2012. 09. 13.

Versenyre kelnek a ČD-vel

Bizony, főhet a feje a cseh vasútnak a menetrendváltás miatt. Több magánszolgáltató is elindítja vonatait december 9-étől. Az egyik a LEO Express, amely komfortos FLIRT-jeivel próbálja meg átcsábítani az utasokat az állami vasúttársaságtól – de a DB AG is megjelenik, mint vetélytárs, igaz, egyik leányvállalatán, az Arriván keresztül.



Nem számítottak arra a ČD-nél, hogy a különféle magántársaságok ennyire gyorsan meg tudnak jelenni a síneken. A RegioJet már jó ideje jelen van és a DB AG is inkább velük működne együtt, mint a ČD-vel. A LEO Expressről is tudunk, az elegáns, fekete, távolsági kialakítású FLIRT-ek Prága és Bohumín között indítja el vonatait a menetrendváltással. Azonban egy meglepő bejelentés szerint nem csak ezen a viszonylaton, hanem Prága és Chomutov között is napi rendszerességű járatokat indítanának 2013 tavaszától. A menetrend tervezete szerint délelőtt 10:14-kor indulna a vonat Prágából és turisztikailag vonzó célpontokat fűzne fel útja során, például Nelahozevesben lévő várkastélyt is könnyűszerrel elérhetik a kirándulni vágyó utasok. Ráadásul a magáncég könnyen ráígérhet a ČD-re, hiszen az állami társaság jóval kevésbé komfortos szerelvényeket üzemeltet ezen a vonalon.
A LEO Express motorvonata
(fotó: Stadler Rail)

Az igazi meglepetés azonban nem ez, hanem az Arriva megjelenése. A DB AG érdekeltségébe tartozó társaság Benešov u Prahy és Kralupy nad Vltavou között közlekedtetné a szerelvényeit. A prágai Masarykovo pályáudvart érintő vonatokat a hírek szerint a DB Regio-tól vásárolt (bérelt?) és a PARS Sumperk műhelyében felújított 628.2 sorozatú dízel motorkocsikkal közlekedtetnék. A menetrend tervezetében 18 vonatpár szerepel az Arriva üzemeltetésében, azaz a gyakorlatban óránként közlekednének ezek a járatok. Arról egyelőre nincs hír, hogy a prágai tarifaközösségbe milyen mértékben integrálják a DB AG leányvállalatának vonatait.
A 628.2 sorozatú motorvonatok Németországban feleslegessé váltak, de Csehországban még jó szolgálatot tehetnek a DB AG-nak
(forrás: Wikipedia)

Ugyancsak érdekes hír, hogy a KŽC Doprava nevű szervezet 2013 áprilisától nosztalgia motorkocsikkal, azaz a 830, 831 és 851 sorozatú motorkocsikkal Prága és Čakovice között indítanának menetrend szerinti elővárosi forgalmat. A cég már most is jelen van számos vasútvonalon, igaz, ezeken a helyeken kizárólag nosztalgiaforgalmat bonyolítanak le. Népszerű kezdeményezésük a nyári hétvégéken közlekedő, a tarifaközösségbe is integrált „Pražský motoráček” nevű nosztalgiavonatuk, amely a „prágai Semmeringen” a főpályaudvar és Praha-Řepy között közlekedik.
A KŽC nosztalgia-motorvonatokkal indítana elővárosi forgalmat Prága és Čakovice között
(forrás: Wikipedia)

A vasúttársaságoknak szeptember 13-áig, tehát e sorok megjelenésééig kell leadni a végleges menetvonal-igénylésüket.

Halász Péter

3 megjegyzés:

  1. Milyen vége lesz ennek, ha a magántársaságok kicsipegetik a nagy közösből a nyereséges vonalakat. Legyen az teher irányvonat, vagy forgalmas személyszállító vonal. Az állami társaságoknak megmaradnak a veszteséges járatok, amiket eddig a nyereséges járatokból finanszíroztak. Vajon tényleg ez a helyes út?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Vajon szükséges, hogy legyen állami vállalat egyáltalán?

      Törlés
    2. Ez egy lehetséges értelmezése a kérdésnek.

      A másik az, hogy nem törvényszerű egy állami vállalat jelenléte a vasúti személyszállításban, lásd még Nagy-Britannia, USA. A MÁV-Startot elnézve néha méég úgy is érzem, hogy az állami mammut hiánya csak jó lehet.

      Egy további nézőpont az, hogy a jelentősen átrendeződött egyéni mobilitási viszonyok között a magas állandó költséggel jellemezhető vasúti pályák mindegyike fenntartásra érdemes-e. (Ez az a kérdéskör, amiben kenegetjük az anyagot már jó ideje, de szinte az összes európai ország érintett.) Még "igen" válasz esetén sem biztos, hogy mégis fenntartott forgalom után járó állami dotációt egy állami vállalat használja fel a legjobban, vagy hogy egy magánvállalat nem lenne-e hatékonyabb,

      Szóval sok irányban el lehet indulni, és ha profitot termelő vállalatokat akarunk látni, akkor tessék inkább gyorsan visszaállamosítani a Szerencsejáték Rt.-t, és villámgyorsan szabadulni a MÁV-tól, az egy nyerőbb stratégia lenne. :) Ha meg csak jó vasúti közlekedést akarunk, akkor meg sokféle opció van...

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.