2012. 06. 07.

Varsói forgatag

Lengyel-magyar két jó barát – tartja a mondás. Mégis meglehetősen keveset hallunk a lengyel vasutakról. Azonban a hamarosan kezdődő lengyel-ukrán közös rendezésű labdarúgó EB miatt érdemes beszélni a PKP-ról. Sőt, meg is mutatjuk a lengyelek új (vagy régi?) ötletét a résztvevő nemzeteket és a játékok helyszíneit népszerűsítő mozdonyokat.



Sajnos elég keveset hallunk Lengyelország vasútjáról. A volt szocialista ország, most ismét középpontba került, az ukrán-lengyel közös rendezésű labdarúgó Európa-bajnokság miatt. Az eseményre a PKP is nagy erőkkel készül: megannyi gépet öltött új ruhát ebből az alkalomból.
De ne szaladjunk ennyire előre. 2008-ban Ausztria volt hasonló helyzetben, Svájccal együtt. Az osztrák vasút akkor tizennyolc Taurust matricázott fel a résztvevő országok színeire. Tehát az ötlet adott volt, a PKP-nak már csak meg kellett valósítani.
Az ÖBB tizennyolc EB-Taurusa Wien-Penzing állomáson 2008-ban

Mivel 16 résztvevő ország lesz az Európa-bajnokságon, a PKP pedig mindössze tíz Taurus mozdonnyal rendelkezik, a Taurusok mellett tizenegy EP09-es kapott matricát. A mozdonyok első hivatalos átadója május 19.-én volt, a Visztula felett átívelő hídon. Hasonlóan az ÖBB-hez, a mozdonyok átadása is nagyon látványos volt, és ünnepélyes keretek közt zajlott. A mozdonyok a Visztula folyó felett átívelő Poniatowskiego hídon vonultak fel. A lengyel vasút mozdonyait a PKP Intercity külön weboldalon mutatja be, ahol szavazni is lehet az általunk legszebbnek vélt gépekre.
Az átadás pillanatai a Visztula hídján

Elsőként hat Taurus mozdonyt és egy EP09-est „avattak fel”. Az átadás több részletben történt, ugyanis a nemzetközi és belföldi forgalom nem állhatott meg, a többi mozdonynak „munkája volt”.
De nézzük a mozdonyokat! A szomszédos országok és Lengyelország Taurus mozdonyokon kaptak helyet. Így találkozhatunk a lengyel, ukrán, cseh, német, orosz és dán 370-esekkel. A maradék négy Taurus a helyszíneket reklámozza, Wrocławot, Poznańt, Gdańskt, és természetesen Varsót.
Munkára váró mozdonyok egy Varsó melletti vontatási telepen

Egy nyugat felől érkező EuroNight vonat a német mozdonnyal

Az ukrán színekben pompázó Taurus. A vonat mellett egy Bécs–Moszkva viszonylatban közlekedő orosz hálókocsit is továbbító vonat áll

A poznańi stadiont népszerűsítő Husarz

Az orosz színekben pompázó Husarz robog át Warszawa-Wschodnia állomáson

Ugyancsak itt sikerült a varsói Nadorowy stadiont reklámozó mozdonyt megörökíteni

Gdańsk mozdonya egy belföldi IC-re jutott

EP09-es mozdonyt kapott Hollandia, Horvátország, Portugália, Görögország, Spanyolország, Franciaország, Svédország, Írország, Olaszország, és Anglia. Angol mozdonyból azonban kettő van, ezek az EP09-034 és EP09-044 pályaszámot viselik. Történt ugyanis hogy az EP09-034-es mozdony közelgő felújítása pont az Európa-bajnokság idejére esik, ezért készített a PKP még egyet, hogy az angol szurkolóknak se legyen hiányérzete.
Az angol színekben pompázó EP09-es Warszawa Wschodnia állomáson jár vonatára

A görögök bár gazdaságilag bajban vannak, azért egy zászlós mozdonyt kaptak idén is. A csíkos masina az ÖBB-nél is jól mutatott, de a PKP gépeit is feldobja

A spanyol EP09-es a budapesti kocsikat is továbbító Chopin nemzetközi gyorsban

Horvátország mozdonya a horvát címert is az orrán hordozza

A portugál EP09-es Warszawa Wschodnia állomáson egy EN vonat élén készülődik az indulásra

Az egyik legszebb gép, a svéd EP09-es mozdony egy belföldi IC élén

Az EP09-es mozdonyokkal belföldi IC, és nemzetközi gyorsvonatok élén láthatjuk, a PKP 370-es Taurus mozdonyai pedig a Berlin és Varsó között közlekedő, Berlin-Warszawa-Expess néven működő EuroCity-vonatokat húzzák, valamint a Berlin felé közlekedő EuroNight járatokat.
A lengyel vasút az elmúlt években hatalmas fejlődésen ment keresztül. Az egykori szocialista vasút, ma modern nyugati vasúttársasággá nőtte ki magát. A Varsó környéki elővárosi közlekedést lebonyolító személyvonatok, úgynevezett Interregio vonatok nagyrészt Bombardier motorvonatból, vagy a nálunk is jól ismert Stadler FLIRT-ből állnak. De bőven fényképezhetünk TRAXX-ot, vagy  Siemens F4-esét is. Ez utóbbit a teherszállítás üzemelteti. Az országban próbázik ezen felül a Siemens két Vectron mozdonya is.
Egy InterRegio vonat, dupla FLIRT-ből kiállítva. A vonatokat a KM, azaz a Koleje Mazowieckie, a tartomány, illetve vajdaság saját vasúttársasága üzemelteti

A KM a FLIRT-ek mellett TRAXX-okat is vett, illetve korábban már vásárolt a Bombardiertől emeletes ingavonati kocsikat is

Két áramszedős, tehát csak egyenáramú üzemben működőképes ES64F4-es mozdony Varsóban

A Siemens Vectron mozdonyai közül több is próbaüzemben dolgozik Lengyelországban. Ezek egyike a PKP InterCity távolsági vonatait továbbítja

Írásunkat Mondi István képeivel illusztráltuk.

Vécsei László

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.