2016. 12. 06.

Új motorvonatot rendel az ÖBB – a Bombardier a befutó

Meglepő döntést közölt december 5-én este az ÖBB: új motorvonatokat rendelnek, de a szállító nem az eddigi, évtizedes partner, a Siemens, hanem a Bombardier szállíthatja majd a Talent 3-as motorvonatokat.


A Bombardier az InnoTranson mutatta be a válogatott és a VR-szemüvegekhez hozzáférő közönségnek az új Talent-motorvonatokat. A harmadik generációs szerelvényekből azonban hamarosan elkészülhetnek az elsők, amelyek az osztrák síneket koptatják majd.
Úgy tűnik, hogy az ÖBB-nél ugyanis elhomályosodtak az emlékek, amelyek nem túlságosan pozitívak az első generációs Talent motorvonatok üzemével kapcsolatosan. A sok gyerekbetegséggel küzdő járművek azonban, úgy tűnik, lassanként beálltak a napi üzembe és komolyabb kifogás nem lehet az üzemkészségük kapcsán. Az ÖBB nemrégiben kiírt motorvonat-tenderén ezúttal – a szakma számára is meglepetést okozva – a Bombardier lett a befutó.

Az új motorvonatok látványterve
(grafika: Bombardier)

Az ÖBB egyelőre keretszerződést kötött a Bombardierrel, amelynek értelmében 75 és 100 méter hosszú, Talent 3-as szerelvények szállítására nyílik lehetőség, mindkét változatból 150-150 darabra tarthat igényt az osztrák vasút. A kontingensből egyelőre 21 vonatot hívtak le, amelyek várhatóan 2019 közepétől állnak forgalomba és elsősorban Vorarlberg tatomány közlekedését segítik majd.
A Bombardier a Talent 3-as motorvonatokat, ahogy a bevezetőben is említettük, a 2016-os InnoTrans szakkiállításon mutatta be a közönségnek. A járművek a Talent 2-esekkel szerzett tapasztalatok nyomán születtek, az alapokat nem elhagyva, de korszerű hajtási megoldásokat kínálva. Ezek között kiemelkedő a felsővezeték nélküli üzem lehetősége.
A döntés azért is meglepő, mert az elmúlt közel két évtized során a Siemensszel nagyon jól együtt tudott működni az ÖBB: ők fejlesztették a Taurus-mozdonycsaládot és a Herkules-gépeket is. Sőt, legutóbb száz CityJet-motorvonatot is szállított az ÖBB-nek a Siemens. A Bombardierrel azonban kevésbé jó az ÖBB viszonya: 2005-től állították forgalomba túlnyomórészt Salzburg térségében a háromrészes, majd országszerte, de főleg a keleti területeken a négy részes motorvonatokat – utóbbiakból egy és kétáramrendszerű is készült. Ez utóbbi flottából kapott a MÁV (és később a MÁV-START) tíz darabot, miután a vonatokat az ÖBB különféle problémákra hivatkozva nem vette át. A háromrészes vonatokból (4023 sorozat) 11 darabot vettek; a négyrészes, csak 15 kV 16,7 Hz-es váltóáramra alkalmas járművekből (4024 sorozat) 140 szerelvény áll rendelkezésre. A fentieken túlmenően 25 kV 50 Hz-ről is üzemelni képes vonatokból végül 37 darabot vett állományba az ÖBB. A mostani döntés azért is meglepő, mert az eddig az ÖBB-t szorosan követő GYSEV osztrák üzletága is csatlakozott a megrendelésekhez, ilyen a CityJet-Ventus duó; kérdés, hogy vajon a Talent 3-asokból vásárol-e majd az osztrák-magyar régiós vasúttársaság is?

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.