig 06:00–23:10, csütörtökön 06:00–00:10 és pénteken 14:00–00:10, a menetidő egy irányban jelenleg 14 percben került megállapításra.

Európai szemmel meglehetősen fura jelenség az alagútban, metrószerűen közlekedő villamos
(fotók: Alstom)

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.