2025. 05. 24.

Hétvégi gyors – 2025. május 12-24.

Túladnának Esmeraldán a csehek. Használt kocsikat kínál a DB – de vajon kinek? A BKK-nál nincs fék a kommentvonaton. Ex-Westbahn-ex-DB KISS jön az ÖBB-hez. Svájci és svéd különlegességeket készíthet a Stadler. Újabb trolivonal került a BKK célkeresztjébe.


Esmeralda eladó


Prága | Csehország – A ČD eladásra kínálja az Esmeralda bevenevű motorkocsiját, amely jelenleg libeň-t járműtelepen található, üzemképtelen állapotban. Az Esmeralda, hivatalos nevén 812.613-8, 2001-ben készült a Pars Nova műhelyében, egy balesetet szenvedett 810-es sorozatú motorvonat átalakításával. Bár technológiai előfutára volt a későbbi 814-es RegioNova egységeknek, nem került sorozatgyártásra, így nem vált a vasúttársaság jellemző járművévé.
Az Esmeralda 2014 és 2018 között a Cyklohráček nevű családi kirándulóvonatban szolgált, de 2019-ben egy 714-es sorozatú mozdony váltotta fel, azóta pedig üzemen kívül helyezték. A vonat másik végén található Kasandra nevű vezérlőkocsi, amely alacsonypadlós kialakítása miatt továbbra is használatban van, bár már nem vezérlőkocsiként. A ČD úgy döntött, hogy Esmeralda nem alkalmas múzeumi megőrzésre, mivel egyedi prototípusként nem képviseli a vasúttársaság történelmi járműparkjának jellegzetes darabját. Ezért a járművet más, feleslegessé vált motorvonatokkal együtt értékesítésre kínálják. (MM)


Családbarát emeletes


Budapest | Magyarország – A hétvégi gyermeknaphoz kapcsolódóan bejelentette a MÁV-csoport, illetve annak celebje és influenszere vezérigazgatója, Hegyi Zsolt, hogy mind a negyven KISS motorvonat emeletén családos zónát alakítanak ki. A vonatokon egyenként hat darab összefüggő négyes páholyt, azaz 24 ülőhelyet jelölnek ki e célra, ahol – a közlemény szerint – „az sem olyan nagy baj, ha egy picit hangosabbak a gyerekek”. Ezen kívül pedig külön családi aloldalt is indítanak, ahol az ígéret szerint folyamatosan frissítik a KISS-ek fordulóit – egyébként a vonatkozó dokumentumokat, a SZVÖR-t titkosította a MÁV-csoport az ÉKM-mel közösen. A meghirdetett tervadatokat azért nem árt ellenőrizni, erre jó eszköz a Vagonweb felülete, ahol az önkéntesek gyűjtik a tényleges vonatösszeállításokat is, ami alapján látható, hogy a valóságban hogyan is alakultak az összeállítási tervek. (ST)

Arról persze ezúttal sincs szó, hogy a csendesebb környezetre vágyó vagy éppen a gyermekvisítástól mentes beszélgetésre igényt tartó utasok kegyeit miképpen keresi a MÁV-csoport, ahogy az sem nyilvánvaló, hogy a kedves szülők a vonat többi részén hogyan tartják majd kordában utódaikat és ezt hogyan segíti a vasúttársaság, csökkentve a konfliktushelyzeteket. Az is szokatlan, hogy a nemzetközi gyakorlattal ellentétben ilyen sok helyet jelölnek ki, hiszen a legtöbb esetben egy páholyosztás vagy egy fülke (6-8 ülőhely) a kisgyermekes terület, ahogy az kiderül a Vagonweb összeállításaiból is. Az már csak hab a tortán, hogy halandó utasként semmi közünk a vonatösszeállításokhoz, de persze ha családdal utazunk, akkor azért a KISS-eket mégis megmutatja a MÁV-csoport. Nem lenne egyszerűbb akkor ismét közölni a teljes SZVÖR-t? Mindenesetre addig is marad a Vagonweb és az azt szerkesztő önkéntesek munkája, ahol napi szinten megtalálhatjuk a valós összeállításokat is, ami alapján lehet tájékozódni a tervezett adatok teljesüléséről is. (ST)


Pulyka után személyeskedés, avagy kommentvonaton nincsen fék


Budapest | Magyarország – Úgy tűnik, hogy a BKV-t érintő felsővezetői botrányok után a BKK is a maga botránya után kutakodik. Bár 2024 elején Walter Katalin vágnivaló pulykákkal azonosította az utasokat (amiért úgy félig-meddig kért csak bocsánatot kicsit később és felajánlotta távozását), most a BKK nevében kommentelő munkatársnál tört el valami. Bár lehet, hogy van aki szerint viccesek a kicsit lekezelő és annál lazább válaszkommentek a gyermeknapi hangosbemondások posztjai alatt, összességében komoly baj az, hogy ilyesmire ragadtatta magát a BKK. Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom fővárosi képviselője és a területileg illetékes szakbizottság elnöke jelezte nemtetszését az ügyben és ezt az álláspontot mi is osztjuk: így sem kommentelővel, sem utassal nem beszélünk még a közösségi felületeken sem.


Az is kiemelendő, hogy bár elsőre roppant aranyosnak tűnik a gyermekek hangosbemondása, ez az információs csatorna fontos akadálymentességi követelményeknek is meg kell feleljen, hiszen egy látássérült számára esszenciális tartalmak hangzanak el már a megállónevekkel is, a cukiskodó gyermekbeszéd pedig minden, csak nem ennek a kritériumnak megfelelő, hiszen pont ezek az utasok egy megszokott, bevált hangot keresnek majd a gyermeknapi hétvégén. Az érzékenységére máskor olyannyira büszke BKK ezúttal is magasról tesz erre a szempontra (is).
Vitézy a kommentek miatti intézkedésre kérte Walter Katalint, a BKK csütörtökön kora este közleményben kért elnézést a történtekért, arról azonban egy szót sem ejtettek, hogy az akadálymentesítés szempontjait miért dobták ki és vajon továbbra is fenntartják-e a gyermeknapi hangok lejátszásának szükségességét. Arról sem esik szó, hogy személyi konzekvenciákat levonnak-e az ügy kapcsán. (ST)

Az ilyen jellegű hangosbemondások lehet, hogy végtelenül cukinak tűnnek azok számára, akik ezt kitalálják a marketinges szakterületen, azonban hosszú évek után már rém unalmas lépés és az utasok nagy része nem először kifogásolja ezt a gyermeknapi lépést a BKK-nál. A MÁV-csoport sem cseréli le a Mátyus Kati hangján szóló TTS-t vagy a Repkényi Dóra által mondott fedélzeti hangokat csak egy nap és csak a muri kedvéért, hanem keresnek más megoldásokat. Ráadásul nem csak a látássérültek számára támpont az egységes, mi több jól érthető hangosbemondás, hanem azok számára, akik idegenek Budapesten, netán a magyar nyelvet is csak felületesen ismerik és egy-egy megszokott, kiemelkedő kifejezést, hangot keresnek az utastájékoztatástban. Gondoljunk csak bele: pont ezt keressük mi is külföldön, amikor valahova utazunk: támpontot, segítséget. Ez az, amit most az erőltetett cukiskodásért a BKK lecserél, még ha csak egy hétvégére is. A jelenlegi helyzetben csak az ezzel járó költségek, az adatok cseréje is fontos lenne, hogy a kasszában maradjon – vajon legközelebb miért égeti majd a közpénzt a Walter Katalin által vezett BKK? Persze, tudjuk ki lesz megsértődve a szakbizottság következő ülésén, ha felkérdezik, ahogy azt is, hogy ki az, aki ragaszkodik a cégvezetői székéhez ezek után is, holott ez finoman fogalmazva is ezzel ellentétes lépésnek kellene bekövetkeznie részéről – mégpedig önként, hamár 2024-ben Karácsony Gergely főpolgármester mégis hivatalban tartotta a távozását felajánló cégvezetőt. (ST)


Használt német jöhet a MÁV-hoz?


Leipzig-Engelsdorf | Németország – A magyar sajtó a Világgazdaság finoman szólva is fantáziadús híradása nyomán már szinte kész tényként kezeli, hogy a MÁV Személyszállítási Zrt. használt német IC-kocsikkal erősítheti a flottáját. A hírt eredetileg a svájci bázisú info24 Facebook-oldal tette közzé, de az eredeti híradásban szó sincs arról, hogy a magyarok vennék meg az eladásra kínált 73 járművet.


A hír annyiban igaz, hogy az összesen 73, most a DB Gebrauchtzug oldalán eladásra kínált jármű mindegyike 200 km/h-s sebességre és nemzetközi forgalomra alkalmas. Viszont a helyzet az, hogy a cég oldalán eladni kívánt kocsikról szóló közlemény elég szűkszavú, viszont láthatóan gazdát keresnek a járműveknek, nincs még meg a vevő. Ami biztos, hogy a híradás alapján az alábbi szériákból kínálnak járműveket:
  • Avmmz106.1: felújított, 1. osztályú fülkés kocsi
  • Apmmz126.1: felújított, 1. osztályú termes kocsi
  • Bvmmsz187.5: felújított, 2. osztályú fülkés kocsi vonatkísérői fülkével
  • Bvmmsz187.7: felújított, 2. osztályú fülkés kocsi vonatkísérői fülkével
  • Bpmmz284.3: felújított, 2. osztályú termes kocsi
  • Bpmmz284.5: felújított, 2. osztályú termes kocsi

A sorozatok mindegyike a 2010-es években leginkább kényszerűségből felújított IC-kocsik sorába tartozik és leginkább a Berlin és Amszterdam között közlekedő IC-kben találkozhatunk még aktív társaikkal, míg az eladásra kínált példányokat jellemzően belföldi, hosszú távú járatokból váltották ki az emeletes IC2-szerelvények. A járművek összességében 35-40 éve koptatják már így is a síneket. Persze az is tény, hogy a MÁV-csoport számára valóságos hipertérugrással felérő színvonal-emelkedést jelentenének ezek a járművek, azonban magyarországi felbukkanásuk források hiányában finoman szólva is kétségesnek tűnik, állítják a személykocsis területet jól ismerő forrásaink. (HP)


Használt német jön az ÖBB-hez


Bécs | Ausztria – Néhány hónap időhúzás és sok pletyka után végre hivatalos: az ÖBB veszi meg a DB által eladásra kínált Stadler KISS motorvonatokat. Már idén januárban is ez a variáció tűnt a legvalószínűbbnek, mégis mostanáig tartott ennek a lefixálása. A nyolc hatrészes és kilenc négyrészes motorvonat természetesen nem újdonság Ausztriában, hiszen ezek a KISS-ek a Westbahnnál kezdték a pályafutásukat, innen kerültek aztán a DB-hez néhány évvel ezelőtt, az IC2-es vonatok szállítási problémáinak áthidalására. Most a DB ismét megválik a Stadler emeletesektől, a kis széria nem illik a DB flottastratégiájába, az ÖBB-nek meg égetően szüksége van rájuk. Mivel osztrák engedélyekkel már rendelkeznek, mitöbb eddig is a Stadler Westbahnhof melletti üzemében tartották őket karban, már idén ősztől forgalomba állhatnak majd a Weststreckén Bécs és Salzburg között. Itt az X nélküli lassú Railjeteket adják majd ki az addig még enyhén ráncfelvarrni tervezett vonatokat. Erre azért is van szükség, mert a korosodó eredeti Railjet szerelvényeket jelenleg alapos felújításnak vetik alá, ami miatt már most is jelentkeznek kapacitáshiányok. A hatrészes KISS-ek ráadásul a jelenleg bevetett Railjeteknél 20 százalékkal több ülőhelyet is kínálnak majd. A hosszú távú sorsuk azonban így sem ismert ezeknek a forró krumpliként dobált szerelvényeknek, hiszen az ÖBB-nek gyártott új Railjet KISS-ek is az engedélyeztetésnél tartanak már, 1-2 éven belül ezeket is üzembe állítják majd. Hogy akkor majd a régi KISS-eket megtartja-e a Bundesbahn vagy ismét a piacra kerülnek majd, azt egyelőre nehéz megmondani. (BD)

Az egyik szóban forgó KISS a bécsi főpályaudvaron, igényesen megphotoshopolt ÖBB logókkal. Kérdés, hogy ennyinél is marad-e majd az arculatváltás, vagy ezek a szerelvények is megkapják-e majd a Railjet-színeket.
(fotó: ÖBB)


Megint kiborult a ceruzás doboz


Budapest | Magyarország – Mozgalmas és eseménydús heteket tud maga mögött a BKK, ezúttal pedig egy visszalépést is elkövetett. A 75-ös trolibusszal már kipróbált és mérsékelt sikerek után újragondolt kísérletet folytatják, de ezúttal a 73-as lesz az áldozat. Ahogy azt közleményükben tudatták, a 75-ös (véglegesnek tűnően) visszakerül a Népstadionhoz Puskás Ferenc Stadionhoz, ezáltal megszűnik a 75A viszonylatjelzés. Viszont a vonalhúzogatást nem hagyják ennyiben, a 73-as veszi át a szerepét Kőbánya központjáig 2025. május 24-től. A nyilvánvaló kapacitáscsökkentés (csuklós helyett szóló járművek) mellett jutalomfalatként a Nyugati pályaudvartól indulva érinti majd a Lehel teret is – „De ki hozza vissza a biciklit?” – és mindezek ellenére megmarad a forgalomtechnikailag teljesen indokolatlan keringés a Vörösmarty utcában. Erre a vezetékhálózat miatt szükség van, de a trolibuszok kényszerűen felsővezeték nélküli üzemben közlekednek pár száz méter múlva amúgy is – így nyugodtan fordulhatna a járat direktben balra a Podmaniczky utcára. A tervezetten négy hónapos tesztüzem során szeptember 15-ig mondhatják el az utasok a véleményüket – „Elnézést, Virág elvtárs, ez az ítélet!” – a már bevezetett forgalmi rendről, melyet a kőbányai önkormányzattal közösen értékelnek majd. A hálózati lefedettség és a kiszámíthatóság szempontjából visszalépés lesz, hogy ismét a Pongrácz úton jelölték ki az útvonalat, amely köztudottan torlódásokkal terhelt, igaz, a Hungária körút is, ahol viszont már megszokták az utasok a rendszeres tömegközlekedés jelenlétét. A jelenlegi követési idők nem változnak: hétköznap 15, hétvégén 20 percenként indul majd.

„Súlyosbítva azt, ami amúgy is.” Merényi Dániel szállóigévé vált mondata pontosan illik a harmadik tesztfázisra.
(térkép: BKK)

A 73-as trolibusz új útvonala kapcsán adná magát a lehetőség, hogy a tömegközlekedéssel ki nem szolgált Asztalos Sándor útra is kerülhessen „kísérletképpen” trolibusz-járat, ha már a kőbányai vonalhúzogatásnak ez az apropója, azaz a „kísérletezés”. De adná magát a Százados úti művésztelep és a Százados negyed jobb kiszolgálása is, amit sajnos ezúttal kihagyott a BKK a számításból. A Kőbányán ráadásul a semmi közepében végződő, valamint a Lehel térre is láthatóan indokolatlanul betérő 73-as trolibusz forgalomirányítási szempontból is rémálom lesz, de azért érdekes kihívás lesz elmagyarázni a Lehel téri törzsközönségnek, hogy ez a kocsi nem Újlipótváros felé megy, mint arról az oldalról az összes többi, hanem pont, hogy a Keleti pályaudvar felé. Sajnos a régi 73-ashoz képest üzemidő-bővítésre sem került sor, viszont az felmerül kérdésként, hogy honnan van ennyi önjáróképes, szóló trolibusza a BKK-nak és honnan lesz elegendő, ha beindul a szintén részben önjáró üzemű 81-es is? (AP) 

Januárban még nem gondoltuk volna, hogy Budapest mértani közepéhez fél évvel később már csak szóló trolival lehet majd eljutni.
(fotó: Adorján Péter)

Emellett befejeződött a részben 74A-ból kialakítandó új 81-es trolibusz megállóinak építése a XIV. kerületi Miskolci utcában, a bevezetésre hivatalos dátum még nincs, de a BudapestGO menetrendi adatbázisa alapján 2025. június 21. lesz az első üzemnapja. (AP)


Á, csak egy újabb CityJet!


Bécs | Ausztria – Majdnem tíz évvel az első darab forgalomba állítása után elkészült az ÖBB-nek szánt 250. Siemens Desiro ML is. A 4746 134 számú garnitúra egy S-Bahn-jellegű kialakítású darab és az ÖBB TS jedlersdorfi telephelyén szerelték össze. A különböző opciókat is beszámítva összesen 294 motorvonatot rendelt az ÖBB a típusból. (AP)

Tanja Kienegger, a Siemens osztrák ügyvezetője és Klaus Garstenauer, az ÖBB Personenverkehr elnöke köszöntötték a legújabb darabot.
(fotó: Markus Schieder / ÖBB)


Jól megy a Stadlernek


Stockholm | Svédország – Kamatoztathatja a Norvégiában és Svédországban már megszerzett tapasztalatait a Stadler Rail AB egy új megrendelés keretében: 7 hatrészes FLIRT motorvonatot szállíthatnak az A-Train AB megrendelésére. A 165 méter hosszú egységekbe 323 ülőhely kerül, a végsebességük óránként 200 kilométer lesz és az akadálymentesség jegyében 760 és 1150 mm küszöbmagasságú ajtókat is kialakítanak. A 2029-ben forgalomba álló járművek a jelenlegi, addigra élettartamuk végét elérő egységeket váltják. A 350 millió svájci frankot érő szerződésnek része a gyári karbantartás az első 15 évre vonatkozóan. (AP)

Hosszú, széles és nagy kapacitású lesz a reptéri vasútnak.

A beltérben egyes részek egészen otthonosak lesznek.
(grafikák: Stadler Rail AG)

Montreux | Svájc – Nyolc panoráma fogaskerekűt rendelt a Transports Montreux–Vevey–Riviera (MVR), melyekkel a Rochers-de-Naye csúcsra közlekednek majd 2029-től. A teljesen egyedi fejlesztésű motrovonatok 40 méter hosszúak ás 2,23 méter szélesek lesznek, melyekbe 113 ülő- és 103 állóhelyet álmodtak. A 62 tonnás járműveket az 1500 voltos felsővezetékből táplálkozó 1320 kW teljesítményű motorok akár 35 km/h sebességgel mozgatják majd a 800 mm nyomtávú és 220‰ meredekségű pályán. (AP)

A Genfi-tó fölé kúszó vonalon 40 év után érkezik új jármű.
(grafika: Stadler Rail AG)

Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter, Mellár Marcell, Simon Tamás

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.