2023. 11. 25.

Hétvégi gyors – 2023. november 12-25.

Nagysebességű vasút épülhet Prága és Drezda közé. Belföldi logisztikát tesztelnek az osztrákok. Az elsőket már felújítják, miközben az utolsók még épülnek. Vita az állomási kijelzők miatt.


ÖBB nightjet, hivatalos szállító


Bécs–Brüszel | Ausztria–Belgium – Mondhatni hagyománnyá vált az Európai Unió Parlamentje számára, hogy a karácsonyfájukat az aktuális nightjet szállítja Brüsszelbe. 2021 és 2022 után idén is így juttatták el a kiválasztott fenyőfát a belga fővárosba az NJ 490 fedélzetén. Az alsó-ausztriai Hafnerbach mellett növekedett 4 méter magas nordmann fenyőt a fenntartható erdőgazdasági üzemnek számító Christbaumkultur der Burg Hohenegg területén nevelték. Az EU csúcsszervezete 26. éve szerzi be a fenyőt Ausztriából. Alexander Bernhuber, a többek között környezetvédelemért is felelős bizottság tagjaként örömét fejezte ki, hogy kifejezetten környezetbarát módon juthatott el újfent célállomására az idei VIP-vendég is. Heinz Freunschlag, az ÖBB szeméylszállítási igazgatója a 20 vonalból álló nightjet-hálózatot dícsérte, amivel a legnagyobb éjszakai szolgáltatók Európában és az EU-karácsonyfa tekintetében harmadik éve az „Official Carrier“ szerepét is betöltik.

Alsó-Ausztria karácsonyfa-királynője, Ricarda Reithner sem hiányozhatott a fontos eseményről
(fotó: ÖBB)


Újabb vörös nyilak


Pistoia | Olaszország – Újabb 30 Bombardier Zefiro ETR1000 érkezik az olasz állami vasúthoz 2026-tól a mostani 58 mellé. A korábbiakkal megegyező kialakítású motorvonatok nem csak az olasz, hanem bármelyik európai nagysebességű hálózaton képesek lesznek közlekedni az ETCS-nek köszönhetően. A szerződés értéke 861 millió euró, de tartozik hozzá 10 darabos opció is további 287 milliós értékben. A Hitachi Rail évi 8-10 járművet tud legyártani teljes kapacitás mellett.

Akár 330 km/h sebességgel is közlekedhet az olasz vasút zászlóshajója
(fotó: Hitachi Rail)


Kíséretlen forgalomban az innivalók


Ausztria – Terjeszkedik az RCG egy meglehetősen nehéz piacon is, ami manapság nem feltétlenül tűnik triviálisnak. Bár évtizedekkel korábban természetes volt a sörök és üdítők vasúti szállítása, az egyeskocsi-forgalom hanyatlásával ez a szegmens is áttevődött az időközben felfejlődött közútra. Ezen kíván fordítani az ÖBB, a Brau Union és a Spar. A schwechati telephelyről ugyan teherautóval szállítják el a megtermelt nedűket, de azokat Wien Süd terminálon a csereszekrénnyel együtt vasútra rakják és így jut el Hall in Tirolba. Itt újra átveszi a teherautó a szerepet és a wörgli raktárba szállítja, ahol szortírozás után kiszállításra kerül az üzletekbe. Ennek a szállítási láncnak ugyanúgy 3 nap az időtartama, mint a közúti verziónak, de már a most tesztüzemben használt 8 szállítóegységgel is 5,7 t CO2 kibocsátását előzték meg.

Folyamatosan adaptálódik a logisztika is: az ÖBB idén 300 ilyen felépítményt vásárolt. A konténerként szállítható csereszekrények eltolható ponyvával rendelkeznek.
(fotó: ÖBB)


Kényelmesebb lesz a rajna-völgyi utazás


Koblenz | Németország – A december 10-én életbe lépő koncessziónak való megfelelés miatt elkezdte felújíttatani a Trans Regio a Desiro ML motorvonatait, amiket az Alpha Trainstől lízingelnek 2008 óta. A 17 egység közül az elsőt már sikerült felszerelni az elektromos csatlakozókkal, WLAN-nal és legfontosabb fejesztésként a nagyobb üléstávolságokkal. Az immár 224 ülő- és 261 állóhelyet tartalmazó járművek emellett új infomonitorokat is kaptak. Az ütemterv szerint hat hetente készül majd el és áll vissza forgalomba egy-egy újabb darab.

Az átadáson Michael Heilmann (ZÖPNV Rheinland-Pfalz Süd igazgatója), Bernhard Holzer (Alpha Trains igazgatója), Henrik Behrens (Trans Regio ügyvezetője), Sven Kleine (go.Rheinland ügyvezető-helyettese) és Thorsten Müller (SPNV-Nord igazgatója) vett részt a 460 010 mellett
(fotó: Trans Regio)


Teljes a legnyugatabbi flotta


Bregenz | Ausztria – Határidőre megérkezett az utolsó Desiro ML is Vorarlbergbe és a december közepi menetrendváltásig forgalomba is áll. Ezzel elzárult az a 2016 óta húzódó vitás helyzet, ami részben a Bombardier csődjéhez Alstom általi felvásárlásához vezetett. A 21 új jármű a tartományi S-Bahnok kapacitását 50%-kal emeli, ezáltal kényelmesebb körülményeket tesz lehetővé. Az utolsónak kiszállított két egység ezidáig a svájci engedélyek megszerzésére volt fenntartva, ezért lett csak most teljes a flotta.
A Desiro ML sorozatból az utolsó darabokat gyártják Salzburg számára, az ÖBB rendeléseinek kifutásával pedig nem marad másik átvevő.

A tartományra jellemző dizájnt a feliratozás képviseli
(fotó: Stefan Kothner / VVV)


Hoi Vorarlberg!


Bregenz | Ausztria – Nem csak az állami vasút szeretne bevételt realizálni a Boden-tó partján, hanem a kihívó WESTbahn is. Ennek az apropóját a menetrendváltással életbe lépő új kapcsolat adja, ami napi kettő vonatot jelent. Bregenzből 05:10-kor indul és Bécsbe 12:52-kor érkezik, visszafelé 15:08 és 22:47 a két sarokpont. A tartományban Bregenz, Dornbirn, Hohenems, Altach, Götzis, Rankweil, Feldkirch, Frastanz, Nenzing, Bludenz és Langen am Arlberg állomásain állnak meg, a jegyeket 8,99 € és 23,99 € közötti indulóáron lehet megvenni.

November 25-én két pár díjmentes bemutatójáratot teljesített nappal a WESTbahn szerelvénye, hogy utasokat csábítsanak
(fotó: Sams Foto / WESTbahn)


Okosított Mireo


Krefeld | Németország – Hivatalosan is kigördült a krefeldi gyárból az első Mireo Smart, avagy a főképp a német piacra specifikált háromrészes verzió. Az eddig megrendelt 300-nál is több példány mellé még társul az ÖBB 540 darabos keretszerződése, de ezek eddig főleg üzemeltető által specifikált modellek voltak. A Smart modell a Vectronhoz hasonlóan egy egyszerűsített, előre definiált csomaggal készülő verzió: 214 ülő- és 21 kerékpárhellyel, illetve két kerekesszékes utazásához szükséges alapfelszereltséggel rendelkezik. A csomag része a WLAN, a nagy monitorokon megjelenő utastájékoztatás és a belső kamerarendszer is. Katalógusadatként szerepel a megrendeléstől szállításig 18 hónap, ami a szokásos 4-5 éves időtartamhoz képest hízelgő, ha sikerül tartani. Az ETCS természetesen nem maradhat el, ahogy teljeskörű gyári karbantartást is kínálnak mellé, de a legnagyobb érdekesség mégis az alternatív hajtások elérhetősége ehhez a modellhez.

A sorozatszám a korábbi 463 helyett 464 lett
(fotó: Siemens Mobility)


Kijelzőkön vitáznak


Brno | Csehország – Továbbra sem felhőtlen a viszony a cseh vasúti szolgáltatók és a pályavasút között. A még évekkel ezelőtt gyökerező probléma abban áll, hogy a ČD évekkel ezelőtt eladta az összes állomási kijelzőt az infartruktúrakezelő -nek 3 milliárd korona fejében. Ezt a megállapodást viszont csak pereskedés árán sikerült nyilvánosságra hozni, mivel a RegioJet szeretett volna hirdetni az állomások dinamikus felületein is, ehhez az tesztként kiválasztott Bílovice nad Svitavou és Brno-Židenice esetén elutasítást kaptak. Az illetékes ÚPDI egy tavaly decemberi határozatában kimondta, hogy ezek az eszközök is az egyenlő feltételek mellett hozzáférhető infrastruktúra-elemek közé tartoznak. Az előirányzott 40 ezer koronás büntetés mellett a ČD kénytelen volt szerződni az RJ-vel a felületek átadására, de ezt mindössze 4 hónapos időtartamra tette meg, majd ezt egyoldalúan felmondta. A korábbi döntést az ÚPDI elnökhelyettese felfüggesztette, így mondhatta fel a ČD a szerződést. A RegioJet jelenleg az összes általa kiszolgált vagy járataira átszállást biztosító állomás esetén kíván élni a jogaival, ezért a közlekedési minisztériumhoz fordult, de adott esetben az Európai Bizottság figyelmét is fel fogják hívni a problémára.


Csehország felé gyorsítanának


Prága–Drezda | Csehország-Németország – A Deutsche Bahn és a Správa železnic évek óta dolgozik a Prága és Drezda közötti fővonal kapacitásának növelésén és a rövidebb menetidőn, de ennek a terepviszonyok miatt fizikai korlátai vannak. A megoldás viszont egy új építésű nagysebességű pálya képében rajzolódott ki, aminek a megvalósítása egyelőre évtizedekben mérhető, konkrét évszámok nélkül. Ami viszont biztos, hogy az állami vasutak egy 30 km hosszú alagút építését tartják célszerűnek Heidenau és Ústí nad Labem [Aussig an der Elbe] között, így a mértékadó utazási irányokban akár feleződhet a menetidő. Bécs és Berlin között 8:15 helyett 4:00, Berlin és Prága között 4:15 helyett 2:30, Drezda és Prága között 2:25 helyett 1:00 menetidő adódna. Az alagútig vezető szakaszon 46 kilométer hosszan új vágányok is épülnének, melyeket a jelenlegi legkorszerűbb technológia felügyelne.

Az alagút az Érchegység alatt húzódna, de a cseh oldalon is lesz még bőséggel munka a valóban gyors eljutásig
(grafika: DB AG)

A német oldalon a következő évben vonják be a nyomvonal által érintett lakosságot az előkészítésbe, amitől a vonalvezetés és az érdekek közötti optimumot várják. Végleges döntés a megépítésről a Bundestag feladata lesz, valószínűleg 2025-ben.

Összeállította: Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.