2023. 03. 11.

Már nem sikít a Kiepe...

Az egyik közel harminc, a másik típus alig tizenegy évnyi budapesti szolgálat után búcsúzik. Persze utóbbiak az öregebbek, hiszen használtan érkeztek Budapestre. Búcsúznak a fővárosi utaktól az Ikarus 435T-k és az MAN trolibuszok.






Hivatalosan is elbúcsúzott Budapesttől két trolibusztípus is 2023. március 10-én este. Tervezetten utolsó napjukat töltötték a menetrend szerinti forgalomban az Ikarus-Obus-Kiepe 435.81 típusú, azaz népszerűen a „435T” trolik és szintén búcsúznak az ÖAF Gräf&Stift NGE152 M17/M18 típusú járművek.
Előbbieket 1994-1996 között 15 példányban állította forgalomba a BKV, a kocsik (a 313-as kivételével) 2006-2013 között különféle szintű és tartalmú felújításokon estek át. Elsősorban a Keleti pályaudvar és a Csertő utca (később: Örs vezér tere) közötti 80-as, illetve a 80A vonalon bukkantak fel, de egy ideig a Belvárosban is megfordultak a 70-es és a 78-as vonalon, amikor a Kozma Ferenc utcában tolatással fordult ez a két viszonylat. Sporadikusan persze máshol is, főleg a 75-ös és a 77-es járaton is fel-felbukkantak a bécsi T sorozatú metrószerelvényekkel azonos villamosberendezéssel szerelt kocsik. Megbízhatóságuk nem volt valami fényes, ennek ellenére korszakalkotó típusról beszélhetünk. Akiket esetleg a típus műszaki részletei érdekelnek, bátran ajánljuk a villamosok.hu aloldalán olvasható bemutatót.

A 300-as kocsi 2006. április 17-én a frissen átadott Keleti pályaudvari végállomáson. Ekkor még a pályaudvarhoz közelebb volt a 80-as végállomása, ott, ahol nagyjából ma a 76-os troli felszállóhelye van.

A még troliterminállá való átépítés előtti végállomásról fordul ki a 300-as kocsi szűk egy hónappal később (2006. május 2-án) és választási reklámoktól mentesen.

A felújításon-modernizáción átesett 304-es még csak próbaköreit rótta 2006. július 25-én.

2006. augusztus 13-án a 312-es a 80-as Csertő utcai végállomásán szinte teljes egészében eredeti állapotában várja az utasokat...

...míg a 309-es éppen pihenőjét töltötte a végállomáson.

2006. márius 3-án még a régi útvonalon, a Lóvásár utca–Mosonyi utca–Fiumei út útvonalon fordult a 80-as troli a Baross térnél. A 300-as itt épp a Mosonyi utcába fordult be a Lóvásár utcáról.

Nem sokkal később pedig érkezett a 307-es kocsi is.

A 70-es és a 78-as vonalon nem csak a tolatással fordulás idején, hanem később is még szolgáltattak a 435-ösök és az MAN-ek. Itt a mai, a Kossuth Lajos tértől finoman szólva is távol eső végállomáson várja a 308-as kocsi az indulást.

A 301-es a Nagymező utcában. Furcsa itt látni ezt a típust.

A 70-esen és a 78-ason is vegyesen közlekedtek az MAN-ek és a 435-ösök. A belvárosi részen lehet, hogy igény is van a csuklósokra?

Ahol biztosan találkozhattunk szinte bármilyen trolival, az a garázsmeneti útvonal. Itt a Hungária körúton kocog a 306-os a Pongrác úti garázs felé.

Kicsivel később, a Hidegkuti Nándor Stadion megállónál a 309-es is a garázs felé menet került lencsevégre.

Az „MAN-trolik” (ezeket licensz alapján gyártották Ausztriában) 2011-ben vásárolta a BKV az eberswaldei BBG-től, ahol 1993-1994 során álltak forgalomba és a Solaristól vásárolt trolibuszok érkezésével váltak feleslegessé. A részben alacsonypadlós kocsik előnyösek voltak Budapesten azért is, mert villamos berendezésük javarészt hasonló volt a 435T-kben találhatókhoz, így üzemeltetésük nem jelenthetett (volna) komoly kihívást. Sajnos azonban a honosítás során megejtett átalakításoknak köszönhetően a szintén 15 darabos flotta a 11 éves üzeme során folyton esett-kelt, nem voltak megbízható járművek, annak ellenére, hogy ez még az eberswaldei üzem során nem így volt. A BKV az elmúlt évek folyamán folyamatosan vonta ki őket a forgalomból.

A BKV vontatója érkezik 2011. július 9-én az eberswaldei 032-es (későbbi 354-es) pályaszámú kocsival a VJSZ telephelyére, ahol a honosítási munkákat végzik majd el.

A 032-es kocsi a VJSZ parkolójában.

Röviddel utána már érkezett is a 031-es, azaz a későbbi 356-os kocsi.

Sorsukat, vagyis felújításukat váró trolibuszok a VJSZ udvarán 2011 nyarán.

A 2010-es évek első felé a használtan beszerzett buszok és trolik jelezték. Balra egy leendő MFW-s Volvo, míg jobbra a leendő 357-es (ex BBG 034) látszik.

Az egykori 030-as, azaz 355-ös kocsi szinte készen van.

Kicsit közelebbről is megnézhetjük a 357-est.

A 033-as nem sokkal később már budapesti 362-esként rótta az utcákat.

Az MAN-ek mennek, a GVM-ek maradnak 2023-ban is...

Egy alternatív univerzumban akár lehetséges is lenne, bár nem biztos, hogy az eberswaldei utasok örültek volna a BKV megjelenésének.

A 354-est és a 356-ost már láttuk fentebb, igaz, külön-külön álltak.

Eberswaldéban arra kérték a helyieket: búcsúztassák el üzenetükkel a régi trolibuszokat. Az üzenetek hordozója a 011-es, későbbi 360-as kocsi lett. Sajnos Budapesten nem sokat törődtek azzal, hogy megmaradjon ez a kedves gesztus, a kocsi olyan lett, mint a többi MAN-troli.

A próbakörei közötti pihenőben a 350-es (ex BBG 040) a troligarázsban.

Szűk egy évvel a Budapestre érkezésük után az első MAN-troli 2012. június 15-én állt az utasok szolgálatába. Az első körök előtti sajtótájékoztató előtt látható még a kocsi az Örs vezér tere végállomáson.

A sajtótájékoztató után érkezik a Csertő utcába a 350-es. Ekkor még nem voltak rendkívül veszélyesek a kocsinak nagyon is jól álló dísztárcsák.

2012. június 16-án 11:12-kor indult útnak az első utasforgalmi menetében a 350-es kocsi, egyben ez volt az első menetrend szerinti BKV-s alacsonypadlós csuklós trolbuszu Budapesten.

Az első menetben a Fischer István utcához érkezett a kocsi. Azóta a Fogarasi úton is megszokott látvánnyá váltak a járművek.

A 78-ason érkező 356-os a Bajcsy Zsilinszky úton robog át a Kossuth Lajos tér felé menet.

A 350-es már dísztárcsa nélkül az azóta felhagyott hangulatos városligeti szakaszon, a Műjégpálya előtt engedi épp szabadon utasait.

A 351-es a Puskás Ferenc Stadion felé menet a 75-ösön kerüli meg az Andrássy útra araszoló kocsisort.

Az újlipótvárosi részen is rendszeres vendégek voltak az MAN-ek a 75-ös vonalon. Itt épp a Pozsonyi útra fordul ki a 352-es.

A két típus leállítását hivatalosan a BKV azzal indokolja, hogy nem éri meg őket fenntartani, a Kiepe-hajtáshoz nem lehet szerintük alkatrészt szerezni. Igaz, hogy a megmaradó és egyáltalán nem alacsonypadlós Ikarus-GVM trolibuszokhoz sem gyárt érthető módon alkatrészt a Ganz Villamossági Művek, de láthatóan sem a közszolgáltatás megrendelőjét, a Budapesti Közlekedési Központot, sem a BKV-t nem érdekli az utasok érdeke, azaz az alacsonypadlós járművek fenntartása. GVM-troli márpedig marad velünk: a hírek szerint „hálózatbővítés” miatt továbbra sem lesz elegendő Solaris-troli a meglévő felsővezetékes vonalak kiszolgálására.

Az utolsó előtti üzemnapon a 311-es a 82A vonalán közlekedett. Itt épp a Tihamér utcai megállóban cserél utasokat a kocsi.

Bealkonyodott az első budapesti csuklós és alacsonypadlós típusnak...

Az utolsó üzemnapon pedig a 80-ason jártak 359-es és a 311-es. Itt az MAN érkezik a Keleti pályaudvari végállomásra.

Megfordulás után a MÁV Budapesti Igazgatóságának épülete előtt búcsúzik a közforgalomtól a 359-es.

A 311-es az alkony utolsó fénysugaraiban érkezik a Keletihez.

Irány az Örs vezér tere! A fotósok jelentős érdeklődése közepette hagyja el a felszállóhelyet a 311-es.

Szerethető sz*rjaink

Ezzel a jelzővel tudnám illetni a most búcsúzó két típust, mint járművezető. Igaz túl sokszor nem tekergettem sem az MAN, sem a 435T szerencsekerekét, de én nem köpködtem egyikre sem, ha befújt a fülkébe a vezénylés. Az MAN amúgy, ha jó volt (értsd: kibírta a napot) és tudtad kezelni, akkor meglepően kezes kis jószág tudott lenni, ha elviselte az ember a nüansznyi hisztiket, amiket előcsalogatott az elektronika magából. Nyilván ha pedig sz*r volt, akkor úgyse jöttél ki a kapun, vagy épp vonórúdon végezted.
Az ősi trolis mondás úgy tartja, hogy arra van időnk amire szakítunk, nos ezt az MAN különösképp tudta, hiszen ha az kiugrott, akkor olyan volt, mint a piros 7-es: mindent vitt! Volt szerencsém ebben is, úgyhogy innen is elnézést kérek zugló kertvárosi lakosaitól...
Személy szerint a 435T-ket a maguk lomhaságával szerettem, megvolt a maga varázsa.
Összességében épp itt az ideje, hogy leköszönjenek a budapesti hálózatról, bár az MAN alacsonypadlóssága árnyalja ezt a dolgot, hogy miért is kell kidobni, de az üzemkészségi mutatók nyilván többet számítottak ebben a döntésben.
Szundi Szabolcs

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.