2011. 07. 13.

Tátra-emlék

Meglehetősen szerencsésnek érzem magam, hogy még üzemben láthattam a berlini T6A2-es villamosokat. A négytengelyes kocsik jó ideje már csak néhány kocsiszínben porosodnak, feltéve, hogy mindeddig még nem vette meg őket például Szczecin városa.

A négytengelyes T6A2-es villamos idehaza sem ismeretlen: Szeged vásárolt belőlük néhányat. Jobbára azonban a cseh, szlovák és német üzemeltetők vettek – a bolgárok mellett – a kocsikból. Azonban a német városokban egyöntetű a siker: míg Rostockban vagy éppen Magdeburgban az eredeti vagy felújított kocsik zöme mindig működik, Lipcsében és Berlinben réges-régen leállították őket.
Csatolt T6A2-es szerelvény Mahlsdorf Süd végállomáson 2007. szeptember 5-én. Elől az 5198-as számú motorkocsi

A berlini BVG (illetve kelet-berlini elődje, a BVB) 1989 és 1991 között vásárolta a járműveket, amelyeket 1992-től a KT4D kocsikhoz hasonlóan felújítottak. A szerelvényekhez pótkocsi is készült, a B6A2-eseket azonban 2002-től már javarészt leállította a BVG. A motorkocsik 2008 elején tűntek el végleg a BVG vonalairól, azóta sorsukat várják. Egy részüket külföldre sikerült eladni, a legfontosabb vevő Szczecin városa, ahol a BVG-színterv szerinti festésben közlekednek a mai napig a járművek. A német fővárosban maradt példányok pedig több kocsiszínben, többek között a niederschönhauseniben pihennek – ez a csarnok ad helyet egyébként a helyi villamosmúzeumnak is.
Az előbb már látott vonat „ajtótlan” oldalról fotózva. A csatolt szerelvények pótlása meglehetősen nehéz: a szóló KT4D kevés, a csatolt sok

A T6A2-esek pótlása egyébként meglehetősen körülményes: a csatolt szerelvények helyett egy szóló KT4D kevés, a csatolt KT4D-vonat viszont már túl sok – felesleges – férőhelyet kínál.
E sorok szerzője még utazhatott 2007-es látogatása során a T6A2-es kocsikkal. Akkoriban is „egzotikumnak” számítottak már: a köpenicki kocsiszín állagában lévő járművek a 62-es vonal betétjárataként Mahlsdorf Süd és a Wendenschloß, valamint a 67-esen Schöcheweide és Krankenhaus Köpenick végállomások között ingáztak – pótkocsi híján párosával csatolva.
A 67-es vonalon közlekedő csatolt szerelvény érkezik a köpenicki városháza elé 2007. szeptember 5-én. Elől az 5168-as motorkocsi halad

Az 5116-os egy másik társával ugyanakkor a 62-es vonalán serénykedett
A Berlinben maradt kocsik egy része Niederschönhausenben, a villamosmúzeummal közös csarnokban várja sorsát

Sorsukra váró motor- és pótkocsik Niederschönhausenben
(fotók: Halász Péter)


Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.