2023. 02. 21.

Bajban Pozsony közlekedése

Emelkedő költségek, elmaradó bevételek és állami elvonások nehezítik a szlovák főváros közlekedési helyzetét. A városi közlekedés költségvetése léket kapott, a leszalámizások pedig húsba vágóak lehetnek egyes utasoknak.





A szomszéd busza lehet újabb, hosszabb és pirosabb zöldebb, ha nincs miből üzemeltetni. Egy hete léptek életbe a DPB rezsicsökkentett menetrendjei, ahol egyelőre csak 4 vonal lett kihúzva és számos másik kapott csökkentett üzemidőt vagy lett ritkább. Fő okként a törvényhozás által tavaly elfogadott módosítások miatt kiesett 55 millió eurót nevezte meg Dagmar Schmucková, a város szóvivője. 2021-re a város által kifizetendő költségtérítés 87,4 millióra adódott, miközben 2019-ben mindössze 65 milliót kellett ellentételezni. Tavalyra évi 77,1 millió (havi 6,425 millió) volt a tervezett összeg, de végleges számok még nem állnak rendelkezésre. Ezzel szemben idén jauárban 9, februárban és márciusban 9,5 millió euró folyósításáról állapodott meg a városvezetés és a DPB – ha ez egész évben így maradna, az éves szinten 110 milliót tenne ki a közlekedési hálózat üzemeltetése. Martin Chlebovec, a DPB szóvivője a változásokról elmondta, hogy részben hatékonyságot növelnek, részben pedig direkt módon teljesítményt csökkentenek, utóbbinak 1,3% a mértéke.

A 27-es és 58-as vonalak megszüntetését ugyan az alacsony kihasználtsággal magyarázták, mégis jelentősen befolyásolja Dúbravka és Mierová kolónia közlekedését, mivel ezek a vonalak szolgálták ki a területek súlypontját. A legközelebbi vonalak 5-10 percnyi sétával érhetőek el, Dúbravka esetében ez jelentős szintkülönbség leküzdését is jelenti. Az X70-es és X31-es vonalak megszűnése ugyan nem ennyire látványos hátrány, de két zárványt (Nové páleniskó és Starý grunt) kötöttek be a város keringésébe – itt maradtak alternatív, de nem közvetlen vonalak.

Dúbravka felé továbbra is sűrűn jár a 4-es és 9-es villamos, de a környező buszokat megérintette a fűnyíró

A megszűnést (egyelőre?) elkerülte a 7-es, 45-ös, 79-es, 145-ös, 147-es és 151-es vonal. A legfájdalmasabb a 7-es villamos esete, amely csak tanítási napokon közlekedik, egyéb napokon a 7,5 helyett 5 percre sűrített 3-as villamos pótolja a város észak-keleti részén – a közvetlen főpályaudvari kapcsolat elvesztésével. A Kramáre kerületi kórháznegyedet kiszolgáló vonalak közül a 45-ös troli csak csúcsidőben, a 145-ös busz csak munkanap jár majd. A 79-es vonal a leszalámizás tipikus példája: az időszakosan kiszolgált utolsó két megállót nem érinti és üzemideje is szűkül a hétköznapi csúcsidőre, mindössze 3 reggeli és 4 délutáni járatpárra. A szintén csak munkanapivá vált minibuszos 147-es a továbbiakban csak Búdková felé érinti a Kalvária és Gorazdova megállókat, innen a DPB a Hodžovo némestie felé a Hroboňova megállóban elérhető 83-as és 84-es buszokat ajánlja az utasoknak. Egy számmal nagyobb járműveket használ a 151-es vonal, de az is bezár hétvégére.

A címlapképen látható kórházi vonalak és a belvárost elérő 72-es esetén a leglátványosabb a vágás

Az 1-es, 3-as, 4-es, 9-es, 50-es, 53-as, 68-as, 80-as, 88-as és 95-ös vonalakon a menetrendek kisebb mértékben változnak peremidőszakban, hogy a csatlakozások jobbak legyenek. Bár a menetrend nem változik, a 72-es troli, a 96-os és 98, illetve iskolaszüneti munkanapokon a 47-es buszvonalakon is csuklós helyett szóló buszok közlekednek majd. Martin Chlebovec szerint bár sikeresek voltak a tavalyi év során hozott energahatékonyságot növelő intézkedések, mégis 35 millió eurós veszteséget könyvelhettek el az elektromos energián.

Petržalka európai összevetésben is nagy méretű és lakosságú lakótelep, egyes viszonylatokon mégis kisebb járművek közlekednek majd
(fotók: Adorján Péter)

A pénzhiány egy tipikusan csehszlovák hagyományt is a történelemkönyvek lapjaira küld: minden megállóban jelezni kell a leszállási szándékot. Ettől a lépéstől egyfelől fél millió eurós üzemanyagköltség-megtakarítást remélnek, másfelől a hajnali és esti menetrendszerűség növekedését és a menetidő akár 10%-os csökkenését. Ebben a kérdésben nem ők az elsők, mert Nyitra már korábban bevezette a rendszert és Pozsonyban is csak a megállók harmada volt kötelező érvényű minden időszakban.

Mindig nyomjon leszállásjelzőt – hirdeti a DPB minden buszán, hogy az utasok minél előbb megszokják az új rendszert
(grafika: DPB)

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.