2012. 08. 22.

Épül a „chemnitzi modell”

A RegionalBahn lapjain már beszámoltunk az új chemnitzi villamosról, pontosabban tramtrainről. De érdemes megnézni, hogy hol is fognak járni ezek a járművek? Az egykori NDK területén példamutató fejlődésen áteső villamoshálózat bővítése zajlik: éppen a nagyvasúttal kötik össze őket. Az egy időben Karl-Marx-Stadt néven ismert városba látogattunk Müller Péter segítségével.


A „chemnitzi modell” néven ismertté lett tramtrain-rendszer első csírája a 2002. december 16-án megnyitott Chemnitz–Stollberg (Erzgebirge) vonal „villamosüzeme” volt. Az idézőjel szándékos, ugyanis a 750 V-os egyenáramú villamosítás ellenére a vonalon a nagyvasúti szabályok, az EBO szerint zajlik az üzem, míg a klasszikus villamosvasúton a BOStrab alapján szervezik a forgalmat. A pilotprojekt sikeres volt, így döntöttek a további vasútvonalak bevonásáról a CityBahn Chemnitz hálózatába.
A 2015-ig kiépítendő chemnitzi tramtrain-hálózat
(forrás: Wikipedia)

E döntés jegyében épül át a város főpályaudvara is. Itt ugyanis létrehoznak egy közvetlen kapcsolatot a villamosvasúti és a nagyvasúti vágányok között, így az új vonalakat ezeken keresztül érik el a multifunkciós járművek. Ez a kapcsolat lesz az első fázisa a majdani hálózatnak, ennek segítségével érhetik el a tramtrain-szerelvények a Burgstädt, Mittweida és Hainichen felé vezető vasútvonalakat, illetve ellenkező irányban a városi villamosvasút hálózatát.
A régi hurokvágány egy darabja a főpályaudvar előtt. Az egyvágányú, de kétirányú vaspálya értelmét veszti az átkötéssel, jelenleg az építkezés miatt hagyták fel

A főpályaudvar előtti ideiglenes végállomáson pihen a CityBahn Chemnitz kétirányú Variobahnja pihen

Az ideiglenes végállomás a főpályaudvar mellett. A villamosok egy vágányon fordulhatnak vissza az építkezés idején

Az átépülő főpályaudvar épülete

A pályaudvar belső tereit nem csak közvetlenül a villamosvasúti kapcsolat térségében építik át, hanem „ha már arra jártak”, az egész létesítményt felújítják

A fővonal vágányai már megújultak a főpályaudvaron

A főpályaudvar belső terei a villamosvasúti kapcsolat apropóján újulnak meg

Kilátás az állomás előtti térre. Erre is járnak majd villamosok

A frissen felújított részeket máris birtokba vette a DB AG. Érdekes egyébként, hogy az egykori NDK területén az NSZK-ból származó tolatómozdony pihen a középső vágányon

Mindez pedig valahogy így festett 2009. augusztus 3-án, a felújítás előtt


A főpályaudvarra vezető vágánykapcsolatok városi vége, a csarnokba vezető „hátsó bejárat”, ugyanis erről és az állomás előtti tér felől is be lehet majd jutni a tramtrainekkel a főpályaudvarra

A városi villamos hosszabbítását is előkészítették. A Brückenstraßén lévő elágazásban jobbra és balra mehetnek a szerelvények, de egyenesen – Borna felé – még csak előkészített állapotban van a vaspálya
(írásunkat Müller Péter felvételeivel illusztráltuk)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.