2011. 12. 22.

Megújul a Yorckstraße

Valószínűleg Berlin egyik legszakadtabb S-Bahn megállója a Yorckstraße nevet viselő páros. Az észak-déli alagút átadásakor ideiglenes megoldásnak szánták, végül véglegessé lett. Most pedig felújítják a II. Világháború óta csak ímmel-ámmal foltozhatott megállót.


Nem csak a legszakadtabb állomás címére pályázhat a Yorckstraße nevű S-Bahn-megálló-páros közül az S2-es és az S25-ös megállója, hanem egyben talán itt van a legkeskenyebb peron is: a legszélesebb helyen is mindössze hat méter széles.
Kifejezetten keskeny a Yorckstraße peronja, a legszélesebb pontján is mindössze hat méter. A felvétel 1986-ban készült, két évvel azután, hogy a BVG átvette üzemeltetésre a nyugat-berlini S-Bahn-hálózatot
(fotó: Mandfred Rese; forrás: www.stadtschnellbahn-berlin.de)

Tegyük hozzá gyorsan: Yorckstraße néven jelenleg három megállót is találunk a berlini térképen. Az egyik az U7-es metróvonal megállóhelye a föld alatt; a másik pedig a Wannseebahn megállója, amely megkülönböztetésül viseli eredeti nevét is, így hivatalosan Yorckstraße (Großgörschenstraße) a neve. A harmadik pedig a mai S2-es és S25-ös viszonylatok vonalán fekvő megálló, ez csak úgy, simán Yorckstraße. Az utasok jobb kiszolgálása miatt az itt közlekedő M19-es busz ráadásul mindkét S-Bahn-megállónál megáll, így neki is két Yorckstraße megállója van, amelyek megkülönböztetésül a gyorsvasúti viszonylatok számát is viselik.
A környék térképe
(forrás: BVG)

Maga a megállóhely 1903. június 4. óta szolgálja a közönséget, mai formáját pedig az 550 voltos próbaüzem megszüntetése és a többi vonalhoz hasonló 750 voltos rendszer kiépítése után, 1939. május 15-ével nyerte el. Maga a megálló tulajdonképpen azóta is provizórium másik társával egyetemben, ugyanis a hitleri időkben Berlin átépítéséhez kapcsolódóan az észak-déli gyorsvasúti alagút is más formában ért volna véget a déli oldalon. Végül azonban maradt a jelenlegi helyzet és a mostani megállók.
Provizóriumnak tervezték, végül tartós darab maradt. A képen a Yorckstraße (Großgörschenstraße) megálló
(fotó: Halász Péter)

A szűk peronon meglehetősen nagy utasforgalmat bonyolítanak, hiszen az S2-es és az S25-ös érinti az ugyancsak forgalmas Südkreuz állomást is, ahol a távolsági vonatok is megállnak
(fotó: Halász Péter)

A megállónak decemberben megkezdődött a felújítása. A keskeny peron persze ezáltal még keskenyebb lett, hiszen az állványzatok is helyet kérnek maguknak. Ez pedig szükséges, hiszen a perontetőt is felújítják, amire – valljuk be – igencsak szükség is van.
A szűk peronok pedig még szűkebbek lettek a felújításhoz szükséges álllványzatok miatt
(fotó: Kai-Uwe Heinrich; forrás: Der Tagesspiegel)

A felújítás során megszüntetik majd az állomás egyik jellegzetességét is: 1984-ben, amikor a BVG átvette a nyugat-berlini S-Bahn üzemeltetésének jogait, egy ideiglenes faszerkezetet építettek a közút fölé, így könnyebben és biztonságosabban elérhették az utasok a metróállomást és a buszmegállót, nem kellett szintben keresztezniük a közutat. Ez azonban helyet vett el a korábbi lépcsőtől is, amely még keskenyebb lett. Ezt most megszüntetik és a vasúti híd mellett oldják meg a gyalogosok közlekedését is a tervek szerint.
Az 1985-ben épített gyalogosprovizórium az utcán is helyet kért, az S-Bahn hídjai alatt meglehetősen szűkös lett a gyalogjáró

A fából készült hídszerkezet ideiglenes megoldásként készült, de hosszú évtizedek óta szolgálja már az utasokat

A provizórium láthatóan helyet foglal az eredeti lépcsőből is

A régi utastájékoztató meglehetősen egyszerű technika...

...de újra cserélik az S2-es és az S25-ös peronján is. Az S1-esnél már csak az új kijelzők vannak meg

Az egykori Anhalter Bahnhofra vezető vasúti hidak maradnak, hiszen műemléki védettséget élveznek
(fotók: Kai-Uwe Heinrich; forrás: Der Tagesspiegel)

Az S-Bahn-megálló egyébként egyike azon néhánynak, ahol se lift, se rámpa, de még csak mozgólépcső sem segíti az utasokat. Az átépítés során az U7-es metró alagútjához vezető liftet is építenek majd.
A másik, Yorckstraße (Großgörschenstraße) megállóban pedig jövőre indul a felújítás és ez a megálló is kap felvonót. Ráadásul a régi vasúti hidakat is újra cserélik majd mindkét állomáson és az S1-es vonal peronján új perontetőket építenek a meglévők helyett. Hogy pontosan mikor, az még egyelőre kérdéses, jelenleg az építők kiválasztása van terítéken.
Az viszont biztos, hogy a már nem használt vasúti hidakat – amelyek az egykori Anhalter Bahnhofra vezető vágányokat tartották – meghagyják, konzerválják.
A vasúti hidak alatt döcög az M19-es busz. A viszonylatot a BVG kizárólag MAN Lion's City DD-kkel adja
(fotó: Halász Péter)

Szépséges részletek. Mindenesetre rájuk fér a felújítás
(fotók: Kai-Uwe Heinrich; forrás: Der Tagesspiegel)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.