2011. 07. 12.

München-Laim

Meglehetősen ritkán írunk e lapokon a müncheni S-Bahn-hálózatról. Ennek fő oka talán az, hogy az 1972 óta működő üzem nagyobb zavarok nélkül teszi a dolgát nap, mint nap. Ezúttal rövid válogatást mutatunk be a bajor főváros gyorsvasútjáról – képeink bő húsz perc alatt készültek.



A müncheni S-Bahn-hálózat első ütemét az 1972-es nyári olimpia alkalmából adták át a közönségnek. A vonalakon – beleértve a belváros alatt futó Stammstreckét is – a legendássá vált 420-as motorvonatok szolgáltak egészen a közelmúltig. A 2000-es évek eleje óta azonban a 423-asok folyamatosan váltották le a régi motorvonatokat és mára már egyeduralkodók lettek a bajor fővárosban. Az említett Stammstrecke érdekessége, hogy talán a legsűrűbb követésű nagyvasúti vonal Németországban: csúcsidőszakban 2-3 percenként követik egymást a vonatok.
A 420-asok közül már csak a 001-es dolgozik Münchenben, nosztalgiavonatként. A 002-es (a képen) pedig a Német Múzeum (Deutsches Museum) közlekedési kiállítását gyarapítja

A Stammstrekce felszíni részeként tartják számon a háromvágányos laimi megállót is. Itt találkoznak Petershausen és Pasing felől érkező vonalak. A vonatokat nem a hagyományos pontszerű vonatbefolyásolóval közlekednek, hanem a folyamatos vonatbefolyásoló, az LZB segítségével közlekedtetik a vonatokat. Ez sokkal biztonságosabb és ráadásul nagyobb áteresztőképességet biztosít, mint a PZB-vel ellenőrzött szakaszok.

Kinagyítva jól látszik a kijelzőkön: a jobb oldali vonat azonnal indul, a bal oldalra viszont még meg sem érkezett vonat 3 perc múlva indul. Nagy a hajtás a Stammstreckén csúcsidőben

A városból kifelé jövő vonatoknak egy vágány jut. A 423 457-1-es az S6-os vonalon Stranberg felé tart. A vonat előtt, a vágánytengelyben jól látható az LZB kábele

Az S5-ös viszonylaton közlekedő 423-as érkezik Pasing felől

Láthatóan sokan használják az S-Bahn szolgáltatásai. A három motorvonatból csatolt szerelvény hamarosan folytatja útját Holzkirchen felé. A vonat végén, az ütköző-vonókészülék alatt jól látható az LZB vevőfeje

Az S8-as viszonylaton közlekedő 423-as távozik Buchenau felé. A viszonylat vonatait egyébként vezethetjük a Zusiban is – Pasingtól kifelé

Az S5-ös viszonylaton a városból kifelé ezúttal csak egy dupla szerelvény érkezett

Ha figyelünk, nem csak S-Bahn-t fotózhatunk Laimban. A képen látható 101-es bármilyen hihetetlen, egy ICE, csak jól álcázza magát. Az ICE 3-as és ICE T vonatok leállítása miatti szükségmenetrendben különböző bérelt és saját kocsikból álló pótló szerelvények közlekedtek országszerte. Ez a vonat a BTE-től bérelt ülő- és fekvőhelyes kocsikból állt

A 111-esek által továbbított ingavonatok azonban rendszeres és üzemszerű jelenségnek számítanak. Az Augsburg és Ingolstadt felé közlekedő RB és RE-vonatokat állítják ki ilyen kocsikból. Münchenből távozik egy ilyen szerelvény a képen.
A felvételek 2009. február 13-án készültek
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.