2019. 07. 12.

Hétvégi gyors – 2019. július 6-12.

Távolsági FLIRT-et rendelt a PKP InterCity; Milanó pedig úgy villamosokat vásárol a svájciaktól. EU-s forrásokból fejlesztik a vasutat Szlovákiában. Támogatási szerződés szerint akár már 2025-re újraindulhat a Siemensbahn.


Távolsági FLIRT-ek a PKP InterCity-nek


Varsó | Lengyelország – Újabb távolsági forgalomra alkalmassá tett FLIRT-motorvonatokat rendelt a lengyel személyszállító vasút, a PKP InterCity. A Stadler Raillel kötött szerződés szerint tizenkét, egyenként nyolc részes, 160 km/h-ra alkalmas motorvonatot állíthatnak forgalomba a közeljövőben. A vonatoka a Szczecin–Lublin, a Szczecin–Krakkó és a Krakkó–Lublin viszonylaton állnak majd forgalomba. A valamivel több, mint 1 milliárd złotyért cserében 18 hónap múlva kell forgalomba állítani az első motorvonatot, amelyek karbantartását is vállalta a gyártó 15 esztendeig.
A PKP InterCity flottájában a típus nem ismeretlen: 2013-ban már szállított nekik 20, egyenként nyolcrészes motorvonatot (gyakorlatilag két összeforgatott négyrészes egység) a Stadler Rail és az ED160-as motorvonatok láthatóan megbízhatóan üzemelnek a lengyel vasútnál.

Távolsági FLIRT Varsó Wschodnia pályaudvaron, Bydgoszcz-ba tartó IC szerelvényeként; a MÁV-START is kacérkodott egy időben a távolsági kivitelű FLIRT-motorkocsik beszerzésével, de maradt helyette a festékes tuning és IC+ nevű folytatásos teleregény



Uniós forrásból fejlődik a Zsolna–Puhó vasútvonal


Zsolna | Szlovákia – Újabb szlovákiai vasúti szakaszt újítanak fel az EU támogatásával. Az unió Kohéziós Alapjának terhére 285,5 millió euró jut a Zsolna és Puhó közötti vasúti szakasz korszerűsítésére. A belföldi forgalom mellett ezen a részen a nemzetközi, elsősorban a Csehország és Lengyelország felé irányuló forgalom is erős. A felújítás után a vonatok akár 160 km/h-val is közlekedhetnek ezen a szakaszon; két alagút és három nagyobb híd (át)építése is a projekt része, amelynek 2021-ig kell elkészülnie. Az EU szerint a beruházás segíti a térség környezetszennyezésének mérsékletét, valamint gyorsíthatja a vasúti közlekedést a környéken.


Támogatási szerződésben biztosított a Siemensbahn jövője


Berlin | Németország – Támogatási szerződést kötött a Deutsche Bahn és Berlin városa az 1980 óta felhagyott S-Bahn-vonal, a Siemensbahn felújítására. A projekt számos esetben előkerült már – mi magunk 2016-ban és 2018-ban is szóltunk róla –, de eddig mindig el is tűnt a színről rövid idő után, most viszont úgy tűnik, hosszabb ideig maradhat beszédtéma a projekt. Az előzetes becslések szerint a gartenfeldi szárnyvonal felújítása 2,3 millió euróba kerülne.
A 4,5 kilométer hosszú kétvágányú vasúti pályán 1980, a DR nagy nyugat-berlini járatritkítása óta nincs forgalom, az 1990-es években a vonalat a hálózatba bekötő vágányokat is elbontották a Hauptbahnhof és a csatlakozó vasútvonalak építése során, ekkor bontották el végleg a Spree feletti vasúti hidat is. A felmérések szerint a folyó feletti híd mellett a Wernerweg feletti viadukt mintegy 150 méteres szakaszát is teljesen újjá kell építeni, azonban a Siemensstadt és a Wernerweg állomás kifejezetten jó állapotban maradt fenn.
A vasútvonal újjáépítése legutóbb akkor került elő, amikor a Siemens tavaly novemberben jelentette be, hogy a berlini telephelyén mintegy 600 millió eurós fejlesztést tervez a közeljövőben, amely új kutató és fejlesztő részlegeket, valamint különféle startup cégeknek helyet és támogatást adó terület kiépítését jelenti majd.
A város reményei szerint akár már 2025-ben közlekedhetnek a szárnyvonalon vonatok – ám azért a város eddigi gyorsvasúti és egyéb fejlesztéseit elnézve ezt a céldátumot erős fenntartással célszerű kezelni.


Retro hétvége az északi parton


Budapest | Magyarország – Bár a MÁV-START sok szempontból önmagában is retronak mondható (gondoljunk csak a még mindig szolgáló Bhv-kra vagy a „poznani heringesekre”), július 12-14. és augusztus 2-4. között „retro hétvégéket” tartanak az északi parti vasútvonalon a vasútbarátok nagy örömére. Az északi parton közlekedő gyorsvonatok némelyike igazán különleges összeállítással közlekedik majd, ezek között pedig szerepel majd a 224-es hatvani Púpos is; a zöld 219-es Púpos; 194-es csíkos Szergej (villamos fűtőkocsival, azaz Rezsóval „súlyosbítva”), illetve az északi parttól elválaszthatatlan Nohab is felbukkan majd a mai vagy éppen retro festésű szerelvények élén. Részletek a MÁV-csoport honlapján érhetők el a közszolgáltatás keretében közlekedő vonatokról, azok összeállításáról és a gépekről.


Alapáras a peronhasználat


Bécs/Luxembourg | Ausztria/Luxemburg – Az Európai Bíróság (EB) a héten hozott ítéletet az ÖBB-Infrastruktur AG és a WESTbahn Management GmbH közötti jogvitában, amelynek a legfontosabb pontja az állomási peronok használatának díja volt. Az EB elé a Schienen-Control Kommission (az osztrák közlekedési versenyfelügyeleti hivatal) tavaly márciusban terjesztette be C‑210/18 ügyszámon előzetes döntéshozatalra. Az EB az eljárás során megállapította, hogy a 2012/34/EU irányelv rendelkezései alapján jogellenes az ÖBB-Infrastruktur azon gyakorlata, hogy az állomáshasználati mellett peronhasználati díjat is kiszámláz, amennyiben a szolgálati helyen történt megállás utascserével is jár. Az irányelv értelmében a vasúti infrastruktúra használata része a minimális szolgáltatási csomagnak, amibe beletartozik a pálya és a kiszolgálólétesítmények hátrányos megkülönböztetéstől mentes használatának biztosítása. Az ügy ezzel visszakerült nemzeti szintre, ahol majd a két fél jogászai a visszafizetendő díjak mértékéről kell egyezségre jussanak.


Nyaraljon a DB-vel!


Berlin | Németország – A Deutsche Bahn is kijött a saját Sommerticket nevű ajánlatával. A június 26. és augusztus 15. között megvásárolható jegy 4 egyirányú utazásra biztosít lehetőséget Németország teljes területén, amenyiben legalább egy távolsági vonatot használunk utunk során. A távolsági vonatig és utána használható a DB és az egyéb szolgáltatók regionális kínálata is. A másodosztályra szóló verziót 18 év alatt 79,60 €, 27 éves korig 99,60 €, az első osztályú verziót 179,60 € ellenében vásárolhatjuk meg bármilyen szokásos módon, felhasználni pedig szeptember 27-ig tudjuk a névre szóló jegyet. Helybiztosítást és vonathoz kötést alapvetően nem tartalmaz, de az IC Bus esetében a helyfoglalás kötelező.
Azonos feltételekkel létezik 65 év fölött is a jegy, másodosztályra 139,60 €, első osztályra 179,60 € ellenében juthatunk hozzá.


Vendégmunkás Bajorországban


Augsburg | Németország – A nyári szünet idejére a Braunschweig környéki enno-hálózat egyik motorvonata Neumarkt és Plattling között közlekedik az agilis kezelésében. Ugyan az okokról nem tudni, de a két cég tulajdonosi szerkezetét feltúrva egy közös ponthoz, a múlt héten önállósodott BeNEX-hez jutunk.


Braunschweigből jöttem, mesterségem címere...


80 Stadler TRAMLINK Milánóba


Milánó | Olaszország – A 100 éves villamosairól híres olasz metropolisz a flotta frissítése mellett döntött. A helyi közlekedési hálózat üzemeltetője (ATM, Azienda Transporti Milanesi) összesen 80 darab új villamost szeretne, amelyre közbeszerzési pályázatot írtak ki. Ennek győzteseként került ki a Stadler a TRAMLINK-kel, azonban a tényleges szerződéskötés csak a fellebbezési határidő után következhet. Milánó első körben 30 kocsit hívna le, a továbbiakat opcióként meghagyva. A teljes flotta leszálltására a végső nyertesnek 6 éve lesz.

A 90 éves villamosok ugyan nagyon szórakoztatóak, de a kor elvárásainak már messze nem felelnek meg
(fotó: Berky Dénes)

Milánó villamoshálózata fontos része a nagyváros közlekedési rendszerének, összesen 182 kilométer vonalon 17 viszonylat üzemel. A felsővezetékrendszer 600V-os, míg a nyomtáv meglehetősen egyedi, 1445 milliméteres. A turisták által is közkedvelt közlekedési eszköz különlegessége a járműállományban keresendő, hiszen ennek nagy részét még mindig az 1927 és 1930 között épült 1500-as sorozat alkotja. A folyamatosan növekvő utasszámok és a modern kor elvárásai azonban lassan itt is győzedelmeskednek és a 2000-es években már száznál is több modern kocsit szereztek be. Ezen trend folytatása a mostani megrendelés is.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter

1 megjegyzés:

  1. Mondjuk azt nem értem, a most futó PKP-FLIRT vonatoknál miért van az a beszállóterek és az ajtó között lépcső...

    https://youtu.be/mdU15u_ec-M?t=63

    (Videón 1 percnél látható)

    Ennek így nem sok értelme...

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon általában előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését jogát fenntartjuk. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.