2012. 02. 24.

Nagysebességű vízió

Egy lelkes és hozzáértő blogger mert nagyot álmodni és felvetették a Bécs és a szlovén Maribor közötti nagysebességű vasútvonal megépítésének lehetőségét. Vajon van ennek realitása? A magyarok szerint aligha.


Bécsből Sopron, Szombathely, Szentgotthárd érintésével új vasútvonalat javasol az infrastruct.wordpress.com oldal szerzője. A teljesen új építésű pálya alternatívája lehet a Semmeringen átvezető vasútnak és a Semmering-bázisalagútnak is. Ráadásul a Sopron és Szombathely közötti kapcsolatot is újra álmodná a lelkes tervező: Ausztrián át, hasonlóan az egykori Sopron–Kőszeg vasútvonalhoz vezetne a pálya.
A Bécsből gyakorlatilag folyamatosan dél-kelet felé vezető vasútvonal a bécsi főpályaudvaról Himbergen át érné el Sopront. Az új pálya Sopronból Deutschkreutz és Nikitsch, valamint Grossmutschen érintésével érné el a magyar határt, majd Ólmódon kapcsolná be Kőszeget a forgalomba. A vonal párhuzamos lenne részben a Szombathely–Kőszeg vonallal, majd Gencsapátinál csatlakozna rá a meglévő hálózatra. A vasi megyeszékhelytől aztán ismét új vonal kellene dél felé – ismerteti a magyar terveket a nyugatmagyar.hu.
A szinte teljesen egyenes szakasz 52 kilométer hosszú. A tengerszint feletti magassága 190-310 méter között változik, ezért két rövid alagút megépítésre is szükség lesz.
A blog szerzői a bevezetőjükben hangsúlyozzák: a felvetett javaslatok nem feltétlenül tükrözik, és egyeznek meg az érintett országok fejlesztési terveivel. Ennek okán ők a megvalósítás költségeivel, illetve azok előteremtési formáival sem foglalkoztak.
A témát magyarul ismertető nyugatmagyar.hu nem hivatalosan úgy tudja, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szépnek, jónak, ötletesnek és nagy szakmai hozzáértést is feltételezőnek tarja a tervet.  Ám ez nem nagyon megvalósítható. Már csak azért sem, mert az unió, illetve hazánk a már meglévő vasúti infrastruktúra fejlesztésre koncentrál – tudatta a szaktárca.
A vonat részletes bemutatója – angolul – az infrastruct.wordpress.com oldalon olvasható.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.