2022. 12. 31.

Évvégi gyors – 2022. december 24-31.

Lassan növekszik a teherkocsis forgalom. Vegán lesz az egyik bestseller. Megszűnik a grázi metrócég. Akkus motorvonatot vesznek a horvátok.


Az év utolsó Közvetlen Kocsija


Budapest | Magyarország – Podcastunk évértékelő adása is ma jelent meg, ez ide kattintva hallgatható. Ezzel is kívánunk olvasóinknak, hallgatóinknak, barátainknak és ellenségeinknek is sikerekben gazdag, békés, boldog új esztendőt!


Vegán currywurst


Berlin | Németország – Január 1-jétől a DB bisztró- és étkezőkocsijaiban már vegán currywurst is kapható lesz. A mindenféle állati eredetű összetevőtől mentes harapnivaló a tervek szerint nem váltja, csak kiegészíti a most is kapható, állati eredetű currywurstot a DB étkező- és bisztrókocsijaiban. A fogás – ahogy „rendes” párja is – zsemlével együtt 5,90 euróba kerül majd. A kommentelők véleménye egyébként megoszlik, többen írták azt, hogy a currywurst eredetiben a jó igazán. Más kérdés, hogy olyan kolbászt, ami nem állati eredetű, lehet-e wurstnak hívni. Mindenesetre az épp aktuális étlap itt böngészhető.



Többet, zöldebbet


Zagreb [Zágráb] | Horvátország – Karácsony előtt, december 21-én adta át a 2020-ban rendelt 11 elővárosi és 10 regionális kialakítású motorvonatok közül az elsőt a Končar a HŽPP-nek. Ennek kapcsán jelentette be a HŽPP elnöke, Željko Ukić, hogy további hatvan motorvonatot rendelnek a hazai gyártótól 2023-ig. A tervek szerint kétféle hajtással készülnek majd a járművek: az egyik tisztán akkumulátoros üzemű lesz, 120 km/h-ra alkalmas motorvonatként, 45 méteres hosszúsággal. A másik felsővezetékes (25 kV 50 Hz) üzemben akár 160 km/h-val is mehet, akkus üzemben azonban csak 120-at tud majd a legfeljebb 60 méteres motorvonat. A Končar tervei szerint az akkumulátorok kapacitása mindkét típusnál 18 órányi, azaz mintegy 480 kilométeres távolság megtételére alkalmasak – írja a Railcolornews.


Füstmentes állomások


Brüsszel | Belgium – A Generatie Rookvrij [Füstmentes generáció] nevű civil szerveződés és az SNCB/NMBS már két nagyobb forgalmú állomáson (2021 novembere óta Mechelen/Malines/ és 2022 májusa óta Charleroi) kísérletezett a teljesen dohányfüstmentes állomásokkal. Az utasok háromnegyede egyet is értett a szabályozással, amit 2023. január 1-től az ország mind az 550 állomásán követni kell majd. A tiltás egy 2004 óta követett állami trend része, amikor a vonatokon belül, majd később fokozatosan a munkahelyeken, a fedett peronokon, vendéglátóhelyeken és sporteseményeken vált tilossá a dohányzás. A szabályt megszegők először 50, majd 75 és 150 € büntetésre számíthatnak, amit a vasúti rendőrség fog kiszabni.

A vasútállomások és megállóhelyek utasforgalom számára megnyitott területein tilos a dohányzás és a dohányzást imitáló elektronikus eszközök használata!
(grafikák: SNCB/NMBS)

Magyarországon elméletileg már 2012-től tilos a dohányzás, mégis sokszor még a vasúti dolgozók is az utasok számára megnyitott területeken dohányoznak, ahogy az utasok is.


AkkuPanterrel Morva-Sziléziába


Ostrava | Csehország – A Morva-Sziléziai kerület a vasúti közösségi kapcsolatait középtávon fejleszteni kívánja és erre az állami vasúttársaság a České dráhy egy meglehetősen innovatív járművel készül. Az előzetes egyetetések során felmerült, hogy akkumulátorról is üzemelni képes villanymotorvonatokkal indulna egy jövőbeli tenderen. A felsővezetékről 3 kV egyenfeszültségről és 25 kV 50 Hz-ről is 160 km/órás sebességgel üzemelni képes jármű (melynek alapja a már jelenleg is ismert és Csehországban széles körben használt RegioPanter sorozat), amely egy 400 kWh-s akkumulátorral kiegészítve felsővezeték nélküli pályaszakaszokon is képes lenne közlekedni. Ezzel péládul a régióban S8-as jelzéssel Ostrava–Studénka–Kopřivnce–Štramberk–Veřovice útvonalon közlekedő vonatokat lehetne erősíteni, melyek jelenleg jellemzően csak Studénka és a külső végállomások között közlekednek és csak csúcsidőben van közvetlen kapcsolat Ostravába: 22 kilométer hosszban dízelüzemű motorkocsikkal és legfeljebb 100 km/órás sebességgel.


Rekordot döntött a karácsony


Berlin | Németország – Saját 2019-es utasszáma fölé került idén a DB Fernverkehr, 14%-kal több utas választotta a vasutat december 22. és 28. között. A 3,2 milliós utasszám a tavalyinak ugyan duplája, de az utolsó korlátozásoktól mentes 2019-es karácsonyi időszak 2,8 milliós értékét is felülmúlták. Ebben az időszakban 80 olyan vonat is közlekedett, ami nincs benne a menetrendben, ennek ellenére is csak 52%-os volt a kihasználtság az IC és ICE márkanév alatt közlekedő távolsági vonatokon. A december 11-i menetrendváltáskor 13, az ünnepi időszak alatt további 40&nbep;ezer ülőhelyet kínáltak és a vadonatúj ICE 3neo eddig leszállított 4 egysége is hibamentesen teljesített. Dr. Michael Peterson, a tavolsági szegmens igazgatója külön megköszönte a szolgálatot teljsítőknek, hogy a korábbinál nagyobb számban dolgoztak ezeken a napokon és eljuttatták az utasokat a céljukhoz és szeretteikhez.


Finoman terelődik az áruszállítás


Budapest | Magyarország – A 2021 novemberében elindított egyeskocsi-fuvarozást elősegítő támogatási rendszer keretében idén év végére elérték a részes vasutak (MÁV-csoport, GYSEV, RCH, CER, Eurogate), hogy 5 millió árutonnát elszállítsanak, ami havi szinten 80-90 millió arutonna-kilométernyi teljesítményt jelent. Ez egyszerűbben mondva eddig 79 ezer tonna CO2-kibocsátást előzött meg a közúti áruszállítás területén. A programra a közlekedésért aktuálisan felelős Építési és Közlekedési Minisztérium 2025-ig évi 6,4 milliárd forint EU-s támogatást nyújt.
A közleményben szereplő propagandamaszlag szerint ez a fuvarozási forma 700 itthoni vállalat alapanyag- és késztermék-szállítását teszi ki, illetve kétezer vasúti dolgozónak biztosít munkát.

Európában viszonylag ritka a hattengelyes kocsi, ahogy a GE Evolution mozdony sem szakadna meg az egy éves teljesítménytől
(grafika: MÁV-csoport)


A szomszéd portékája kékebb


Frankfurt am Main | Németország – A napokban feltűnt a DB Gebrauchtzug oldalán egy érdekes ajánlat: viszonteladóként értékesítenék az SNCF U25000-es sorozatú egységeit. A gyárilag Siemens Avanto nevű egységek a 22 km hosszú Tram-Train Mulhouse–Vallée de la Thur vonalon szolgálnak és elvileg sem a szolgáltatás megszüntetése, sem a vonal bezárás nincs napirenden.


Szentmihályon metró lesz…


Graz | Ausztria – A Holding Graz utolsó idei felügyelőbizottsági ülésén feloszlatta a MUM2030+ projektcéget, amelyiknek a feladata lett volna a metróhálózat (később már csak a vasúti hálózatot bővítették volna ) tervezése és koordinálása. A hivatalos indoklás szerint a meglévő városházi közlekedéstervezéssel is foglalkozó osztály mellett nem szükséges egy külön projektcég erre a feladatra.


Átvették Liliát


Schwanau | Németország – Elkészült az első TBM, amivel tavasztól Innsbruck mellől indulva ássák majd meg a BBT keleti alagutját. A Lilia nevet kapott gép 10,37 m átmérőjű, 160 m hosszú és mintegy 1440 tonnát nyom. A nevet az Ellbögenben lévő Volksschule St. Peter diákjainak szavazatai alapján választották ki, akiknek szakirányú órákat is tartottak az alagútépítésről.

A budapesti M4-es metrót megépítő gépeket is a Herrenkecht AG építette
(fotó: BBT SE)

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.