2012. 06. 14.

Gumikeréken a ČD ellen

Miközben úgy néz ki, hogy az államvasutat kihagyja a DB AG a német-cseh együttműködésből, láthatóan szövetkezik a feltörekvő magántársasággal, a RegioJettel. Erre a legjobb példa az új, München és Prága közötti buszjárat.

SparSchiene-ajánlat közúton? Ki hallott már erről? Pedig ez így van. Arról már hírt adtunk, hogy a Prága–Drezda–Berlin–Hamburg vonalon a németek a magáncéggel szövetkeznének, nevesül a feltörekvő RegioJettel.
Néhány esztendővel ezelőtt a DB AG megszüntette a München és Prága közötti EuroCity-vonatokat. A ČD nem volt rest és a bajor főváros felé azóta az Arriva, illetve mostmár Netinera-csoportba tartozó Alex-járatokkal lehet eljutni. A DB AG akkor úgy döntött: Nürnbergből „EC-pótló” buszokat indít a cseh fővárosba. A dolog meglehetősen sikeres lett, immáron napi hat járatpár közlekedik a két város között.
A Berlin és Prága között közlekedő expresszbusz
(forrás: RegioJet)

A sikeren felbuzdulva indította el nemrégiben a München és Prága közötti buszokat a DB AG. A „vonatpótlónak” is nevezhető viszonylaton ráadásul nem egyedül vagy éppen egy, a DB-csoporthoz tartozó buszos céggel együtt működtetik a járatokat, hanem egy cseh céggel. Ez a cég pedig – hogy, hogy nem – a DB AG leendő csehországi partnerének, a RegioJet-nek az anyavállalata, a Student Agency.
Idehaza is ismerjük a társaságot a jellegzetesen sárga, kényelmesnek tűnő autóbuszaikról. A prágai járaton azonban a Student Agency kocsijai nem a megszokott sárga színt kapták, hanem a DB AG ICE- és IC-járművein alkalmazott fehér alapon vörös csíkos ruhát öltötték magukat.
A két város között napi négy pár autóbuszjárat közlekedik jelenleg, a legolcsóbb, egy útra szóló ajánlat a megszokott „Spar”-ajánlat: 29 euró.
Érdekes a DB ezen törekvése, aminek fényében a nap néhány járatpárral közlekedő, rövid távú nemzetközi vasúti viszonylatokat igyekszik akár sűrűbben induló autóbuszjáratokkal is helyettesíteni. Különösen annak fényében, hogy Németországon belül pont a vasút érdekeinek védelme érdekében már az 1930-as évek óta törvényileg korlátozták a távolsági autóbusz-forgalmat.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.