2011. 09. 02.

Ordnung muss sein...

...azaz: rendnek kell lenni. Való igaz, a német meglehetősen szabálykövető nép, ha valamire azt mondják, hogy úgy kell lennie, akkor az legtöbbször úgy is van. Legutóbb Koblenz főpályaudvarán bukkantunk a múlt egy érdekes darabkájára, ami a fenti mondatot igazolja.

Bizony már régen letűntek azok az idők, amikor még posta- és poggyászkocsik járták a síneket. Nem csak idehaza, hanem Németországban is a közútra szavazott a posta; a csomagszállítás pedig nem igazán gazdaságos a vasúton.
Annak idején, amikor ezek a szolgáltatások még virágkorukat élték, bizony nem kevés csomagot, küldeményt tartalmazó zsákot kellett a rövidre szabott kezelési idő alatt fel- és lepakolni egy-egy állomáson. Ezért is volt jó tudni, hogy hol lesz az e célra kijelölt kocsi és hova kell a peronon a rakományt előkészíteni. Néhány helyen ennek a jelzése a mai napig megmaradt – pedig az utolsó, klasszikus postavonat Németországban 1997-ben megszűnt.
A német vonatokon ma már csak kerékpárt lehet szállítani – no meg a saját poggyászunkat. Postakocsinak és paklinak nyoma sincs már...

Koblenz főpályaudvarán, a második és a harmadik vágány között a peronon még megvan a jelzés: ide kell a poggyászkocsiba szánt rakományt előkészíteni. Ezt jelzi  „GEPA” felirat, lévén németül a poggyászkocsi „Gepäckwagen”

Távolabb pedig a postai rakomány helye látható a peronra felfestve. 1997 óta felesleges a jelzés, ekkor szűnt meg a vasúti postaszállítás Németországban
(a szerző felvételei)


Klasszikus német gyorsvonat poggyászkocsival. A felvétel 1993-ban készült. Azóta a paklikocsi a múlté, de a „dobozos” 110-es sorozatú villamosmozdonyokat is igencsak keresni kell már a német síneken
(forrás: Wikipedia)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.