2021. 08. 18.

Tschüss, Talent 3! Servus, CityJet!

Tartományi nyomásra, de végleges döntést hozott az ÖBB: nem veszi át a még a Bombardier-től megrendelt Talent 3-as motorvonatokat, hanem a megbízhatóbb Siemenstől vásárol további Desiro ML-eket.






Még 2016 végén rendelte meg az ÖBB Vorarlberg és később egy opció lehívásával Tirol tartományok regionális vonalaira azokat a Talent 3-as motorvonatokat, amelyek a mai napig sem kaptak végleges engedélyeket. 2019 nyarán kellett volna forgalomba állniuk, hiszen akkor rendezték a tartományban a World Gymnaestrada nevű tömegsport-olimpiát. Viszont a beígért kapacitásbővítés a mai napig nem következett be, hiszen a Bombardier képtelen volt idén tavaszig megszerezni az átvétel feltételéül szabott végleges engedélyeket. Ezzel az ÖBB lépéskényszerbe került és januárban elindított egy pályázatot a kiváltásukra, ennek eredményeként jelentették be tegnap, hogy a Siemens bécsi üzeme rohamtempóban legyárt 21 újabb Desiro ML egységet, de a tartomány álal elvárt konfigurációban. A szállításra 2022 vége és 2023 közepe között kerül sor, ami meglepően rövid határidő a szokásos 2-3 évhez képest.

2019. november 23-tól néhány hétig utasforgalomban is megtapasztalható volt a Talent 3, folytatása viszont nem lesz

Johannes Rauch, Vorarlberg tartomány közlekedési tanácsnoka szerint ezzel a lépéssel sikerül az évek óta húzódó problémás helyzetet kezelni és az utasok végre tényleg azt a kényelmet kapják majd, amit lassan 5 éve megígértek. A gyártás időszükséglete miatt egy pótlási koncepciót is kidolgozott a megrendelő és a szolgáltató, aminek legfontosabb eleme a szeptembertől a tartományba átirányított 5 felújított CityJet-Talent, hogy az iskolai időszak nagyobb utasszámai mellett is nagyobb kapacitást tudjanak biztosítani. Tavaly nyáron már emeletes szerelvényt is átcsoportosítottak, mert bíztak a pozitív eredményben, de alig egy hónapja már egészen elmérgesedett a helyzet.

Gyakorlatilag Ausztria bármely pontján találkozhatunk a CityJet brandet bevezető típussal, de ez nem feltétlenül baj.

Arról legfeljebb elképzeléseink vannak, hogy az osztrák Talentek mellett a svájci TWINDEXX-ek mennyire játszottak szerepet abban a történetben, hogy a Bombardier csődbe ment január végén az Alstom tulajdonába került és a Talent 3 eleve a megszűnő termékek listáján szerepelt.


Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.