2011. 07. 07.

Feltámadhat a királyné?

Úgy hírlik, a 2010 elején leállított 1014-es sorozatú mozdonyok ismét munkát kaphatnak. A Sisik egykor az ÖBB parádéslovai voltak, ma már azonban csak kerítéselemként funkcionálnak. De lehet, hogy új feladatot kapnak a kétáramnemű gépek.

A közelmúltban arról érkezett hír, hogy több mérésen is részt vettek az ÖBB 1014 sorozatú gépei. Legutóbb, június végén a 1014 003, 007, 016, 010, 008, 013, 005, 018, 009 és 014 számú gépek egy vonatba sorozva, a 1116 044-es Taurus társaságában Nickelsdorf és Parndorf között különböző méréseken vettek részt.
A június végi mérőmenet teljes pompájában
(fotó: Herbert Pschill / elektrolok.de)

Június elején is volt már egy mérési menet a Sisik közreműködésével: akkor Ausztria-szerte a 1014 011 és 014-es segítségével az új cseh üdvöske, a 380-as sorozat vizsgálatát végezték.
A hírek most arról is szólnak, hogy esetleg hazánkban is szerepet kaphatnak a jellegzetes mozdonyok. A Rail Cargo Hungária ugyanis a GYSEV-től venne bérbe két 1047-est s a kieső gépekért cserébe az ÖBB-től három Sisi kerülhetne a soproni vasúttársasághoz.
A Sisik egy része Wien Grillgasse közelében várja a sorát

A Sisik nem idegenek a hűség városában: a Wien Südbahnhof–Ebenfurt–Sopron–Deutschkreutz ingavonatok indulásakor a szerelvényeket az ÖBB kétáramnemű gépei továbbították, hiszen Ebenfurttól keletre nem az ÖBB-nél megszokott 15 kV 16,7 Hz, hanem 25 kV 50 Hz-es váltóáram van a felsővezetékben.
A 1014 003-as még üzemkészen várt a sorára a matzleinsdorfi bázison 2009 végén

A gépek 2010 eleje óta várták sorsukat. A korábbi Wien Südbahnhof helyett két helyen tárolták és tárolják őket: egy részük Wien Matzleinsdorfban várja sorát, az új karbantartó bázison. Más részük Wien Grillgasse mellett, a szabad ég alatt tölti napjait.
A gépek előbb a Südbahnhof mozdonyszíneiben találtak ideiglenes menedékre – mindaddig, amíg az épületeket ki nem ürítették...

A mostani „mozgolódás” is megalapozhatja a fentebb vázolt, kissé bonyolult csereakciót. Az ÖBB-nél mindemellett mozdonyhiány is van, így egyéb relációk esetén is felmerült a Sisik újbóli bevetése. Különösen érdekes lehet ez a břeclavi és a pozsonyligetifalui ingavonatok esetében, ahol szükség lehet a gépe különleges képességeire. Így az itt dolgozó Taurusokat és egyéb masinákat máshol vethetné be az ÖBB. Mindazonáltal a hírek egyelőre hivatalosan nem megerősítettek, ám annál érdekesebbek, hiszen az ÖBB ok nélkül nem tesz semmit. Mi pedig kíváncsian várunk.


Sorsukat váró Sisik Matzleinsdorfban. Vajon eljöhet a feltámadás?

A 1014 003-6-os szolgálata vége felé. 2009. december 8-án egy Lengyelország felé induló EC-vel hagyta el a bécsi Südbahnhof keleti részét
(fotók: Magyarics Zoltán)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.