2012. 05. 31.

Vadkelet

Sokan csak „Rákosborzasztóként” emlegetik Rákosmentét, ami meglehetősen frusztrálja a helyieket. Bár megnézve a XVII. kerület egyetlen vasútállomását, nem éppen a vágyott kertvárosi idillel találkozhatunk, sokkal inkább a MÁV-csoport lustaságának iskolapéldájával. Miközben lassan nagyjából havonta látványos graffitimentesítési akciót indít a közeli Ferihegyen a vasút, addig a többi fővárosi megállót lassan elönti a firka. Hiába, nincs szem előtt és valljuk be, aligha lehet PR-értéke annak, hogy Rákoshegy állomás ismét tiszta. De hogy sem a kerület, sem a vasúttársaság láthatóan nem érzi magáénak a területet. Vajon mikor változik meg ez végre?


A most következő képek bizony nem éppen a MÁV-csoport „Tisztán robogjunk – együtt a tisztább vasúti környezetért” kampányába illeszkedni. No hiszen, nincs PR-értéke annak, hogy a főváros keleti részén, a XVII. kerület egyetlen forgalmi szolgálattevővel is rendelkező vasúti létesítményéről eltüntették a firkákat.
Nemrégiben bemutattuk a ferihegyi megálló állapotát is. Sajnos, az sincs sokkal jobb állapotban, dacára a lassan havonta esedékes PR-graffitimentesítéseknek. De vajon miért nem foglalkoznak más állomásokkal vagy éppen a vasúti kocsikkal a MÁV-csoportnál?
A képek előtt azonban tegyünk még néhány alapvetést. Budapest elővárosában járunk, alig húsz percnyi zötykölődésre a Keleti pályaudvartól. Ráadásul az elővárosi forgalom a MÁV-csoport egyik kiemelten kezelt szegmense! Sőt, olyan fővonalon járunk, ami nagyjából tíz éve újult meg – részben. Mi több, pont e vonal esetében jelentették be 2011 őszén a fővasutasok (akiket ugyan azóta már kirúgtak), hogy „18 helyszínén egyszerre, azonos koncepció szerint valósul meg az ingatlanok (állomások és megállóhelyek) felújítása, az állomás kategóriák és a jelenlegi illetve tervezett utasforgalom figyelembe vételével. A program során megújulnak és akadálymentessé válnak az utasforgalmi területek: váróterem, jegyváltó helyiség, utas WC, állomási előtér, állomási környezet, közlekedési kapcsolatok (busz, P+R, B+R); továbbá a vasútüzemi területek: személypénztárak, forgalmi irodák, szociális helyiségek, szociális blokkok, technológiai helyiségek” – áll az akkori sajtóközleményben. Ennek persze sem akkor, sem azóta nem láttuk nyomát.
Az, hogy egy állomás így nézhet ki Budapest elővárosában, sok mindent jelent. De kérdezzük mi: ha egy alig évtizede az utolsó síncsavarig felújított állomás így nézhet ki, mit várjon az ember egy olyan helyen, ahol negyven-ötven éve még csak vakolni sem volt senki?
A vasútállomás alatt átvezető aluljáró az egyetlen lehetőségünk, hogy megközelítsük a peront. A sötét aluljáróból felfelé lépkedve ez a kép tárul elénk. Igazán kellemes dolog a kortárs művészet alkotásaiban gyönyörködni, de vasútállomásra nem feltétlenül ezért jön az ember...

A másik irányba tekintve sem néz ki jobban az aluljáróba vezető lépcső térsége

Január óta tilos a dohányzás a vasúti területeken. Nemrégiben kikerült az erre vonatkozó tiltást jelző tábla is a perontető oszlopaira

Persze a néhány hete kirakott táblákat az erőművész fiatalok hamarosan teljesen lefeszegetik. De vajon miért csak két csavarral rögzítették a táblát? Hogy könnyebb legyen letörni?

A dohányzást tiltó táblák mellett sikerült az állomás nevét is kiírni. Maga a tábla akár igényes is lehet, de a rögzítés módja nem az. No meg az oszlopon túllógó rész hamarosan a vandalizmus martaléka lehet, hiszen könnyű lesz letörni

Messziről még egészen jól nézne ki a két tábla. Vajon mennyit költöttek a tervezésre?

Felértünk a peronra. A kortárs művészet itt is képviselteti magát. Igényes, európai vasútállomásokról is ismerős látvány ez, ugye?

 Keressünk egy szemetest. Bár van és szemetes formája van, nem pedig diszperzites vödör, mint pár éve

A nemrégiben kihelyezett szemetesek azonban kissé viseletesek lettek. Vajon a gyűjtőedény alján az oszlophoz vezető lánc mi célt szolgál?

Más hulladékgyűjtők már meglehetősen ingatag lábakon állnak...

A vonalon láthatóan túlsúlyban vannak a tuskófékes kocsik. A vaspor mindent ellep a pálya mentén...

Tájkép a peronon... Az utastájékoztatást legfeljebb a hangosbemondó szolgálja, menetrendi hirdetményt, neadjisten dinamikus, vizuális utastájékoztató berendezés azonban nincs ezen az elővárosi állomáson


A peron végén a burkolat sem túl jó állapotú. Az állomást alig tíz éve újították fel, láthatóan azóta sem nyúltak hozzá

A gyomírtás is időszerű lenne. Ráadásul a kerékpárral, kerekesszékkel érkező utasok számára alkalmas lejáró (a síneken jobbra vezet át) le van zárva, de erre semmi sem figyelmezteti a gyanútlan utast

Amíg várjuk a vonatot, foglaljunk helyet. De vajon hol? A padok évek óta így néznek ki, senkinek sem tűnik fel a MÁV-nál?

Ráadásul azzal sem takarózhat a MÁV-csoport, hogy ez egy nullaforgalmú állomás. Felvételünk bőven a délutáni csúcs végén készült, mégis legalább harminc ember várta a vonatot és nagyjából ugyanennyi szállt le csak az este fél hét után érkező szerelvényről. Vajon mikor várhatja az utas, hogy Ferihegy mellett a többi megálló is hasonló figyelemben részesül?

Halász Péter

7 megjegyzés:

  1. Nem tudom hogy hogy csatlakozik a szemetes a tartójához, de ha nem fémesen akkor lehet hogy földelésnek van ott a lánc

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Elvileg fémesen, bár elég csekély felületen, tehát a földelés akár indokolt is lehetne. Azonban ezt jóval igényesebb módon is meg lehetne oldani.

      Törlés
  2. Fémet fémre nem földelünk, főleg nem a saját fémszerkezetre. :)
    Szerintem a megoldás prózaibb: kiborítás, illetve a fémkosár ellopása elleni védelem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. „Fémet fémre nem földelünk...”
      ...és a MÁV-nál? :)

      Törlés
  3. NZ magyarázata elég logikusnak tűnik.

    VálaszTörlés
  4. Pontosan, ez nem földelés, hanem lopás elleni védekezés...így!

    VálaszTörlés
  5. Pontosan, ez nem földelés, hanem lopás elleni védekezés...így!

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.