2021. 01. 30.

Hétvégi gyors – 2021. január 23-30.

Fúzió a vasúti járműpiacon. Tiszta üzemű buszokat vesznek Európában. Felfrissülő Škoda villamosok Sziléziában. Mozdonybúcsú az SOB-nál. Javuló átszállás Prágában. Állomásátépítés Lausanne-ban. Škoda trolik Morvaországnak. DB-s KISS-ek Svájcban.



Hivatalosan is együtt


Párizs / Berlin | Franciaország / Németország – Hivatalosan is felvásárolta az Alstom a Bombardier Transportationt, ezáltal 70 ország 75 ezer dolgozójának munkáltatójává vált. A következő időszakban a párhuzamok felszámolása és a szinergiák kihasználása lesz a fő feladat, erről a folyamatról nem tesz említést a kiadott sajtóanyag. Annyi viszont biztos, hogy Montréalban egy új központot nyitnak és megtartják az európai fejlesztőközpontokat is.


Hidrogénnel a magasba


Aberdeen | Skócia, Egyesült Királyság – Elindult az első nagyobb darabszámú – egészen konkrétan 15 buszos – flotta, amelyik csak hidrogént használ üzemanyagként a skóciai Aberdeen városában. A First Group által üzemeltetett, az észak-írországi Wrightbus által épített járműveket a 19-es vonalon kell keresni. A buszok 60 ülőhellyel rendelkeznek és majdnem hangtalanul közlekednek városi környezetben, miközben kilométerenként 1 kilogrammnyi CO2-t „spórolnak” meg a városnak, ahol 2015 óta vannak üzemanyagcellás kommunális járművek.

Tiszta üzemű buszokkal a városi zajszint is csökkenthető
(fotók: Michal Wachucik / Abermedia)


Alakulnak a Škodák


Wrocław [Breslau, Boroszló] | LengyelországNyár végén döntöttek a sziléziai városban a villamosaik korszerűsítéséről, az első pedig már a héten új arculatával mutatkozott a város polgármesterének bejegyzésében. Az eddigiektől eltérővé átalakított külső után a beltér átalakítása és klimatizálása van soron.



Csuklós trolik Brnoba


Brno | Csehország – Ha már Škoda: mindenki nagyon meglepődött, amikor a Brno helyi közlekedési társasága (DPMB) bejelentette, hogy a 40 csuklós trolibuszra kiírt tendert a Škoda nyerte, a 27Tr (felénk ismertebb nevén Solaris Trollino 18) típussal. A 478 millió cseh koronás (bő 6,5 milliárd forintos) beszerzés az elkövetkezendő 2 évben érkezik a városba, ezzel kiváltva a régebbi Škoda 15Tr, 22Tr és 25Tr trolikat is. Az új csuklós járművek a 25-ös, 26-os és 37-es vonalakon várhatóak majd. De természetesen nem ez az egyetlen trolibuszos tender ami fut(ott), hiszen várnak még 45 szóló trolit is. Erre egyelőre 3 pályázó van: a Škoda, a SOR és az ukrán Bogdan.


Változnak a feltételek


Brüsszel | Belgium – 970 helyett már csak 200 elektromos buszt szerezne be a De Lijn, a flamand közlekedési szolgáltató. Viszont a feltételek között szerepelt a legalább 150 megrendelt példányra szóló kitétel, aminek a Van Hool nem felelt meg, pedig szinte csak hibrid vagy hidrogénes buszt építettek az elmúlt években. Emiatt a „hiba” miatt csak a korábbi Jonckheere-gyárat üzemeltető holland VDL csoport indulhatott volna eredményesen a beszerzésen, akik az elmúlt 2 évben már 1000 tisztán elektromos buszt átadtak.


Már jármű is van a régi-új hálózatra


München | Németország – Októberben nyerte el a DB Regio a Netz Donau-Isar üzemeltetési jogát 2024 és 2036 közötti időtartamra. A München–Landshut–Passau és a München–Landshut–Regensburg vonalakat tartalmazó hálózatra a Siemens szállíthatja a járműveket: 25 négyrészes Desiro HC 350+20 és 6 szintén négyrészes Mireo 250+14 ülőhellyel érkezik majd a DB-s vállalati arculat szerint fényezve. 76 centiméteres vagy alacsonyabb peronok mellett teljesen akadálymentes beszállást kínálnak majd a járművek, amikben a korszerű mobilhálózatok frekvenciáit átengedő ablakok és díjmentes WLAN is lesz. Tervezetten a szerződés kezdetére, a 2024 decemberi menetrendváltásra érkeznek majd meg a járművek.

A Siemens lesz hamarosan a német piac egyetlen motorvonat-szállítója?
(grafika: Deutsche Bahn AG)

A 2. Stammstrecke 2028-as átadása után ilyen lesz a hálózat
(grafika: Bayerische Eisenbahngesellschaft)


Négy eladva, van még kettő


Herisau | Svájc – Az SOB a nagy járműflotta-megújítását követően kiárusítja a régebbi gördülőállományát. Így került több ex-Voraplen Express kocsi a MÁV Rail Tours kötelékébe is. Most a mozdonyokon van a sor, egész konkrétan az Re 456-os sorozat hat tagjáról. Ezek a mozdonyok a Traversók érkezéséig szendvicsüzemben jártak a VAE vonatokkal St. Gallen és Luzern között, most már azonban nincs rájuk szüksége a Südostbahnnak. A hatból négyet már el is adtak, kettőt (091 és 092) a zürichi SZU (Sihltal Zürich Uetliberg Bahn) vett meg, ahol már közlekednek ilyen típusú gépek így van szakértelem hozzá. Ezek a gépek idő közben már meg is érkeztek az SZU-hoz ahol megkezdik majd az átalakításukat, hogy azonosak legyenek a saját mozdonyaikkal. Másik kettőt pedig (094 és 095) a Depot und Schienenfahrzeuge Koblenz (DSF) nevű egyesület vásárolt meg. Itt az egyik mozdonyt múzeumi jellegű megőrzésre tervezik és más munkálatok mellett az eredeti, Bodensee-Toggenburg-Bahn színeire való visszafényezés is tervben van, míg a másik csak az alkatrészdonor szerepét tölti majd be. Ez a két gép jelenleg az OeBB-nél kerül tárolásra Balsthal állomáson a későbbi felújításig.


Az első négy mozdony elszállítása előtt az SOB-s dolgozók még gyorsan összehoztak egy együttállást az összes südostbahnos Re 456-ossal Herisauban

A maradék két mozdony még az SOB tulajdonában van és várja az esetleges vevőket. Jó állapotú svájci mozdonyt valaki?


Tíz év állomásfelújítás


Lausanne | Svájc – A Genfi-tó partján a vasút soha nem látott népszerűségnek örvend, az utasszámok (koronamentes években) évről évre egyre csak nőnek. Az SBB persze örömmel látja a fejlődést és a kantonokkal közösen folyamatosan dolgozik a kapacitás növelésén. Mostanra azonban elérkezett az a pont, hogy már komoly infrastrukturális beruházások is kellenek ahhoz, hogy az utazóközönséget ki lehessen szolgálni. Lausanne ennek egyik központi eleme lesz, hiszen itt találjuk Svájc hatodik legforgalmasabb állomását, átlagosan napi majd' 100 ezer utassal. Ezeknek az igényeknek azonban az évszázados múlttal rendelkező állomás egyre kevésbé tud megfelelni, az aluljárók és a peronok szűkek, a hétköznapi csúcsidőben egyértelműen a tervezett kapacitásukon túl vannak, az akadálymentes megközelítés sem megoldott minden peronon és ezek hossza nem elég a 400 méteres vonatok fogadására.

A keskeny, rövid és alacsony peronok mennek, a perontető megmarad Lausanne állomáson, mégha utóbbit kicsit arrébb is kell tolni, hogy elférjen minden a tervek szerint.
(fotó: Berky Dénes)

Az SBB az állomás átépítésére beadott terveit nemrég az állam jóváhagyta, így a tervek szerint még idén nyáron megkezdődnek az építési munkálatok, amelyek egészen 2031-ig eltartanak majd. A tíz éves időtartamra azért van szükség, hogy a forgalomat közben ne kelljen teljesen leállítani, még ha emiatt menetrendi módosításokra szükség is lesz. Az összesen 1300 millió svájci frankra becsült beruházás keretében 420 méteres, az eddigieknél szélesebb peronokat építenek, amelyeket három új, 17-19 méter széles aluljárón át lehet majd megközelíteni, természetesen akadálymentesen is. A hírek szerint az eredeti, több mint 100 éves perontető megmarad, de a megfelelő vágányhálózat kialakítása érdekében néhány méterrel el kell mozdítani a mai helyéről.


A KISS hazatér


Stuttgart / Zürich | Németország / Svájc – A DB és az SBB évek óta szeretné bevezetni az órás ütemes közlekedést Stuttgart és Zürich között, ahol jelenleg csak kétóránként van közvetlen vonat, minden második órában egy átszállásra kényszerülnek az utasok Singenben. A késlekedés elsődleges oka a vasúti körökben egyre inkább közutálatnak örvendő Bombardier járművek, hiszen itt a DB szeretett volna a TRAXX-ok által tolt-vont IC2-es szerelvényeivel villantani, ez azonban a járművek elégtelen üzembiztossága miatt meghiúsult. A mostani ígéretek szerint az idei, 2021 decemberében esedékes menetrendváltástól a németek végre ismét üzembe tudják majd állítani az IC2-es ingavonatokat és ha minden jól megy, a svájci engedélyeket is megszerzik majd, azonban hosszú távon nem ezzel a típussal tervezik megoldani az órás ütemet.

A választás a Bombardier szerelvényei helyett a DB által az osztrák WESTbahntól nemrég megvett KISS-ekre esett, hiszen ezekhez Svájcban még jobban is értenek, mint Németországban. Így végül, jó nagy kerülővel az eredetileg Bécs és Salzburg között, de svájci felségjelzéssel a WESTbahn neve alatt közlekedő motorvonatok terv szerint a 2022-es menetrendváltástól visszajuthatnak Svájcba a Zürich és Stuttgart között közlekedő IC-k képében.


Új kijárat, jobb kapcsolat


Prága | Csehország – Jelenleg a legkevésbé sem szívderítő keretek között lehet az átszállást lebonyolítani Praha-Bubny vasútállomás és a C metró Vltavská állomása között Prágában. A Negrelli-viadukt építése alatt ugyan volt egy közelebbi megállóhely (Praha-Bubny Vltavská), de mióta ismét átjárnak a vonatok a Moldva túlpartjára, ismét bonyolultabb lett az átszállás. Ez változhat, a metróból ugyanis épül kijárat a vasútállomáshoz közelebb lévő végén is. Ezzel a Kladno felől érkező utasok jutnának határozottan jobb metrókapcsolathoz, amely az A és B vonalakhoz már eddig is adott volt. Természetesen önmagában nem ez fogja majd vonzóvá tenni a Středočeský Kraj és az ország fővárosa közötti vasúti kapcsolatot, ahhoz kelleni fog a kétvágányú, akár 130 km/h sebességgel járható pálya is.


Már a dilikörön is volt a próba-Vectron


Velím | Csehország – Használatba vette a december végén érkezett első saját tulajdonú Siemens Vectron mozdonyát a České dráhy. A 193 902-es pályaszámú járművet azonban nem csak próbafutások céljából küldék el a Velímben található pályára. Az gépidő 80 %-ában a ČD vonatainak élén, a maradék időszakban a Velím mellett található tesztpályán rója köreit, ahol az összes, a mozdony által ismert feszültségen, így 1500 V-on is ki tudták próbálni. Utóbbi elméletileg akár a napi forgalomban is hasznos lehetne, hiszen Tábor és Bechyně között található így villamosított vasútvonal Csehországban. Gyakorlatban azonban a forgalmi igények és a legnagyobb alkalmazható tengelyterhelés miatt nem valószínű az ottani alkalmazása. A mozdonyok legnagyobb engedélyezett sebessége 200 km/h, de a próbapályán 210-ig is felgyorsíthattak vele. A ČD nem közölte még, hogy mely vonatok élén láthatjuk az új mozdonyt és erre nem is tennénk semmilyen jóslatot ugyanis a gép rendelkezik papírokkal Csehországon kívül a Szlovákiában, Lengyelországban, Németországban, Ausztriában és Magyarországon való közlekedéshez is, úgyhogy bárhol, bármikor felbukkanhat.


Portugál-japán gázos


Wiesbaden | NémetországA múlt héten Frankfurtban tesztelés alá vett portugál Caetano H2.City Gold nyerte a Wiesbaden közlekedési cége által kiírt pályázatot. Összesen 10 buszt vesznek ez év második felében történő szállítással, amihez az EU JIVE nevű projektje keretében 1,95 millió és a közlekdedési minisztérium részéről 1,685 millió euró támogatással járult hozzá. A főleg az MAN-nel együttműködő karosszáló ebben az esetben a japán Toyota üzemanyagcellás rendszerét használja, aminek a 60 kWh-s teljesítménye a 44 kWh-s akkumulátorokat tölti, ezáltal 400 km feletti hatótávval rendelkezik.

Tavasszal még csak a töltőállomás volt kész, majd kölcsönzött buszokkal vették föl a hidrogénes üzemet, de hamarosan saját járműveik is lesznek
(fotó: ESWE)

Emellett az ESWE a héten hirdetett pályázatot, amin további 140 elektromos-hidrogénes hibrid buszt is beszerezne 2022 tavasza és nyara közötti szállítási kezdődátummal.

Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.