2018. 11. 29.

Van jövője a Siemensbahnnak?

Mindenképpen van annál jobb találkozó, mint amikor egy évtizedek óta üzemen kívül lévő vasútvonalat járnak be. A Deutsche Bahn berlini megbízottja, Alexander Kaczmarek azonban a sajtó képviselőivel együtt járta be az 1980 óta szünetelő forgalmú Siemensbahnt.





Harmincnyolc éve közlekedtek utoljára vonatok a berlini Siemensbahnon. A Deutsche Reichsbahn 1980-ban állította le a forgalmat a Jungfernheide és Gartenstadt közötti vasútvonalon. A vasútvonal nagy része azóta az enyészeté, nem foglalkoznak a magasvezetésű vasútvonallal. Ráadásul a Berlin–Hamburg nagysebességű pálya építése során a jungfernheidei csatlakozó szakaszokat és a Spree feletti hidat is elbontották. Az utóbbi időben azonban egyre többször felmerül, hogy reaktiválni kéne az amúgy relatíve jó állapotú vonalat, ám ezt a DB AG saját maga nem szeretné megtenni, érhető módon nem szeretnék egyedül állni a számlát.

A Siemensbahn egyelőre felhagyott nyomvonala a Siemensstadtban
(térkép: OpenStreetMap)
A Siemensbahn vonalát a német cégóriás saját finanszírozásban építette meg 1927-1929 között. A Jungfernheide és Gartenstadt közötti 4,5 kilométer hosszú, jobbára magasvezetésű vonal fő célja a gyári munkások szállítása volt: a csúcsidőszakokban az S-Bahn-szerelvények öt percenként indultak a 17 ezer alkalmazottat foglalkoztató gyár felé. A II. Világháború után azonban és főleg 1961 után már alig utaztak a vonalon, a DR 1980-as megszorítócsomagjának keretében hagyta fel a forgalmat és azóta sem indult újra a vonatközlekedés.
Sajnos nincs hangja ennek az 1974-ben, a Siemensbahnról készült videónak

Most úgy tűnik, hogy sok próbálkozás után talán valóban nekifoghatnak a vonal felújításának: a Siemens ugyanis a róla elnevezett városrészben (ahol egykoron a legnagyobb berlini telephelyük is volt) mintegy 600 millió eurós beruházásra készül, aminek keretében a „Jövő városa” nevű kutatóközpontot is életre hívnák. Az új városrész azonban megfelelő közlekedést is igényel, ehhez pedig kiváló alap a valamikor vasútvonal, amellyel közvetlen kötöttpályás kapcsolat létesülhet a belváros és a távolsági vonatok is elérhetővé válnak majd.

A Berliner Zeitung videója a bejárásról

A helyszíni bejáráson Kaczmarek a sajtó képviselőnek bemutatta a viszonylag jó állapotban lévő Wernerwerk állomást és a kapcsolódó nyíltvonali szakaszokat. A műemléki védettséget élvező létesítményekhez azonban 38 éve csak a legszükségesebb mértékben nyúltak hozzá, ami azonban nem jelent mást, mint az állagmegőrzés minimális mértékét. Sajnos azonban a rongálások így is rendszeresek, az utóbbi időszakban különösen megszaporodtak a tűzesetek és illegális bontások is. Egy esetleges reaktiválás során ki kellene cserélni a perontetők tartószerkezetét, új peronokat kellene építeni, akadálymentesíteni kellene az állomásokat és új Spree-hidat kellene építeni, valamint megoldani a vonal csatlakozását a hálózat többi részéhez – idézi a fővasutast a Der Tagesspiegel. A DB AG egyelőre abban gondolkodik, hogy a vonalat a Ringbahnnal a korábbival ellentétes irányban kötnék be, azaz a vonatok Jungfernheide helyett a Westend állomás felől érkeznének majd, itt még hely is lesz a plusz vonatoknak – ellentétben Jungfernheide állomással, ahol ma már nincs lehetőség erre.
A legoptimistább becslések szerint, ha most meg tudnának állapodni a finanszírozásról, négy-hat év biztosan szükséges lenne a vasúti forgalom beindításáig tartó felújításokhoz.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.