2019. 07. 23.

Kérem, folytassa Németországban!

Márciusban már írtunk róla, hogy különböző problémák miatt miként próbál menekülni a WESTBahn a jövőbe. Akkori elmélkedésünkben már felvázoltunk egy lehetséges forgatókönyvet, ami valósággá is vált.




A Deutsche Bahn másfél éve beharangozta, hogy Berlin és Rostock között távolsági vonatokat is forgalomba állít, de ha az udvari beszállító Bombardierre kéne várni, akkor csak éveket késve lenne szerelvény. Viszont gondoltak egy merészet a Potsdamer Platz 2 számban és átmeneti megoldásként inkább használt járműveket vetnek majd be a korábbi tervekhez képest csak hónapokban mérhető csúszással.

A június 22-én délben a két fél által közösen kiadott közleményben leírtak szerint a WESTBahn összes jelenlegi járművét megvásárolja a DB Fernverkehr, majd a beltér átalakítása, az arculathoz illesztés és a járműszemélyzetek átképzése után tavasszal forgalomba is állhatnak a régi-új motorvonatok. Amíg a KISS-ek átesnek az IC2-vé váláson, addig hagyományos szerelvényeket állít be a DB az új Drezda–Berlin–Rostock vonalra.

Jelenleg még a WESTBahn arculatának megfelelő a beltér, de ez hamarosan változni fog

Az évek óta hiányos darabszámban és az eredetileg tervezett 189 km/h helyett csak 160 km/h-val futó IC2-k között jól fog mutatni a volt WESTBahnos KISS. A beltér szín- és anyaghasználata megfelel a DB Fernverkehr többi típusának
(fotók: Adorján Péter)

Legelőször a WESTBahn által 2017-ben vásárolt 9 négyrészes egység (KISS 2) kerül a piros vonal másik oldalára a decemberi menetrendváltáskor, ezzel párhuzamosan megszűnik a Bécs, Sankt Pölten és Salzburg között a 2017/18-as menetrendváltással bevezetett 30 perces ütem. A 2011-es gyártású hatrészes darabok (KISS 1) egy későbbi ütemben kerülnek majd a DB tulajdonába, amikor a WESTBahn által a Stadlertől 292 millió euróért beszerezni kívánt 15 új KISS 3 motorvonat 2021-ben megérkezik. Az új járművekkel szeretnék visszaállítani a fél órás ütemet. Korábban szó volt kínai gyártmányú szerelvények beszerzéséről is, de a DB által kínált magas vételárnak köszönhetően az osztrák cég képes lesz ismét a jól bevált svájci gyártótól bevásárolni.

Peter Haselsteiner, a WESTBahn tulajdonosa a sajtótájékoztatón kiemelte, hogy a piacra lépés óta 80-100 millió eurós veszteséget sikerült felhalmozni, amit részben az ÖBB-csoport – az Európai Bíróság által is elítélt – piaci liberalizációt hátráltató hozzáállása okozott. Ludwig Schleritzko, Alsó-Ausztria mobilitásért felelős tartományi tanácsosa szerint a döntés hátrányosan érinti a tartomány lakosságát, a tartományi közösségi közlekedés megrendelője, a VOR pedig egyelőre vizsgálja a Weststreckén kialakítható menetrendi kínálatot.

A komolyabb veszteség azonban még nem magyarázza a mostani lépés mögötti mozgatórugókat. Iparági források szerint a WESTBahn DB-vel kötött mostani üzletében a 17 szerelvényt nagyjából annyiért tudja eladni, amennyiből a Stadlertől 15 újat tudnak beszerezni vagy lízingelni. Ez főleg azért lehetséges, mert a DB-nek a már említett szállítási késedelmek miatt igencsak sürgős lett a dolog, illetve azért, mert a WESTBahn hajlandó szinte azonnal átadni a szerelvényeket. Ez utóbbi vezet ahhoz, hogy a mindössze két éve bevezetett és jól működő félórás ütemet vissza kell csavarni egy órásra. De nem ez lesz a legnagyobb veszteség, hanem az emiatt várható utasvesztés.

A WESTBahn egyik új, négyrészes KISS szerelvénye a 2017/2018-as menetrend első napján. Ekkor jártak először a kék vonatok a bécsi Stammstreckén át Praterstern felé. Ez a kapcsolat most ismét megszűnni látszik.
(fotó: Berky Dénes)

A Praterstern felé bevezetett félórás ütemmel a cég 150%-os utasszám-növekedést remélt, amiből forrásaink szerint csak nagyjából 130% jött össze, de a Westbahnhof felől Praterstern elvitt jó sok utast, így ez a most megint megszűnő irány sokukat visszaviheti az ÖBB-hez vagy a közútra. Hogy a magánvasúti cég ezeket az utasokat vissza tudja-e szerezni két év kihagyás után, azt majd meglátjuk.

Ezen felül a WESTBahn a saját dolgozóival is könnyen kerülhet feszült helyzetbe. A szituáció ugyanis nem egyszerű, két évre kéne sokkal több embernek munkát találni, mint amennyi előre láthatóan a cégen belül marad. A mozdonyvezetőket még csak-csak bérbe lehet adni a meglehetősen nagy munkaerő-hiánnyal küzdő piacon, de a vonatkísérőkkel már nem ilyen egyszerű a helyzet. A cég persze senkit nem akar elbocsátani, hiszen akkor meg két év múlva kerülnének ismét nehéz helyzetbe, de biztos lesznek így is felmondások.

Adorján Péter, Berky Dénes

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.