2025. 04. 30.

Frissülő railjetek

Régóta várták az utasok, hogy miként alakul az első generációs railjet-szerelvények jövője a nagy arányú beszerzések mellett. A várható változásokról lebbentette fel a fátylat néhány látványrajz segítségével az osztrák állami vasútvállalat. A sokat foglalkoztatott garnitúrák időszakos leállítása nem egyszerű feladat, emiatt évekig fog tartani az új beltartalom bevezetése.



Bár a külső dizájn kortalanra sikerült és az utasok többsége valószínűleg rosszul tippelné meg a szerelvények korát, a beltérben már évek óta érzhetően elfáradt a matéria. Ezért a tervezett élettartamának feléhez érve az ÖBB megújulásra ítélte a 15. éve szinte szüntelenül rohangáló railjet-flottát. A 60 első generációs garnitúra több lépcsőben, 2009 és 2016 között állt forgalomba és jelentősen átalakította nem csak az osztrák, hanem a környező országok távolsági forgalmát is. Az eredetileg osztrák rendeltetésű opciós szerelvények közül 2014 folyamán a ČD vehetett át nyolcat, ezek felváltva járnak a Südbahnon a piros társaikkal.

A nagysebességű ingavonatok fejlesztésénel a hagyományos kocsikkal szerzett tapasztalatokat kamatoztatták, így az üzemvitel és a fenntartás szempontjából kedvező járművek készültek. A kiszálítás után is történtek változások, mint a teljesértékű étkezőkocsi kialakítása vagy a kerékpárszállítás és a csendes zóna bevezetése, összességében viszont az eddigi évek alatt egy stabil koncepció mentén választhatott helyet az utas ezekre a járművekre. Nagyobb újításokat a második generáció forgalomba állítása hozott, amely részben a technológiai fejlődésének és a változó utasigényeknek köszönhető.

A megújuló utastérben új színek, kényelmesebb ülések és megnövelt magánszféra teszi még jobbá az utazási élményt a jövőben. Az első és másodosztály esetén ez teljesen új ülőalkalmatosságokat jelent, a Business Class viszont „csak“ korszerűbbé válik. Emellett több kapaszkodó és nagyobb asztalkák is kerülnek a beltérbe. A dolgozókról sem feledkeztek meg, a visszajelzések alapján korszerűbb rendszereket és további pakolótereket alakítanak ki számukra, ami megkönnyíti majd a munkavégzést.

A Business Class mérete és elhelyezkedése is marad, a fekete helyett viszont a jelenlegi arculatba illő színeket kapnak a fotelek.

Az első osztályon a legújabb ICE-beltér által felmutatott szövetes irányvonal köszön majd vissza. Ide is bekerül a kisebb mobileszközök saját polca.

A másodosztályú utasok eddig az ülések kényelmére panaszkodtak joggal, ez elvileg már nem lesz probléma. Asztalkából viszont marad a minimumszint, a telefonok vagy tabletek osztozni kényszerülnek a többi tárggyal.

Az étkezőben a jelenlegi rikító piros helyett a szürke ötven árnyalatát a famintás panelek ellensúlyozzák majd.

A funkcionális terek maradnak a jelenlegi helyükön, de a gyerekkocsik tárolóhelye is megújul. A kapcsolószekrény a korszerűsítés keretében funkciót is kap: beépül egy ital- és snackautomata.
(képek: ÖBB)

Bizonyos komplexebb részegységekhez már korábban lekötöttek beszállítói kapacitásokat, így az ígéret szerint a 2025. december 14-i menetrendváltásra már legalább egy szerelvény elkészül és forgalomba is áll a Südstrecke járatain. A későbbiekben mindegyik garnitúra bevonul a műhelybe és Németország, Svájc, Magyarország, Szlovákia, Csehország és Olaszország felé is megfordulnak. Az utolsó darabot 2031-ben tervezik átadni.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.