2018. 07. 06.

Hétvégi gyors – 2018. június 30.-július 6.

Újabb Talent 3-asokat hív le a keretszerződéséből az ÖBB. Jöhetnek a szélesített IK-k Berlinbe. Chomutovban megszűnés helyett a megújulás jutott a városközi trolibuszoknak. Hírösszefoglalónk.





Újabb Talenteket rendel az ÖBB


Wien | AusztriaA Bombardierrel kötött keretszerződésből újabb Talent 3-asokat hív le az ÖBB. A mostani rendelés 25 darab motorvonatot érint és a tervek szerint valamennyi jármű korlátozások nélkül alkalmas lesz az osztrák mellett a német pályákon való közlekedésre, ráadásul hat darab motorvonat még olasz engedélyekkel is kell rendelkezzen, így a jövőben a Brenner-hágón át a taljánok felé megszűnhet a regionális vonatok esetén az átszállási kényszer. A hat részes, 105 mtéer hosszú szerelvényekben 316 ülőhely és 24 kerékpárhely lesz, a megszokott komfortot kínálja majd valamennyi új vonat és természetesen akadálymentesített területek is lesznek a szerelvényen. A vonatok mindegyike Ausztria nyugati területein jár majd, Tirol tartománnyal közösen finanszírozza az osztrák vasút a szerelvények beszerzését.


Mégis jöhetnek a szélesített IK-k


Berlin | NémetországFél év után megoldódni látszik az utóbbi évek legnagyobb vitát kiváltó járműbeszerzése, ugyanis a Siemens visszavonta a keresetét. Ezáltal megnyílt az út a BVG előtt, hogy további virágtartós vonatokat rendeljen a Stadlertől és ezzel kis mértékben könnyítse a járműhiányos helyzetet. A vázproblémákkal küzdő nagyprofilos F79-es sorozatból már néhányat le is állítottak, de a csak az U5-ös vonalon közlekedtethető kisprofilos, de szélesített IK sorozat nem képes teljes mértékben pótolni a kapacitást, még a korábbi 5 helyetti 4,5 perces követés ellenére sem.

A már meglévő IK sorozatú metrókocsik az U5-ös vonalon biztosítják a sűrítést

Az U5-ös várhatóan 2020-ban befejeződő meghosszabbítása a jelenleginél is több vonatot igényel  majd, így az egyelőre 56 kocsira csökkentett megrendelés könnyen 80 kocsisra növelhető. Eközben a kisprofilos hálózaton főként az éjszakára félreállított szerelvények kidekorálása és az általános személyzethiány miatt egyre többször közlekednek rövidebb vonatok – amennyiben egyáltalán sikerül valamit forgalomba állítani. A BVG-nál már 2009-ben is vizsgálták, hogy az U4 illetve az U3 forgalmának korlátozásával mekkora kapacitás szabadítható fel a sokkal nagyobb forgalmú U1 és az U2 vonalak számára.


Évtizedes hiányt pótolhat az MRB


Chemnitz | Németország – A Chemnitz környéki közlekedési szövetség (VMS) tervei szerint egy év múlva a mostani RB45-ös vonal (Chemnitz–Elsterwerda) egy reggeli és egy délutáni vonatpárját Berlinig hosszabbítanák meg. A tervek szerint Elsterwerdáig minden állomást, onnét viszont csak Ostkreuz, Alexanderplatz és Friedrichstraße állomásokon állna meg. Így három óra alatt tenné meg a 230 kilométeres távot, de az eljutási idő most is ennyi a Lipcsében töltött 45 perc átszállási idő miatt. A DB részéről 2006-ban ment el az utolsó vonat Chemnitz felé, 2009-ig a Vogtlandbahn próbálkozott, de a közlekedtetés magas díjai miatt ők is feladták.


Új vonallal bővülhet az LA Metro


Los Angeles, Kalifornia | Amerikai Egyesült Államok – A Los Angeles és környékének tömegközlekedését lebonyolító Los Angeles Metro igazgatótanácsa megszavazta egy új villamosvonal építését Van Nuys Station és Sylmar/San Fernando állomások között, mely déli végpontján a Metro vonalhálózatához, északon pedig a Metrolink elővárosi vasútvonalának San Fernando állomásához csatlakozik majd. A közel 16 kilométeres vonalon 14 állomást létesítenek, a menetidő pedig 31 perc körül alakul majd. A helyi szóhasználatban light rail kategória alatt épülő vonal alternatívája egy zárt buszút, azaz BRT-korridor (Bus Rapid Transit) lett volna, ám a Metro szakembereinek megítélése szerint a San Fernando völgyben a tömegközlekedési igények várható növekedését hosszú távon csak kötött pályás eszközzel tudják kielégíteni - emellett az is fontos szempont, hogy Los Angeles központjától már jelentős távolságra épülő vonalról beszélünk, így a nagyobb átlagsebesség, így gyorsabb belvárosi kapcsolat lehetőségét is inkább a villamos biztosíthatja. A helyi lakosok is egyértelműen a kötött pálya mellett kardoskodtak - ne feledjük, amerikai viszonylatban Kalifornia még valamelyest környezettudatosnak számít (legalábbis a szavak szintjén).
Az új vonal építését 2021-2022 környékén kezdik, a várható befejezés időpontja 2027. A beruházás része a Metro 2028-ig terjedő stratégiájának, melyben 28 komolyabb fejlesztés szerepel - mindez a 2028-as Nyári Olimpiához kapcsolódóan. Az 1,3 milliárd dolláros projekt finanszírozása helyi szokás szerint részben célzott és általános felhasználású szövetségi közlekedésfejlesztési forrásból, részben pedig tagállami forrásokból és az üzemanyagok és gépjármű-regisztrációs díjak árába beépített céladóból történik.


Teljesen alacsonypadlós a trolibuszállomány


Chomutov, Jírkov | Csehország – Természetesen nem Budapestről van szó, hanem az észak-bohémiai DPCHJ (Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova) kiadása alakul így. Az eddig egyetlen kocsi kivételével csak Škoda 15Tr-rel szolgálatató cég még 2017-ben határozta el, hogy megújítja flottáját – alternatíva a városközi troliüzem felszámolása volt. A pályázatot kissé meglepő módon nem a SOR nyerte, hanem a (még) lengyel Solaris karosszálású Škoda 26Tr (szóló, 5 db) és 27Tr (csuklós, 10 db) típus került oda. A kocka Škoda trolik közül a 008-as pályaszűmú lett kijelölve nosztalgiajárati célokra.

A 011-es pályaszámú csuklós troli Jírkovban, a 340-es vonalon 2017 májusában. Nem sokkal korábban még a megszűnés rémképe volt a jövőkép a troliüzemnél
(fotó: Halász Péter)


Újraéledő vasúti közlekedés Boszniában


Bihać | Bosznia-Hercegovina – Majdnem három évtized után indult újra a villamos vontatás a Blatna–Bihács közötti 47 kilométeres vasútvonalon június végén. A balkáni háborúk során megsérült felsővezetéki rendszert 1,43 millió euróért állították helyre, a költségek nagy részét a szövetségi kormányzat, 18%-át pedig a vasúttársaság fedezte. A ŽFBH így a nyáron már naponta közlekedtethet közvetlen vonatokat Szarajevó és Bihács között. A vonalon amúgy Bihács és Novi Grad között 2014-ben szűnt meg a személyszállítás.
Arról egyelőre nincs hír, hogy Bihács és Knin között a Horvátország felé tartó vonalszakaszon lesz-e még valaha is vasúti forgalom.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.